Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dostavba Temelína se zdrží, domnívá se kandidát na ministra Mládek

  16:08aktualizováno  16:08
Ministrem průmyslu by se měl stát Jan Mládek z ČSSD. Stejně jako jeho předchůdce Martin Kuba z ODS je Jihočech, na rozdíl od lékaře Kuby je však ekonom. Začít chce obnovením činnosti CzechInvestu, bude také usilovat o zvýšení minimální mzdy. A Temelín se podle něj nedostaví tak rychle, jak by chtěl ČEZ

Jan Mládek (ČSSD) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

V ČSSD jste měl roli stínového ministra financí. Nemrzí vás, že finance má spravovat šéf hnutí ANO Andrej Babiš?
Mrzí. Ale to je tak všechno, co s tím můžu dělat.

V Nečasově vládě vedl průmysl a obchod Jihočech Martin Kuba. Sledoval jste, jak si vedl?
Sledoval. Nejsem nihilista a netvrdím, že ostatní dělají všechno špatně. Kuba dosáhl pokroku v boji proti šmejdům, tedy v ochraně spotřebitele. Je to širší téma než podomní prodej důchodcům a tam chci nepochybně navázat. Další oblastí, v níž jsme se shodli, je ekonomická spolupráce se zeměmi BRICS, což jsou Brazílie, Rusko, Indie, Čína a Jižní Afrika.

Čím chcete po nástupu do funkce začít?
Obnovením činnosti CzechInvestu, který sloužil k získávání zahraničních investic do České republiky. Ministr Říman se snažil jeho činnost utlumit a to bylo špatně. Chci, aby znovu fungovalo ve světě původních osm zastoupení.

Co uděláte pro české firmy?
Budu se snažit o stabilní věrohodnou hospodářskou politiku, budu s nimi komunikovat a usilovat o to, aby stát dělal v hospodářské oblasti vše, co má.

Právě na chybějící investice i klesající spotřebu v Česku ukazuje i struktura hrubého domácího produktu. Jak chcete přimět lidi víc utrácet?
Pokles spotřeby je daný tím, že lidi jsou vystrašení a bojí se o práci. Musíme udělat něco pro to, aby práci měli, to znamená podporovat příliv zahraničních investic a obecně podporovat podnikání.

Prospělo by českému průmyslu a obchodu přijetí eura?
Přijetí eura je naším dlouhodobým cílem. Ale taky je pravda, že eurozóna má výrazné potíže a musí si vyřešit vnitřní problémy. Proto předpokládáme přijetí eura kolem roku 2020. Rozdíl proti minulé vládě je, že se budeme účastnit debat eurozóny jako nečlenská země a nebudeme se tvářit, že euro tu bude platit na svatého Dyndy. Prostě nebudeme tomu škodit.

Jste pro zachování progresivního zdanění příjmů?
Ano, to už existuje od 1. ledna 2013 a nová vládní koalice se dohodla, že bude fungovat i nadále. Týká se fyzických osob a byla zavedena pod názvem solidární daň. My jsme se rozhodli, že nebudeme pokrytci a nebudeme tomu říkat solidární daň, když jde o klasické progresivní zdanění příjmů.

Vizitka

Jan Mládek (53 let)
Ekonomický expert ČSSD, jihočeský rodák, který žije v Dráchově na Táborsku. Absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze a dva roky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, aspiranturu v Prognostickém ústavu ČSAV ukončil v dubnu 1990. Mluví anglicky, rusky a polsky. Do sociální demokracie vstoupil v roce 1995, v letech 1987 až 1989 byl členem KSČ. Publikoval řadu odborných publikací doma i v zahraničí. Ve vrcholové politice má bohaté zkušenosti. Dvakrát byl náměstkem ministra: poprvé 1991-1992 na Federálním ministerstvu hospodářství ČSFR a podruhé na Ministerstvu financí ČR (1999-2001). Ministrem zemědělství za ČSSD byl v letech 2005-2006. Jako náměstek ministra financí zastupoval Českou republiku v Mezinárodním měnovém fondu ve Washingtonu. Mezi červnem 2002 a prosincem 2005 byl poslancem. Je potřetí ženatý a má pět dětí.

Je švarcsystém posilou, nebo hrobařem ekonomiky?
Je smrtelný. Chápu, že může pomoci pružnosti ekonomiky, ale pokud by se pokračovalo tímto směrem, povede to k rozvratu penzijního systému.

Jak se ho chcete zbavit?
Proti švarcsystému se dají dělat dvě věci: především sbližovat daňové zatížení zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) a také provádět kontroly. Ale ty jsou až sekundární.

Zvýšíte živnostníkům i odvody na sociální a zdravotní pojištění?
Takhle to není. Máme ambici zavést pro OSVČ registrační tablety jako v Chorvatsku, a tím pádem by měla být vyjevena skutečná ekonomika. To je nastavení stejných podmínek pro celou řadu lidí, kteří zatím mnohdy nemají šanci vykazovat žádné příjmy.

O jak vysokou minimální mzdu budete usilovat?
Minimální mzda by měla být na úrovni 40 procent průměrné mzdy. ČSSD už šla do voleb s tím, že se zasadí o růst minimální mzdy z dnešních 8,5 tisíce korun na 12 tisíc korun hrubého příjmu v roce 2018. Lidé, kteří poctivě pracují, se musejí ze mzdy uživit a mít vyšší životní úroveň než ti, kteří se práci vyhýbají. A je ambice, že se k tomu postupně dopracujeme.

Chcete pokračovat v další privatizaci státních podniků, z nichž Jihočechy nejvíc zajímá Budějovický Budvar?
Nevidím tam příliš prostoru. V jednu chvíli jsem měl představu, že by Budvar mohl fungovat jako dánský pivovar Carlsberg, který vlastní nadace. U Budvaru jsem přemýšlel o tom, že kdyby v něm měly nějaký podíl i kraj a město České Budějovice, musela by se jeho případná privatizace odehrát jen s jejich souhlasem. Na druhé straně se aspoň vyřešilo, že Budvar konečně odvádí nějaké peníze do státního rozpočtu.

Budete prosazovat i důležitá jihočeská témata, jako dostavbu dálnice D3? Nepochybně, to už z osobních zájmů. Jsem šťasten, že se loni otevřel úsek mezi Táborem a Veselím, což mi pomohlo. Jako nejdůležitější teď vidím obchvat Budějovic a poté dostavění dálnice v celé trase. Teď jsem z domova v Praze za hodinu dvacet minut, když to jede, po dostavbě D3 bych se mohl dostat na hodinu. Největší paradox je, že jsem seděl už v Paroubkově vládě, která schválila ve středních Čechách trasu Posázavím a další vláda to zase zrušila.

A co dostavba Temelína?
Nejsem si jistý, že bude tak rychlá, jak si to ČEZ představoval. Je možné, že se stavba přece jen zdrží. Je tam celá řada důvodů, dosud nebylo vyřešeno, zda ve hře zůstávají jen dva zájemci, stále se vede soudní jednání s Arevou. A další věc je, že nevychází ekonomika dostavby Temelína. ČEZ je veřejně obchodovaná firma a podnikatelský záměr by měl být ziskový.

Měli by mít Jihočeši z provozu Temelína nějaké výhody?
Byl bych hrozně rád, aby byl splněn nezávazný příslib z dob Lubomíra Štrougala, že lidi kolem Temelína budou mít levnější energii. Ale nevím, zda je to reálné.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šestašedesátiletá řidička Škody Fabie vjela do protisměru a střetla se s...
U Vodňan se srazilo sedm aut. Na vině je zřejmě mikrospánek řidičky

Řetězová nehoda sedmi aut výrazně zkomplikovala provoz na obchvatu Vodňan na hlavní silnici I/20 z Českých Budějovic do Písku a dále na Prahu. Celé dopoledne...  celý článek

Každý pohyb stroje je možné kontrolovat z kabiny. Signalizátor informuje, když...
V kabině nového kombajnu je lépe než ve staré fabii, vyzkoušel reportér

Většina obilí na jihu Čech je v polovině srpna už pod střechou. Ještě pár dní se ale sklízet bude. Reportér MF DNES si tak na jednom z posledních nesklizených...  celý článek

Oprava a sanace opěrné zdi a silnice bude podle Správy a údržby silnic...
Opravu silnice v Křemži plánují tři roky. Teď se její část sesunula

Část silnice a opěrné zdi se zřítily v Křemži na Českokrumlovsku. Pro dopravu byla cesta zavřená od půlky května. Složitá oprava zničeného úseku za desítky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.