Nemocnice České Budějovice otevřela v září nový diagnostický úsek oddělení...

Nemocnice České Budějovice otevřela v září nový diagnostický úsek oddělení nukleární medicíny. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Hodnocení koalice: zdravotnictví se daří, chybějí obchvaty měst

  • 4
MF DNES zhodnotila, jak jihočeská krajská koalice ČSSD a KSČM plnila své programové prohlášení. Většinu slibů sice sociální demokraté a komunisté uskutečnili, řada významných bodů zůstala nedokončených - například obchvaty, IDS nebo soutěž na železničního dopravce.

1 Zdravotnictví

V tomto resortu krajská vláda splnila, co si zavdala. Ostatně, hlavním cílem bylo udržet to, co už fungovalo. Tedy zachování sítě osmi nemocnic, právní formy v podobě akciových společností. Nemocnice jsou ekonomicky zdravé, končí v zisku a investuje se do modernizace areálů.

To, že se zdravotnictví v jižních Čechách daří, dokazuje fakt, že ani opozice v této oblasti moc na koalici neútočí. ODS ovšem upozorňuje, že vytvoření akciových společností z nemocnic se povedlo za její vlády a že se sociální demokraté nyní trochu chlubí cizím peřím.

2 Zdravotnická záchranná služba

Kraj si dal za cíl provést audit výjezdových míst zdravotnické záchranné služby a každý rok síť rozšířit o jedno místo. To se povedlo. „Každý rok jsme otevřeli jedno výjezdové místo, poslední bylo ve Lhenicích,“ řekl hejtman Jiří Zimola.

Podle ředitele jihočeské záchranky Marka Slabého je současná vzdálenost mezi jednotlivými stanicemi 10 až 15 kilometrů a Lhenicko bylo posledním bílým místem na mapě, kde výjezdová stanice chyběla.

„Podle zákona musí být dojezdová doba záchranného vozu 20 minut, čemuž vyhovujeme. Její dojezdový rádius pokryje především oblast, která je v prostoru na hranicích okresu České Budějovice, Prachatice, oblasti Vltavotýnska a Boleticka,“ dodal Slabý. Mezi dalšími otevřenými výjezdovými místy je Frymburk nebo Kunžak.

3 Školství

Jedním z nejožehavějších bodů programu je školství. Kraj je zřizovatelem sítě středních škol - od učilišť po gymnázia. Dlouho se mluví o tom, že školství by mělo více odrážet potřeby trhu práce, kde se nedostává technických absolventů, a naopak je příliš humanitně vzdělaných s horším uplatněním. Kraj si proto dal za cíl optimalizovat oborovou skladbu škol a vytvořit koncepci středoškolského vzdělávání.

Když do funkce krajské radní pro školství nastoupila komunistka Vítězslava Baborová, řekla, že chce pozvednout prestiž technických oborů a učňovského školství. Ve funkci ale byla jen pár dní. Jejího nástupce Tomeše Vytisku pak opozice kritizuje, že raději nedělal nic. Zimola ovšem postup kraje obhajuje. Koalici se podle něj povedla oborová optimalizace škol. Hlavní roli v ní hrají samotní ředitelé.

„Máme optimální síť středních škol. Ale také říkáme, že pokud přestane poptávka třeba po kominících, neměli bychom lpět na tom, že budeme neustále otevírat obor kominík,“ vysvětlil Zimola. Důležitá je pak spolupráce s úřadem práce a hospodářskou komorou, která je podle Zimoly málo aktivní.

Jenže pro opozici je tento systém nedostatečný. „Školství optimalizované není. Je to tvrdé politické rozhodnutí a musíte na to mít odvahu. Kraj bohužel neudělal vůbec nic,“ zdůraznila kandidátka na hejtmanku hnutí ANO Radka Maxová.

Podle ní se optimalizace musí týkat počtu oborů a zřejmě i počtu škol. Pokud kraj nebude nic dělat, nebudou pro zaměstnavatele jižní Čechy atraktivní, protože tu prostě nebudou schopni najít kvalifikované lidi.

Další body v oblasti školství se povedlo splnit. Pokračují investice do škol, postavilo se vědecko-technické centrum v Budějovicích.

4 Doprava

Jedním z hlavních bodů koalice v oblasti dopravy bylo vytvoření fondu na podporu výstavby dálnic, rychlostních silnic a dalších významných staveb. Dá se říci, že tento bod byl splněn. Fond existuje. Jenže se prakticky nevyužívá.

„Otázka je, jestli je to problém kraje, nebo těch, kteří by jej mohli využívat. Ve fondu je alokováno deset milionů korun. Na výkupy to zatím použité nebylo, z komunikace s Ředitelstvím silnic a dálnic vyplynulo, že oni na to ty peníze mají. To, co je problém, je povolovací proces. I kdybychom tam dali 50 milionů, nebude nám to nic platné, protože by tam ty peníze jenom ležely,“ řekl Zimola.

Dalším bodem bylo dobudování obchvatů Dačic, Trhových Svinů, Třeboně a Husince. Výsledek? Ani jeden hotový není, u některých je zahájení v nedohlednu.

V mnohých případech se kraj dohaduje s radnicemi měst, kolem kterých mají obchvaty vést. A často dost tvrdě a spory příliš pokroku nepomáhají.

„V případě Trhových Svinů jsme se už konečně domluvili. Může se pracovat na vydání územního rozhodnutí, výkupech pozemků,“ uvedl Zimola. Komplikace jsou i v Dačicích, kde se kraj zatím s vedením města nedohodl na trase.

Obchvaty jsou jedním z bodů, které opozice kritizuje. „Jestliže bychom udělali srovnání dokončených či rozestavěných obchvatů v Jihočeském kraji mezi roky 2008 a 2016, pak bychom asi žádný rozdíl nenašli. Neudělalo se nic,“ poukázal lídr Jihočechů 2012 Pavel Hroch.

Zimola ale připomněl, že kraj postavil zanádražní komunikaci v Budějovicích, podle něj vůbec nejdůležitější obchvat na jihu Čech.

Dotáhnout se nepovedla i veřejná soutěž na železničního dopravce na Krumlovsku. Kraj sice soutěž vyhlásil, vybral vítěze, jenže neúspěšné České dráhy se odvolaly. Antimonopolní úřad rozhodnutí kraje potvrdil. A ČD pak daly věci k soudu.

„Každý měsíc budeme tratit dva a půl milionu kvůli tomu, že se České dráhy tendenčně odvolávají a není s nimi žádná řeč,“ konstatoval Zimola. Smlouva s novým dopravcem má platit od 1. ledna 2019 na 15 let. Soudní jednání tak termín zahájení vážně ohrožuje.

Koalice ve svém prohlášení také slíbila, že do konce volebního období zavede integrovaný dopravní systém (IDS) po celém kraji. To se splnit nepodařilo. IDS funguje pouze na Jindřichohradecku.

„Kraj na to prostě nemá peníze. Jižní Čechy nejsou jižní Morava,“ řekl hejtman. Od začátku příštího roku má IDS začít fungovat na Budějovicku, v plánu je ještě Táborsko, kde je velká aglomerace.

Lídr lidovců Pavel Talíř však tvrdí, že kraj zaspal. Tvrdí, že z jižní Moravy bychom si měli vzít příklad. „Měli bychom stanovit páteřní sítě. A s ostatními dopravci se pak domluvit. Na jednu jízdenku by tak cestující projel se všemi dopravci napříč krajem. Ale musíme na tom začít opravdu pracovat, protože máme skluz skoro deset let,“ zdůraznil Talíř.

Nepovedlo se ani zatím najít strategického partnera pro letiště v Plané. Naopak se podařilo zavádění malokapacitních autobusů, které jezdí na Krumlovsku, Prachaticku a Jindřichohradecku.

5 Životní prostředí

Kraj si dal za cíl podporu nového zákona o Šumavě, případně i cestou zákonné iniciativy kraje. V této oblasti dělal v podstatě, co mohl, rozhodnutí je v kompetenci parlamentu a ten zatím žádný zákon nepřijal. Podle hejtmana nesmí být lidem na Šumavě znemožněn normální život.

„Chci, aby na Šumavě kvetl život, aby tam byly mladé rodiny, dávaly děti do škol. Chceme Šumavu pro místní, nikoli pro chalupáře z Prahy, jsme proti developerským projektům pro víkendové bydlení,“ prohlásil.

Kraj také vyhlásil několik přírodních parků, jak slíbil, stejně jako evropsky významné lokality.