Jihočeské letiště České Budějovice.

Jihočeské letiště České Budějovice. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Klasický mezinárodní provoz chtějí na letišti začít do dvou let

  • 2
Na půlmiliardovou zakázku na dostavbu Letiště České Budějovice kraj vybírá ze sedmi firem. Vítěz začne ještě letos stavět terminál, přístupové cesty a parkoviště pro cestující i osvětlení. Letiště pak může spustit veřejný mezinárodní provoz.

V sousedství letové věže je vykopaná obří jáma. Na jejím místě vyroste nový terminál pro odbavování cestujících na regionálním Letišti České Budějovice.

Stavitele už vybírá krajská komise. A pokud vše půjde bez problémů, vítězná firma má začít stavět na podzim tohoto roku. Reálné je pak podle projektanta dokončit modernizaci letiště za 18 měsíců.

„Výběrové řízení na zhotovitele stavby jsme rozdělili dvoukolově. V prvním propadly sítem kvalifikačních předpokladů tři z deseti přihlášených firem. Od zbývajících sedmi si vyžádáme cenové kalkulace a doufáme, že po prázdninách budou nabídky hotové a hejtman podepíše smlouvu na dostavbu,“ uvedl ředitel letiště Ladislav Ondřich, který je sám členem krajské výběrové komise.

„Naší ambicí není provozovat lety od nás do Koreji a za oceán“

Regionální airport má v současnosti licenci k odbavování letadel o rozpětí křídel do 36 metrů. Jsou to letadla, která létají třeba u společností Travel Service i ČSA.

„Jediné, které by k nám nemohly standardně přistávat, jsou dálkové Airbusy 330, které mají malinko větší rozpětí. Nicméně na výjimku se tu můžou objevit, ale naší ambicí není provozovat lety od nás do Koreji nebo za oceán. To není cílem regionálního letiště,“ popsal Ondřich.

Od začátku totiž mají v plánu se specializovat na turistické a byznys lety, počítají s přistáváním strojů s kapacitou od 150 do 200 pasažérů, kteří cestují například Boeingy 737 nebo Airbusy série A319, A320 a A321. Tato letadla vozí lidi na dovolenou po Evropě.

Partnery letiště jsou už teď významné firmy z regionu, jejichž šéfové šetří přepravou ve vzduchu čas na tuzemských i mezistátních trasách.

„Od 19. ledna, kdy jsme znovu otevřeli po čtyřměsíční uzavírce letového provozu, jsme měli 2 010 pohybů, z toho 115 mezinárodních,“ podotkla mluvčí letiště Martina Vodičková. Zatím se ale jedná pouze o soukromé lety. Veřejné do Plané nelétají.

Letiště zavřela oprava ranveje

Loňskou uzavírku airportu si vyžádala oprava vzletové a přistávací dráhy. Dva a půl kilometru dlouhá a 80 metrů široká ranvej dostala i nové vodorovné letecké značení, jež bude sloužit pro navigaci běžných dopravních letadel.

Krajská investice necelých 122 milionů korun zahrnovala i přípravu sítí a šachet na osazení světelné navigace a radionavigace. Spolu s opravou vznikly i nové vnitřní cesty pro pohyb vozidel v neveřejné zóně letiště.

„A těsně pod věží vyrostla nová budova bezpečnostního centra s rentgeny a kamerovým systémem, která je vstupním trychtýřem pro zaměstnance a nájemce v neveřejné části letiště,“ upřesnila mluvčí.

Vedle zmíněného terminálu bude modernizace pokračovat stavbou technické budovy, dalších přístupových komunikací a parkovišť pro cestující či osazením veřejného osvětlení.

„Nezbytnou investicí pro zajištění běžného mezinárodního provozu bude i pořízení navigačních zařízení a světelného vybavení. V současné době vybíráme zhotovitele stavby, celkové náklady se budou pohybovat kolem půl miliardy korun,“ sdělil náměstek hejtmana Jaromír Slíva.

Kraj, který je vlastníkem třísethektarového letištního areálu, zároveň hledá strategického partnera, jenž si airport následně pronajme a bude ho provozovat.

„Při dosavadních jednáních jsme zjistili, že strategičtí partneři se nehrnou do první fáze stavby, ale spíš se zaměřují na to, že by převzali dostavěné letiště a provozovali ho. Myslím, že kraje a města tu nejsou od toho, aby provozovaly letiště. Umím si představit, že fungování může zajistit soukromý provozovatel, takže ho teď hledáme,“ řekl hejtman Jiří Zimola.

Pokud se kraji podaří zahájit poslední fázi modernizace letiště na podzim a dostavba bude pokračovat bez větších komplikací, hotovo může být na jaře 2018. Pak ještě přijde na řadu proces certifikace pro veřejný mezinárodní provoz. Licenci uděluje Úřad pro civilní letectví.

Nyní je společnost Jihočeské letiště České Budějovice, v níž je rovnocenně zastoupen kraj spolu s městem České Budějovice, držitelem licence pro neveřejný letecký provoz.

„Kvůli chybějícímu vybavení zatím nemůžeme přijímat lety za zhoršeného počasí a letadla tu mohou přistávat pouze ve dne a za dobré viditelnosti. Navíc se lety, u kterých je nutné celní odbavení a přítomnost cizinecké policie, musí hlásit 24 hodin dopředu,“ popsal Ondřich.