Třicetiletý Miroslav Kotlas vyučuje informatiku na Gymnáziu Česká v Českých...

Třicetiletý Miroslav Kotlas vyučuje informatiku na Gymnáziu Česká v Českých Budějovicích. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Na počítačích by se měly učit děti už v mateřské škole, říká pedagog

  • 290
Výuka informatiky je na českých školách stále podceňovaná, říká učitel Miroslav Kotlas z českobudějovického Gymnázia Česká. Sám jako lektor učí kolegy z jiných škol nové technologie a postupy.

Stále ještě vstřebává novinky, které si přivezl z konference pro učitele v kanadském Torontu. „Vrátil jsem se nejen se spoustou nových poznatků, ale i nabídek na spolupráci na zajímavých projektech pro naše žáky,“ říká 30letý učitel informatiky Miroslav Kotlas z Gymnázia Česká v Českých Budějovicích.

Co se na konferenci řešilo?
Téma bylo Role moderních technologií v přípravě studentů pro uplatnění v 21. století a do Toronta se sjelo 240 učitelů z 83 zemí. Společnost Microsoft tam zve učitele zapojené do programu, který pro kantory dělá. V české výpravě bylo šest lidí a byla početnější než třeba ruská.

Mohli jste si v Kanadě vyzkoušet i něco praktického?
Ano. Při večerních workshopech nám ukazovali různé nástroje, které jsme si mohli vyzkoušet a teď přijdou do škol, jako třeba micro:bit. Destička o rozměrech 4 krát 5 centimetrů s 25 LED diodami je výborná pomůcka pro výuku základů programování. V Británii ji teď každý žák v sedmé třídě dostal zadarmo.

Jak můžeme být ve výuce programování aktivnější než v zemích, kde mají už sedmáci takové pomůcky?
Myslím, že i naše školy na micro:bit dosáhnou. Podle mých informací už je spousta škol chce, protože tato zařízení nejsou drahá. Teď jsme to viděli nově, nějaká organizace už se to snaží dostat do škol.

Využijete je i na gymnáziu?
Já micro:bity spíš uplatním na nižším gymnáziu, protože se základy algoritmizace je třeba začít na základní škole. Na střední už je pozdě, žáci potřebují algoritmické myšlení získat mnohem dřív.

A získávají ho na základní škole?
Spíš výjimečně, protože základní školy se velmi liší v tom, kolik hodin výpočetní techniky mají i co učí. Když k nám přijdou prváci, zpravidla není moc na co navázat, protože jeden žák měl na základce hodinu za těch devět let, jiný měl čtyři hodiny od šesté do deváté třídy. Přijdou s propastnými rozdíly, v podstatě jedu od nuly.

Jak učíte informatiku vy?
Na nižším gymnáziu od primy do kvarty mají žáci po hodině, což je dostačující. Už v primě do nich dostávám základy algoritmizace hravým způsobem. Učí se třeba, jak naučit panáčka, aby došel z bodu A do bodu B a vyhnul se překážkám. V primě mají i základní ovládání počítače a celá sekunda je věnovaná programování. Začínáme se Scratchem, což je krásný jednoduchý programovací jazyk. A protože důležitá je i prostorová představa, jdeme do Minecraftu.

Do dětmi milovaného herního světa z kostek?
Teď vznikla verze přímo upravená pro vzdělávání. A jak je to otevřený svět, který nemá cíl, záleží na učiteli, aby si cíl našel a děti něco naučil. Já tam pak navazuji a Minecraft používám i se staršími žáky. Učím je spolupracovat v týmech, kreativně myslet, přijít s nějakým inovativním řešením. Prostě dostat do nich dovednosti 21. století, které budou potřebovat v reálném životě.

Jsou dnešní žáci přesycení internetem dost zvídaví?
Musíte je umět motivovat a zaujmout. V dnešní době se nabízí spousta pomůcek, doplňků, programů a hračiček, které dokážou výuku udělat zábavnou. Myslím si, že učitelé to měli před pár lety těžší.

Proč je jich pořád málo?
Informatika je u nás pořád dávaná na úroveň výtvarky, hudebky, tělocviku, kde si jdou děti odpočinout a hrát. Je to dané i tím, že především na základních školách chybí dost kvalifikovaných učitelů. Maturanti vystudují informatiku na pedagogické fakultě a rovnou jdou k pásu do Bosche nebo do firem, kde je zaplatí lépe než ve školství. Podpora musí přijít od ministerstva, a to nejen lepším oceněním kantorů, ale i přidáním hodin na devítiletkách.

Kdy je čas začít učit počítače?
Už pro mateřské školy jsou programy třeba s včelkou, s níž děti na počítači pohybují. Na základní škole by měli mít už žáci v první, druhé třídě hodinu výpočetní techniky týdně, abychom je na středních školách mohli učit základy robotiky.

A jak jste na tom na gymnáziu?
Na osmiletém gymnáziu to není tak špatné. Prima až kvarta mají po hodině, v kvintě dvě hodiny a v sextě hodinu. Ale ve čtyřletém studiu mají žáci jen dvě hodiny v prvním ročníku a hodinu ve druhém, tam nám chybí ještě dvě až tři hodiny. Prostor mám jen u studentů vyššího gymnázia, kde si můžu dovolit zahrnout do výuky Minecraft a další zajímavosti.

K čemu je vám dobrá úzká spolupráce s Microsoftem?
My se společností spolupracujeme zhruba čtyři roky a stali jsme se vzdělávacím centrem. V republice jsou jen dvě takové školy a jsme něco jako ukázková škola. Dostáváme se k technologiím a postupům, které ze světa teprve přicházejí, a můžeme je tu ukazovat, studovat a zkoušet se žáky, jak je zapojit do výuky. Dostaneme se k materiálům, které ještě nejsou veřejně přístupné, a to posouvá výuku dopředu.