Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od Ševětína po Křemži s jedním lístkem. Lidé uspoří stovky korun

  11:23aktualizováno  11:23
Zavedení integrovaného dopravního systému na Českobudějovicku má půlroční zpoždění. Měl začít fungovat za pár týdnů, ale bude to až v lednu 2017. Pravidelní cestující mají ušetřit až 30 procent jízdného oproti současnosti.

Do projektu IDS se zapojí i linky budějovické městské hromadné dopravy. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Každé ráno míří stovky lidí autobusem ze Zlivi či Křemže do 20 kilometrů vzdálených Českých Budějovic za prací nebo do školy. Jezdí také MHD po městě a odpoledne se vrací zpět domů. Ročně každý z nich zaplatí za tyto cesty kolem 15 tisíc korun. Brzy dostanou možnost cestovat výhodněji, a ušetřit tak i pár tisíc za rok.

Tuto možnost má nabídnout Integrovaný dopravní systém (IDS). Začne fungovat v Českých Budějovicích a dalších 90 obcích v okolí do přibližně 25 kilometrů od krajského města. Původní plány Jikordu, Jihočeského koordinátora dopravy, a kraje byly takové, že ho uvedou do života už v polovině června. Nakonec to bude až od ledna roku 2017.

Ještě nejsou vyřešené všechny problémy se systémem a podepsané potřebné smlouvy s dopravci. „Nechtěli jsme začínat a mít nějaké komplikace. To už se v jiných regionech nevyplatilo. Je třeba dořešit například technologie, aby mohli všichni dopravci počítat s naším tarifem. Řádně označit všechny zastávky a tak dále. Proto ten odklad,“ vysvětlil Jiří Borovka, jednatel Jikordu.

Integrovaný dopravní systém

Začne fungovat od 1. ledna 2017. IDS bude sloužit v oblasti, která zahrnuje 90 obcí převážně z okresu České Budějovice, ale i Český Krumlov a Prachatice. Součástí návrhu je začlenění celkem 87 tratí a linek veřejné dopravy. Z toho je pět železničních tratí, 60 autobusových linek a 22 linek MHD České Budějovice. Zavedení IDS představuje zapojení 327 zastávek veřejné linkové dopravy (VLD), 128 zastávek MHD České Budějovice, 77 zastávek společných pro VLD a MHD a 34 železničních zastávek. Celkem jich je 566.

Od ledna podle něj budou pro cestující k dispozici nové časové kupony s platností 7, 30 a 90 dní. Uznávat je mají České dráhy, největší regionální autobusoví dopravci i českobudějovický dopravní podnik. „Dohromady to už nyní dělá přes 90 procent všech spojů,“ sečetl Borovka. Zákazník se má díky tomu dočkat úspory až 30 procent. Bude záležet na tom, odkud a jak často jezdí. IDS je zaměřený na zvýhodnění pravidelných cestujících.

Kdo dnes projede ‚modrým‘ linkovým autobusem denně 60 korun a ještě si pořizuje kupon do MHD, mohl by podle zmíněných čísel ušetřit třeba 300 korun měsíčně, za rok tedy kolem čtyř tisíc. IDS budou moci využívat cestující především z Budějovicka, například z Trhových Svinů a Ševětína, ale třeba i z Brloha na Českokrumlovsku a Němčic na Prachaticku.

„Zní to zajímavě. Třeba v Plzni na vysoké škole jsem takto jezdil asi 12 kilometrů za město a za hranicí tarifní zóny už mě stál druhý lístek do cílové stanice jen šest korun,“ uvedl Jan Marek z Budějovic. Podobné to bude i s IDS na Budějovicku. Kdo bude dojíždět v okruhu tarifu, postačí mu jen jeden kupon.

IDS bude prozatím fungovat právě jen tímto způsobem. I podle odborné analýzy není jisté, že bude projekt nakonec úspěšný. Bude záležet na zájmu cestujících. Na úpravy a lepší sjednocení jízdních řádů se má teprve dostat.

„Určitě je naším cílem, abychom zlepšili návaznosti jednotlivých spojů. Do roku 2019 jsou však uzavřené dlouhodobé smlouvy s dopravci, takže to bude až poté,“ vysvětlil Borovka.

Je možné, že časem kupony nahradí čipová karta. Pak by mohl být jeden z požadavků, aby měli dopravci potřebné zařízení. Na zavedení takové karty je připravený třeba dopravní podnik.

Pokud se IDS na Budějovicku osvědčí, bude se dál rozšiřovat. „Po získaných zkušenostech bych byl rád, aby další část integrace pokračovala směrem na Táborsko,“ zmínil na jednání krajského zastupitelstva starosta Tábora Jiří Fišer, který je také členem krajského dopravního výboru.

Tak je to i předběžně naplánované v dokumentaci, kterou posuzovali na ČVUT v Praze. Další rozšíření by pak bylo na Jindřichohradecko, kde mají vlastní menší IDS, následovalo by Krumlovsko, případně Strakonicko.

Krajští zastupitelé jsou zatím novému systému nakloněni, při zatím posledním hlasování o tarifu hlasovalo pro 42 a jen osm se zdrželo. Zavedení IDS bude stát na začátku přibližně šest milionů korun. Další miliony ročně pak budou nutné z důvodu zvýhodněného jízdného a také bude potřeba zaměstnat nové lidi, kteří se postarají o účtování a rozdělování peněz mezi jednotlivé dopravce.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.