Na rakouské straně Smrčiny (pravý vrchol) jsou sjezdovky areálu Hochficht, na...

Na rakouské straně Smrčiny (pravý vrchol) jsou sjezdovky areálu Hochficht, na české straně leží část úbočí v I. zóně. Vrchol Hraničníku je vlevo. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na Hochficht po nové silnici. Stavba cesty u Lipna vyjde na půl miliardy

  • 12
Úzkou silnici z Nové Pece k rakouské hranici začne Jihočeský kraj letos rozšiřovat. Do pěti let plánuje za 500 milionů korun vylepšit celou dvanáctikilometrovou cestu u Lipna. Je to jediný úsek na jihu, který je osazený značkou předepisující řidičům používat na autě zimní pneumatiky.

Když se po asfaltce široké jako běžná cyklostezka na pravém břehu Lipna u státní hranice s Rakouskem proháněla jen pohraniční stráž v gazíku, silnice jí bohatě stačila.

Jenže po pádu železné opony objevili čeští lyžaři hned za hranicemi velký skiareál Hochficht a tři až čtyři metry široká komunikace z Nové Pece na hraniční přechod Zadní Zvonková - Schöneben jim začala být těsná.

Jihočeští politici nejdřív usilovali o dopravu tisíců lyžařů na Hochficht lanovkou z Klápy u Nové Pece na Lipensku na vrchol Hraničníku, ministerstvo životního prostředí ale před třemi lety všechny čtyři její varianty zamítlo (více čtěte zde).

Kraj proto chce aspoň usnadnit lyžařům, ale i ostatním motoristům dopravu po nevyhovující silnici třetí třídy u Lipna na česko-rakouskou hranici jejím rozšířením.

„Celou úzkou silnici z Nové Pece až na státní hranici bychom chtěli zrekonstruovat do pěti let. Už letos na podzim chystáme opravu prvního pětikilometrového úseku mezi Novou Pecí a Bližší Lhotou i opravu mostu na hraničním přechodu Zadní Zvonková - Schöneben,“ uvedl vicehejtman pro dopravu Jan Kubík.

Předpokládané náklady na rozšíření tohoto úseku silnice na 6,5 metru jsou 116,5 milionu korun, na opravu mostu pak 6,7 milionu. Hejtmanství počítá s tím, že náklady uhradí s pomocí evropské dotace z přeshraničního programu Interreg. Náklady sice ještě může stlačit veřejná soutěž, přesto jsou už na první pohled hodně vysoké.

„Budeme tam rozšiřovat silnici v celém úseku kromě poslední tříkilometrové části před hranicí, kde se budou dělat výhybny, a to jsou obrovské stavební práce. Navíc stavbu prodraží obchvaty Nové Pece a Bližší Lhoty, každý z nich za sto milionů korun,“ objasnil Jaroslav Mrázek z krajského odboru dopravy.

Poslední úsek krajské silnice před státní hranicí vede také po hranici Národního parku Šumava, proto se tam hejtmanství nepodařilo prosadit rozšíření vozovky. Aby byl provoz i v tomto úseku bezpečnější, přibudou tam rozšířená místa, kde se mohou vyhnout protijedoucí vozidla - takzvané výhybny.

„Se stavbou silnice z Nové Pece k rakouské hranici jsme souhlasili. V rámci územního řízení k faktickému rozšíření komunikace se řešily spíš drobnosti. Třeba umístění výhyben, které se posunovaly tak, aby neohrozily chráněné rostliny,“ sdělil náměstek ředitele šumavského parku Jiří Dolejší.

Sedmdesát tisíc aut v zimě

Rozšíření příhraniční silnice na pravém břehu Lipna netrpělivě vyhlížejí lidé z celého přeshraničního regionu.

„My máme ve všech třech regionech, kterých se to týká, velký odliv obyvatelstva. Jde tedy zejména o to, vybudovat dobré silniční spojení, a nejen v rámci regionu, ale i přeshraniční, abychom zamezili, zastavili, nebo dokonce otočili odliv obyvatelstva,“ řekl Walter Höllhuber, předseda Infrastrukturního spolku v trojzemí Horní Rakousy - Dolní Bavorsko - Jižní Čechy.

Největší dopravní nápor na komunikaci z Nové Pece na hranici je v zimě, kdy po ní přejíždí na 70 tisíc aut návštěvníků lyžařského areálu Hochficht. Využívají ji i autobusy, které vozí české lyžaře ráno na rakouské sjezdovky a odpoledne se s nimi vrací do hotelů a ubytoven u Lipna. K tomu je třeba připočítat dalších na 30 tisíc aut s pendlery ročně, kteří přejíždějí denně zobou stran hranice za prací.

„Pro nás je to životně důležitá silnice i kvůli zaměstnání našich obyvatel. U nás působí dvě rakouské firmy, v nichž pracuje dost lidí a mají i pobočky v Budějovicích a Krumlově, takže denně po této silnici jezdí lidé do práce z obou stran hranice,“ řekl hornoplánský starosta Jiří Hůlka s tím, že město kvůli rostoucímu počtu lidí pracujících v Rakousku a Německu prodlužuje i provoz převozu přes Lipno do Bližší Lhoty do půl desáté do večera.