Na nádraží úzkokolejky v Kamenici nad Lipou.

Na nádraží úzkokolejky v Kamenici nad Lipou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Smlouva přinesla mír na úzkokolejku. Parní vlaky do Kamenice ale nevyjedou

  • 2
Jihočeský kraj a Jindřichohradecké místní dráhy podepsaly smlouvu, která dopravci zvýší platby za ujeté kilometry. To mu pomůže v hospodaření. Parní vlaky do Kamenice v létě přesto nevyjedou. Provoz je moc drahý.

Vypadá to, že spor kolem úzkokolejky se podařilo vyřešit. Jihočeský kraj a Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) podepsaly dodatek ke smlouvě, která zvyšuje platbu za každý ujetý kilometr vlaků o 11,66 koruny – na konečných 72,69 Kč.

A zdá se, že s dohodou se vztahy mezi dopravcem a krajem urovnaly. V minulosti si přitom vyměňovaly tvrdé výroky - zatímco zástupci úzkokolejky tvrdili, že kraj neplní smlouvy, hejtman Jiří Zimola naznačoval, že vedení si vyplácí nadstandardní odměny a že společnost podivně hospodaří.

„Dodatek vychází z dohody, v níž jsme se zavázali, že každoročně budeme zvyšovat částku o inflaci a také za modernizaci vozového parku. Problém byl, že JHMD za ni žádaly větší částku, proto jsme se nemohli od dubna dohodnout,“ vysvětlil průtahy jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Uklidnění vztahů

JHMD měly na modernizaci vozů evropskou dotaci, jenže ta nebyla proplacena v plné výši. A tak od kraje dostaly méně. Podpis se tak oddaloval. Až do minulé středy.

Nyní je, zdá se, spokojená i společnost JHMD. Podle dopravce to přinese do vzájemného vztahu uklidnění. Spolu s dodatkem schválil totiž Jihočeský kraj také možnost přímého zadání výkonů na úzkokolejce po roce 2019. Což je pro JHMD příslib jisté budoucnosti.

„Priorita je mít smlouvu. To jsme chtěli. Druhá rovina je v tom, že chceme uvažovat dlouhodobě. V tomto ohledu je pro nás skvělou zprávou, že Jihočeský kraj podepsal přímé zadání JHMD po roce 2019. To prolomilo nejistotu, která mezi námi byla,“ komentoval podepsání smlouvy předseda představenstva JHMD Boris Čajánek.

Podle něj si obě strany uvědomují, že úzkokolejka je významný fenomén regionu a že stojí o to, aby tu fungovala. „Hodně se mezi námi vyjasnilo. My si uvědomujeme, že dlouhodobost je pro nás jistotou a kraj pozitivně vnímá zachování úzkokolejky,“ řekl Čajánek.

Z těchto slov se může zdát, že jsou kraj i dopravce spokojeni, ovšem JHMD nadále tvrdí, že na každém kilometru, který si kraj objedná, tratí společnost necelých dvacet korun.

Otevřou několik zastávek

Tuto ztrátu hradí prý z obchodní činnosti. „Doplácíme od roku 2009, kdy začala platit současná smlouva, ale stejné to bylo i předtím. Naše snaha je, aby to bylo v co nejmenší míře, abychom mohli věnovat finanční prostředky do zachování parního provozu,“ doplnil Čajánek.

Jenže to se v úplné míře už nyní nedaří. Společnost zrušila letní provoz parních vlaků na trase mezi Jindřichovým Hradcem a Kamenicí nad Lipou. „Nedostává se nám prostředků na parní provoz, který je podstatně nákladnější než u motorových lokomotiv,“ vysvětlil mluvčí dopravce Pavel Matlas.

Všechno, co firma vydělá, prý vrací do provozu. A také do infrastruktury. V polovině prázdnin otevřou několik nových zastávek, které firma nechala opravit.

Úzkokolejka se navíc připravuje k zápisu na seznam kulturních památek Česka. „Nyní připravujeme podklady, aby se zápis mohl uskutečnit. Určitě to zvýší atraktivitu úzkokolejky, tentokrát i třeba v odborných kruzích,“ vyzdvihl Čajánek.

Úzkokolejka je nejvýznamnější a nejnavštěvovanější technická památka Jihočeského kraje a kraje Vysočina. Společnost JHMD je vlastníkem a provozovatelem železniční dopravy na 80 kilometrech úzkorozchodných tratí Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a Jindřichův Hradec – Obrataň. Společnost ročně přepraví zhruba 400 tisíc cestujících, z toho více než sto tisíc turistů.