Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihočeští politici: Kvůli dálnici D3 budeme víc tlačit na vládu i Brusel

  15:43aktualizováno  15:43
Kvůli dostavbě dálnice D3 a železničního koridoru musíme ještě víc přitlačit na vládu i Brusel. Na tom se shodli jihočeští politici. Hejtman Jiří Zimola tvrdí, že pokud na důležitou silnici vláda nedá peníze, hodlá komplikovat dostavbu Temelína. Jak konkrétně to chce udělat, ale neprozradil.

Jihočeský hejtman Jiří Zimola | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

První schůzku o dostavbě dálnice D3 a IV. železničního koridoru chce absolvovat jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) s ministrem dopravy Pavlem Dobešem (VV). Právě dokončením těchto důležitých dopravních sítí z Prahy na jih Čech podmiňuje hejtman souhlas kraje s dostavbou Temelína.

"Chci se s ním okamžitě sejít a jednat o tom. Nemíním vyhrožovat, nemíním dávat ultimáta. Uvědomuji si i těžkosti české ekonomiky, ale z druhé strany nevím, proč bychom na tom měli být biti my, Jihočeši," říká Zimola.

Po ministru Dobešovi bude chtít, aby požadavky kraje na urychlení stavby dálnice přenesl na jednání vládního kabinetu. Vláda se musí zaručit, že považuje D3 za prioritu, a sežene na ni peníze. "Slibů vládních politiků už bylo tolik, že jim dnes snad nikdo na jihu Čech nevěří. Proto chci jasné garance vlády. Teď je řada na ní, aby konala," zdůraznil jihočeský hejtman.

Jaké konkrétní kroky má v záloze pro případ, že by s ním vláda nechtěla jednat, Zimola nechce prozradit. Tvrdí jen, že je kraj už má připravené.

Větší šanci na dokončení má železnice

V této chvíli má mnohem větší šance na rychlejší dokončení IV. železniční koridor. Ten má být podle letošního usnesení vlády hotový do konce roku 2016.

"Dálnice D3 bude na území Jihočeského kraje dokončena přibližně do roku 2017. Avšak středočeská část se potýká s problémy v přípravě stavby a může být dokončena až po roce 2020," řekla mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová s tím, že podrobnější harmonogram na dobu po roce 2020 zatím není připraven.

Českobudějovický primátor Juraj Thoma (Občané pro Budějovice) se však po zkušenosti s ministrem Dobešem obává, že cesta k nové dálnici bude ještě velmi zdlouhavá. Poslední schůzku s ním absolvoval před měsícem.

"Odcházel jsem z ní velmi zklamaný a rozzlobený. Ministr si vůbec neuvědomuje, jaké problémy Budějovice kvůli absenci dálnice mají. Získal jsem pocit, že o D3 nic netuší a ani ho to nezajímá," popsal Thoma.

Na dostavbu dálnice D3 chybí 50 miliard

Ministr dopravy Dobeš mu na konci září řekl, že na dálniční obchvat krajského města pošle 59 milionů korun. Jenže to podle Thomy nestačí ani na výkup pozemků v tomto úseku.

Podle vicehejtmana pro dopravu Martina Kuby je třeba, aby z Jihočeského kraje znělo směrem k zákonodárcům v Praze i Bruselu, že takto to dál nejde.

"Nedovedu si představit, že by na jihu Čech vyrostly další dva bloky Temelína, a přitom stále chyběla dálnice. Není prostě možné, aby tak důležitý evropský zdroj energie stál v lokalitě, která nemá dálniční napojení," řekl Kuba.

Na dostavbu dálnice D3 chybí okolo 50 miliard korun. Zatímco pro jihočeskou část už jsou všechna územní povolení, střední Čechy mají teprve nyní čerstvý posudek hodnocení vlivu stavby na životní prostředí EIA.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Volby
Jihočeši budou v říjnových volbách vybírat z rekordních 25 stran a hnutí

Voliči i politici mají před sebou horký podzim. O křesla v Poslanecké sněmovně se hodlá v kraji utkat 25 politických stran a hnutí. V předchozích sněmovních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.