Václav Kučera má plat krajského radního i starosty Horní Stropnice. Dohromady

Václav Kučera má plat krajského radního i starosty Horní Stropnice. Dohromady měsíčně bere 100 tisíc kroun. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Stropnice kupuje drahá auta. Užívá si je hlavně komunistický starosta

  • 509
Horní Stropnice s 1 500 obyvateli utratila za šest let přes 1,5 milionu korun za auta, která využívá starosta a krajský zastupitel za KSČM Václav Kučera. Proč obec potřebuje drahé vozy, nechce politik odpovídat.

Na první pohled nenápadný černý vůz. Nová služební Škoda Octavia stojící před domem starosty Horní Stropnice Václavy Kučery nebudí zvláštní pozornost. Jenže stačí se podívat na specifikaci vozu a seznam jeho výbavy a je vidět, že starosta a krajský zastupitel za KSČM Václav Kučera si za obecní peníze pořádně dopřává.

Nejvyšší výbava, dvoulitrový turbodiesel o výkonu 184 koní, automatická převodovka a pohon 4x4 – cena přes 771 tisíc korun. Tedy skoro tři obyčejné nové fabie, nebo vcelku dobře vybavený superb.

Pro úplnost je třeba říci, že samospráva má při nákupu aut slevu, Horní Stropnice tak nakonec za nový vůz zaplatila 632 tisíc. Tuto slevu by ovšem pochopitelně dostala i na levnější vozy. Druhou věcí je drahé povinné ručení a pojištění, které se platí z hodnoty vozu.

O nákupu auta rozhodla rada obce na Českobudějovicku, kde sedí pět komunistů. V Horní Stropnici totiž ve volbách získali skoro 45 procent hlasů, tím pádem osm z 15 zastupitelů a vytvořili jednobarevnou vládu jedné strany.

Na co nutně potřebuje malá obec takto vybavený vůz s motorem o výkonu 184 koní, příplatkovým perleťovým lakem či bixenonovými a LED světlomety, nebyl starosta schopen přesvědčivě vysvětlit.

„To jsou otázky, na který já vám odpovídat nebudu,“ obořil se na redaktora MF DNES starosta a krajský zastupitel Kučera.

A přidal poněkud absurdní argument: „Tohle auto stálo míň než ta oktávka předtím, jestli vám to nevadí. Už mě s tím neobtěžujte. Mě nezajímá, co vás zajímá. Vy vždycky víříte vodu tam, kde nic není,“ narážel zřejmě na článek z roku 2013, v němž MF DNES upozornila, že jako velitel místní jednotky pohraniční stráže byl i rezidentem StB.

Na nátlak koaliční ČSSD a hejtmana Jiřího Zimoly pak na funkci krajského radního rezignoval a zůstal řadovým zastupitelem.

Podle místostarosty Horní Stropnice Františka Vaněčka (KSČM) bude mít vůz široké uplatnění. „Nově zakoupený vůz je využíván uvolněnými členy zastupitelstva obce, zaměstnanci obce, jejichž činnost je závislá na potřebě služebního vozu, popřípadě i členy příspěvkových organizací,“ uvedl místostarosta Vaněček.

Skutečnost je ovšem taková, že luxusně vybavený vůz využívá v podstatě výhradně starosta, což MF DNES potvrdilo nezávisle na sobě hned několik místních.

Ostatní starostové utrácení nechápou

Kučerův podivný argument, že nová octavia je levnější než ta předchozí, je ovšem pravdivý. Obec předchozí vůz pro starostu koupila na konci roku 2008. Také se jednalo o verzi 4x4 s dieselovým motorem. Auto stálo „jen“ 644 tisíc, obec si ho ovšem koupila na leasing. Za pět let zaplatila celkově skoro 800 tisíc bez pojištění.

Naprosto odlišný přístup k vozovému parku má sousední a podobně velký Benešov nad Černou. „Máme starou octavii, s najetými 300 tisíci kilometry. A měnit ji rozhodně neplánujeme. Staráme se o ni dobře, takže slouží,“ uvedla benešovská starostka Veronika Korchová.

Obec přitom mohla koupit nový vůz. „Byla jsem proti, místo toho jsme koupili nový Transporter, kterým vozíme děti na různé akce, vystoupení a sportovní utkání,“ poznamenala Korchová s tím, že obci by tak drahý osobní vůz k ničemu nebyl.

Podobně mluví i ostatní oslovené obce se zhruba 1 500 obyvateli, jako má Stropnice. „Máme sedmiletou Fabii 1,2 HTP s najetými 250 tisíci kilometry. Jezdí se s ní po celé republice, kam je třeba,“ řekl například starosta Kovářova na Písecku Pavel Hroch. „Mně by v zastupitelstvu ani nedovolili koupit tak drahé auto. A já bych ho ani nechtěl,“ poukázal.