Vánoční stromek v českobudějovické MŠ pro zrakově postižené děti. Na snímku si

Vánoční stromek v českobudějovické MŠ pro zrakově postižené děti. Na snímku si plastické ozdoby prohlíží pětiletá Monika Petříková. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

I děti s vadami zraku potěšil stromeček, plastické ozdoby si osahaly

  • 0
Ozdoby s plastickými prvky, aby se na ně dalo "dívat rukama", visí na vánočním stromku v Mateřské školce pro zrakově postižené v Českých Budějovicích. Na hvězdách jsou třeba skořápky oříšků nebo různé bobule. Jinak je ale speciální školka pro děti s vadami zraku stejná, jako ty ostatní. Děti tu musí zdolávat schody i další podobné nástrahy.

"Děti si ozdoby na stromeček vyrobily prakticky samy. Přitom si zároveň procvičily hmat či koordinaci oka a ruky," popsala Marie Bízková, ředitelka školky, jediné svého druhu v kraji.

Školka pro zrakově postižené

Kapacita speciální mateřské školy v Českých Budějovicích je 60 míst. O děti ve věku tři až sedm let se tu stará deset učitelek. Děti s potížemi zraku se do mateřské školy zařazují na doporučení školského poradenského zařízení a odborných lékařů. Její součástí je speciálně pedagogické centrum pro zrakově postižené. To zajišťuje v kraji péči o děti od tří do 18 let, které navštěvují běžná školská zařízení.

Kdo by tu čekal místnosti bez prahů či minimum schodů, ten by se mýlil. Školka je na první pohled podobná těm, které navštěvují děti bez tohoto handicapu. "Přirozené překážky neodstraňujeme, tím bychom dětem moc nepomohli. V běžném prostředí by se pak neuměly pohybovat. Nezbytnou nutností jsou naopak prvky usnadňující prostorovou orientaci," vysvětluje Bízková.

Pro děti s vadami zraku je podle ní rovněž nezbytné, aby chodily často ven. "Podporuje to rozvoj smyslového vnímání - sluchu, čichu, hmatu, ale i zraku a chuti. Učí se rozeznávat obchody podle jejich charakteristické vůně a v městských galeriích už si zvykli na to, že se některé naše děti dívají rukama," doplnila Bízková.

Největší výhodou, kterou děti ve školce mají, je speciálně-pedagogická a lékařská péče. Pravidelně sem docházejí oční lékařka a sestry. S dětmi provádějí speciální cvičení, aby se vady, jako například tupozrakost či šilhání, zlepšovaly. Dá se tím totiž výrazně předejít zrakovým problémům v dospělosti.

To, že jsou děti pod lékařským dohledem přímo v mateřské škole, pomáhá i jejich rodičům. Ti je totiž nemusejí k lékaři a na oční rehabilitaci vozit. Potvrzuje to například Jitka Petrová z krajského města, jejíž dcera - pětiletá Lucie, toto zařízení navštěvuje. "Lucka je tupozraká a šilhá. Je příjemné vědět, že je tu o ni odborně postaráno, a mně to zároveň ušetří moře času," uvedla. Radost má i z toho, že za tu dobu, co její dcera do školky chodí, se jí uvedené vady zlepšily.

Některé pomůcky pro děti si školka vyrábí sama

Kromě lékařského dohledu se děti v mateřské škole setkávají s řadou atypických pomůcek. "Je to široká škála od televizních kamerových lup či lightboxu za desetitisíce korun až po speciální hmatové pomůcky, které si škola kupuje, nechává vyrobit nebo si je i sama vytváří," rozvedla Bízková.

Školka pro děti sama vyrábí například domino či pexeso, které se od těch běžných liší tím, že mají výrazné plastické prvky a dá se s ním lépe pracovat i po hmatu.

Speciální pomůcky mají u dětí cvičit a rozvíjet poškozený zrak i udržet pozornost. A to nejlépe formou hry. Díky nim se pak seznamují i se základy Braillova písma.
Zcela nevidomé děti školku momentálně nenavštěvují.