Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V dílně u Budějovic vyrábí originální Hummery pro celý svět. I verzi 6x6

  10:03aktualizováno  10:03
Vyráběl zastřešení bazénů, Františka Janeše to ale vždycky táhlo k terénním autům. Jako fanouškovi vozů Hummer se mu líbila třídveřová studie, kterou automobilka představila před lety. Když zjistil, že se vyrábět nebude, rozhodl se, že si ji udělá sám. A tak začal s přestavbou svého Hummeru H2 a nakonec se z toho stala živnost.

Jeho vozy Bureko 4x4 sbírají chválu po celém světě. Prodal jich už několik desítek. Teď jej oslovila společnost, která stála za vozy Hummer. S tím, že by jeho vozy vyráběla sériově. Auto ponese jméno Bureko 4x4 nebo 6x6 s označením Humvee.

Může se hodit

hummer

Hummer H2 6.0 V8 HEMI. Cena 519 000 Kč.

Více vozů značky Hummer na Automodul.cz.

Vlastní vozy jste tedy začali dělat v okamžiku, kdy Hummer ukončil výrobu. Nebyl to pro zákazníky trochu problém?
Ze začátku to nevadilo, postupně se to ale klientům přestávalo líbit. Zvláště těm z Ruska a Blízkého východu. Dát 2,6 milionu korun za vůz, který má už něco najeto, není ideální. Navíc šestilitrové osmiválce Vortec se už těžko daly přihlásit ve světě, protože splňují jen Euro III. Proto jsme přešli k Land Roveru.

Proč právě k němu?
Jsou to poslední bytelná terénní auta. Původně jsme chtěli spolupracovat s jinou automobilovou značkou, ale nebylo to to, co jsme hledali. Nyní jednáme s americkou firmou AM Mobility. To je společnost, která vlastní značku HMMWV – autor Hummera H1, H2 a H3. Náš projekt se jim velmi líbí, chtěli by s námi spolupracovat a naše auto vyrábět ve své španělské továrně sériově. Dohoda je taková, že oni připraví své šasi a agregáty od GM a CUMMINS a my budeme dodávat zbytek. Byl by to velký krok dopředu, protože jsme schopni vyrobit jen 12 kusů ročně, a to nestačí. Oni chtějí produkci 200 až 300 aut.

Znamená to, že jste inspirovali původního tvůrce Hummerů, aby se vrátil k výrobě nových aut?
Firma AM v letošním roce uvede na trh nový vůz s názvem Gorila V1 a chtějí další. Za námi přišli s tím, že jsme za ty roky, kdy nová auta nevyráběli, udělali spoustu práce na vývoji. Oni chtějí tuto fázi přeskočit, protože by je to stálo mnoho času, a dospěli by do stejného bodu, kde jsme my. Takže jsme se dohodli na spolupráci. Oni dodají svoje komponenty, my pro ně vyrobíme prototyp, který projde jejich homologacemi, a s naší pomocí začne sériová výroba ve Španělsku. Zároveň jim budeme dodávat díly do podvozku, karosářské díly, skla, světla a spoustu dalších.

Když se vrátíme k vozu, který nabízíte nyní – co všechno je vaše výroba a co nakupujete?
Land Rover dodává motor, převodovku, nápravy, elektroinstalaci, řídicí jednotky a podobně. Zbytek si děláme sami. Původně jsme chtěli použít i celou palubní desku. Do prvního prototypu jsme ji použili. Někteří zákazníci měli výhrady, protože z toho moc čišel Land Rover.

Děláte i věci přímo na přání zákazníků?
To je samozřejmost. V podstatě žádná dvě auta nejsou identická. Zajímavé je, že zákazníci v Americe mají úplně jiné požadavky než na Východě. Zatímco Američan chce vše co nejjednodušší, strohé, na Východě je to přesně naopak. V Mongolsku tam dokonce na Bureko 4x4 dali světýlka jako v seriálu Knight Rider.

František Janeš si splnil svůj sen a začal vyrábět terénní vozy.

František Janeš si splnil svůj sen a začal vyrábět terénní vozy.

Majitel firmy vedle vozu Bureko 6x6.

Majitel firmy vedle vozu Bureko 6x6.

Jak jste se vůbec dostal od výrobce zastřešení bazénů k malosériovému producentu terénních aut?
Já jsem velký fanoušek Hummerů, pár jich mám. Dokonce jsme s nimi jeli jako doprovodná vozidla na Dakaru. V roce 2007 pak automobilka představila na autosalonu v Ženevě koncept Hummer HX, což byla třídvéřová verze. Moc se mi to líbilo, ale byla to jen taková studie, která neměla jít do výroby. Tak jsem si řekl, že si ho udělám sám. Pustil jsem se do toho. Tu jsem si nechal vyrobit jeden díl, tu další. Byl to koníček. Dělali jsme to jako tým a kluci na tom mají velký podíl.

Popisujete to jako jednoduchou věc. Ale musel jste vyrobit celou karoserii, zkracovat rozvor náprav. To nejsou jednoduché operace, ne?
Není to až zas tak složité. Musíte dodržovat normy podle homologačního ústavu. Dělají se k tomu různé výpočty, crash testy. První auto jsme vyrobili v roce 2009 po dvou letech tvrdé práce.

Kolik aut jste již celkem prodali?
Jsou to desítky. Většina šla do zahraničí, do Česka jen tři. Prodali jsme do Španělska, Německa, Ruska, Mongolska, Francie. V Ázerbájdžánu je pán, který už má dvě naše čtyřkolky a teď si objednal i šestikolku. Naši zákazníci jsou všechno milovníci Hummerů. Předposlední auto si zakoupil Francouz Miguel Martinéz, olympijský vítěz v závodě horských kol ze Sydney.

František Janeš

Narodil se 3. ledna 1969 v Českých Budějovicích. Absolvoval strojní průmyslovku ve Strakonicích, obor konstrukce. Až do revoluce pracoval jako konstruktér, pak začal podnikat. Nejprve obchodoval s topenářským zařízením, pak přešel na výrobu zastřešení bazénů. V roce 2007 si začal plnit sen a z koníčka, kterým byly terénní vozy, se stalo živobytí. Založil společnost Bureko, která je malosériovým výrobcem offroadů. Je ženatý, má dvě děti.

Kolik takové auto „žere“?
Třílitrový SDV6 diesel 12 litrů, benzinový osmiválec přes 20. Bavíme se tedy o spotřebě na silnici. Pro ty, co to mají rádi, to nic není.

Máte zpětnou vazbu, kde s vašimi auty zákazníci jezdí?
Ano. Někdo si to koupí a jezdí s tím kolem Černé věže na kafíčko, aby se předvedl. Jiný s tím jezdí v takovém terénu, až se tu chytám za hlavu, že to auto rozláme. Jsem hodně otrlý, ale mnohdy s tím dělají kousky, které bych si netroufl.

Jak se takhle malý výrobce dostane ke klientům ve světě?
Dneska stačí natočit video, dát ho na sociální sítě a ono to žije vlastním životem. Výhodou je, že milovníci Hummerů se mezi sebou znají, takže se vše mezi nimi šíří velmi rychle. Když jsme zveřejnili designové studie na šestikolku, byl o to obrovský zájem. Přiletěli sem delegace z Iráku, Číny. Jenom na základě obrázku.

Šestikolové auto, to už je docela brutální stavba. A vcelku neobvyklá. Máte v tom nějakou konkurenci?
Ano, existuje i Mercedes třídy G ve verzi 6x6. Ten ale stojí asi 11 milionů. Naše auto vyjde „jen“ na 3,6. Šestikolka má několik výhod v terénu. Úžasně se kříží nápravy, a když je potřeba, má auto díky dvěma kolům navíc větší záběr. Normálně je to 6x4, třetí náprava se dá připojit, když je potřeba na 6x6.

Je to ale docela extravagantní vůz...
To každopádně. Pokud se Bureko 6x6 ukáže na silnici, řidiči reagují, jako by spatřili UFO. Na křižovatce dokonce jeden pán zastavil, vystoupil a fotil si šestikolku ze všech stran. Na to si člověk musí zvyknout. Není to pro každého.

Autor:


Témata: Jihočeský kraj, UFO


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.