Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letiště chce odbavit 80 tisíc lidí za rok. A hledá strategického partnera

  10:32aktualizováno  10:32
Jihočeskému letišti v Plané u Budějovic už chybí jen poslední část modernizace. Na podzim může začít stavba terminálu. Vše má být hotové v roce 2018. Investují i další regionální letiště, přestože počet cestujících prudce klesl.

Jihočeské letiště České Budějovice má statut pro neveřejný mezinárodní provoz a postupně prochází modernizací. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Areál pokračuje v modernizaci a teprve čeká na licenci pro veřejný mezinárodní provoz. Letiště by potom mělo odbavit pár stovek cestujících každý den. Nyní ho mohou využívat jen malá letadla.

„Naší ambicí je mít 80 tisíc cestujících ročně do pěti let od zahájení plného provozu,“ oznámila Martina Vodičková, mluvčí Letiště České Budějovice. Na konci minulého týdne skončila další etapa přestavby za téměř 120 milionů korun a chybí už jen finální část. Její součástí je třeba vybudování terminálu. Vše má být hotové v roce 2018.

Modernizace a velké investice do areálu u Budějovic mají řadu podporovatelů, ale i kritiků, kteří se domnívají, že si na sebe letiště nikdy nevydělá a jeho využití bude malé. Naopak vedení Jihočeského kraje akci podporuje a chystá se investovat další stamiliony korun. Dohromady to má být přibližně půl miliardy.

MF DNES proto zjišťovala, jaká je situace v Pardubicích a Karlových Varech, kde podobné regionální letiště provozují a už mají licenci pro mezinárodní veřejný provoz. V obou případech tam samosprávy i nyní dávají peníze do další modernizace, takže Jihočeši nejsou výjimkou.

V Pardubicích staví terminál

Rovněž na konci minulého týdne například v Pardubicích zahájili stavbu nového terminálu za 256 milionů korun včetně příjezdové komunikace.

„Pardubice jsou blíže stát se evropským dopravně-logistickým centrem. To přinese nejen nová pracovní místa, ale věřím, že i zájem investorů a turistů,“ sdělil primátor Pardubic Martin Charvát. Východočeské město je vlastníkem společnosti, která letiště provozuje.

Co se týká počtu cestujících, ani jednomu z areálů se však loni příliš nedařilo. V Pardubicích meziročně klesl počet cestujících skoro o 100 tisíc, v Karlových Varech mezi lety 2014 a 2015 o takřka 58 procent. Proto tam vyjednávají o pravidelné lince do Německa.

Pro budoucí lepší hospodaření hledá Jihočeský kraj i nadále pro letiště strategického partnera. „Samozřejmě hledáme a vím, že toto říkám pořád. Je mi jasné, že by mnozí chtěli slyšet, kdo to je a jak jsou jednání daleko, ale to zatím nemohu. Není to proto, že by zájemce nebyl, ale nechceme tím ohrozit samotná jednání,“ řekl hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Naznačil, že o spolupráci má zájem významný investor, který by chtěl ve spolupráci s letištěm postavit logistický areál pro spojení Evropy s Čínou. Jednat se má o přepravu zboží objednávané přes e-shopy po internetu. „Jsme na začátku vyjednávání, nechci předbíhat,“ dodal Zimola.

Bouzek se ptá na strategický plán

Z provozu po dokončení modernizace letiště hejtman obavy nemá. „Pokud je dnes roční dotace Jihočeského kraje 20 milionů korun, tak je to podobná částka jako příspěvek pro muzeum nebo filharmonii. Myslím, že ty peníze za to stojí. Ale v budoucnu chceme, abychom z letiště měli příjmy,“ dodal.

Areál sice patří Jihočeskému kraji, ale společnost Jihočeské letiště České Budějovice a. s. vlastní kraj a město České Budějovice. I budějovická radnice tak každoročně přispívá na provoz. V minulosti tato částka byla také kolem 20 milionů, pak o pár milionů klesla.

Dlouhodobým kritikem způsobu provozu je třeba zastupitel Tomáš Bouzek (TOP 09). „Od začátku se ptám na strategický plán. Letiště už mělo být dávno rozlétané, ale nestalo se tak. Město dávalo peníze do společnosti, která je prázdnou skořápkou. U kraje je to jiné, ten může říct, že investuje do svých pozemků a budov. Táhne se to příliš dlouho. Zásadní bude, jestli se letiště skutečně někdy podaří rozlétat. Město tam dalo hodně peněz, pro které mohlo být lepší využití,“ reagoval Bouzek.

Memorandum o rozvoji letiště podepsali tehdejší zástupci samospráv už v roce 2006. A dnes už mělo podle původních plánů fungovat naplno.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zahájení pstruhové sezony na řece Teplé na Karlovarsku (16. dubna 2017).
Cizinci vyrazili s vodkou na ryby. Jeden podle obžaloby bodl kamaráda

Vězení na 10 až 18 let hrozí 55letému muži původem z Kyrgyzstánu za pokus vraždy. Podle obžaloby se vloni v říjnu při rybolovu na Novohradsku s přáteli opil a...  celý článek

Auto srazilo losa u Studánek na Českokrumlovsku.
Na jihu Čech srazilo auto letos druhého losa, ochranáři požadují značku

Už druhý los evropský zahynul letos v jižních Čechách při srážce s autem. Tentokrát v neděli po půlnoci za obcí Studánky nedaleko hranice s Rakouskem. Ochránci...  celý článek

Teplárna České Budějovice letos investuje do dvou kilometrů horkovodů 108,5...
České Budějovice koupí zbytek akcií teplárny za osm milionů

České Budějovice se chystají koupit zbylé akcie teplárny, aby se staly jejím stoprocentním vlastníkem. Opozice však kritizuje, že po vyplacení malých akcionářů...  celý článek

Jak si snížit IQ tričkem
Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.