Řidič srazil na přechodu pro chodce maminku s kočárkem. Nehoda se stala před několika dny na sídlišti Vltava v Budějovicích.

Řidič srazil na přechodu pro chodce maminku s kočárkem. Nehoda se stala před několika dny na sídlišti Vltava v Budějovicích. | foto: Veronika Pohanková, 5plus2.cz

První místo, které mrzí. Budějovice dlouhodobě vedou v nehodách

  • 7
Projíždění křižovatek na červenou, absence obchvatu, nejvíce aut na obyvatele hned po Praze. Také proto jsou na tom České Budějovice v nehodovosti opakovaně nejhůře z krajských měst v zemi.

Peklem pro řidiče, rájem pro odtahové služby jsou České Budějovice. Podle žebříčku nehodovosti, který každoročně sestavuje Česká pojišťovna, jsou už poněkolikáté nejhorší ze třinácti krajských měst v počtu nehod na jednoho obyvatele.

Aktuální údaje jsou za první pololetí letošního roku. Do jeho konce si však České Budějovice asi nepolepší. Minulý týden srazil autobus u sídliště Vltava tři auta, o několik dní předtím zase řidič na přechodu přehlédl maminku s kočárkem.

Někteří řidiči obviňují z častých nehod dopravní systém ve městě. Jízda ulicemi se podle nich podobá polovičnímu infarktu. Jenže policisté zase spílají jim.

„Všichni víme, že nejhoršími úseky jsou Dlouhá louka, Pražská, Lidická, Husova a křižovatka ulic Boženy Němcové a Mánesovy. Jsem sama řidička, ale zlobí mě chování kolegů. Chvátají, jsou agresivní. Mám denně před očima křižovatku před Dlouhým mostem. Každou chvíli do ní vjede někdo na červenou,“ popisuje dispečerka taxislužby Renata Kodešová.

Umístění Českých Budějovic v ČP Indexu

Prostřednictvím indexu hodnotí Česká pojišťovna bezpečnost na silnicích 13 krajských měst. Index vychází ze statistik dopravních nehod policie a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k­ počtu obyvatel daných měst.

 

1. pololetí 2014 13. místo
2013 10. místo
2012 13. místo
2011 9. místo
2010 8. místo
2009 13. místo
2008 13. místo
2007 5. místo
2006 7. místo

Podle mluvčí pojišťovny Ivany Buriánkové stanovují index nehodovosti pro krajská a okresní města už deset let. „České Budějovice se na chvostu drží dlouhodobě,“ upozorňuje.

Šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý vidí jeden z problémů v absenci obchvatu města. „Krajské město je atypické tím, že jeho centrem prochází tři silnice první třídy. Chybí tady obchvat pro tranzitní dopravu,“ zdůrazňuje Veselý.

Ačkoliv policisté připomínají, že index nehodovosti může pokazit několik náhodných fatálních nehod, sami přiznávají, že jezdit po Budějovicích je těžké. „Hodně drobných nehod je způsobeno nedáním přednosti, nedobrzděním. Lidé spěchají a soustředění u nich klesá. Právě v kolonách by měli být ostražití,“ míní Veselý.

Opačná je situace v Českém Krumlově a letos také v Prachaticích, které z šedesáti okresních měst poskočily z 39. na 1. místo. Právě zde ale stačí jedna vážná nehoda a postavení v žebříčku se výrazně změní, a tak je třeba brát výsledek s rezervou.

Ve zmíněném Krumlově brzdí rychlost omezující značky a kruhové křižovatky. „Jezdí se pomalu, nehody pak nejsou vážné,“ vysvětluje Veselý. Na druhou stranu ve špičce trvá průjezd městem i půl hodiny.

Budějovičtí dopravní inženýři odmítají zpomalit průjezd městem třeba po Pražské v Nemanicích. Kvůli ucpávání silnice.

Řešením jsou alespoň lépe zabezpečené přechody pro chodce. V posledních letech je protlačili peticemi i obyvatelé, když reagovali na smrtelné nebo vážné nehody. Například v ulici Plavská, kde zemřela pod autem školačka.

Její spolužačka pak zorganizovala kampaň za zabezpečení přechodu před školou na Rudolfovské ulici. Osvědčilo se také hlídání přechodů strážníky a dobrovolníky u škol a na místech, kde se pohybuje hodně dětí.

Na výrazné zlepšení dopravní situace v Budějovicích to však v nejbližší době nevypadá. Obchvat je v nedohlednu. Pomoci by mohla chystaná rekonstrukce křižovatky Husovy a Dlouhé louky.

,