Reklama

Nová silnice na jih od Budějovic má povolení, ale s řadou připomínek

  • 9
Plánovaná silnice mezi Vidovem a Novou Vsí na Českobudějovicku dostala souhlas při řízení EIA. Jihočeský kraj jako investor tím získal kladné stanovisko od odboru životního prostředí, které je ale podmíněné řadou opatření. Mezi nimi jsou například úpravy přemostění řeky Malše nebo stěhování mravenišť.
Nová silnice by měla navázat na budoucí dálnici D3 u Českých Budějovic (ilustrační snímek).

Nová silnice by měla navázat na budoucí dálnici D3 u Českých Budějovic (ilustrační snímek). | foto: Lukáš Marek, iDNES.cz

Projekt budoucí silnice II. třídy o délce 5,5 kilometru, zvané Jižní tangenta II, provází kritika od obyvatel i od zastupitelů sedmi obcí ležících v koridoru. Namítají, že Jihočeský kraj jim předložil k posouzení jen jedinou variantu trasy, že silnice je zbytečná a poškodí prostředí.

„Byla narýsovaná v roce 1986, v době socialismu, kdy ji lidé nemohli ani připomínkovat. Možná, že je trasa opravdu nejvýhodnější, ale předložit třicet let starý záměr jako jediné řešení není vůči obyvatelům fér,“ myslí si Jiří Řehounek ze sdružení Calla.

S výsledkem řízení EIA nejsou spokojeni starostové obcí. „Celý dokument jsem ještě do detailu neprostudoval, ale některé podmínky k souhlasu mi připadají nedostatečné. Třeba se v něm píše, že lidé, kterým se ztratí voda ve studních, ji mají dostat z náhradních zdrojů. Pak se ale může stát, že investor jim nabídne zpoplatněnou pitnou vodu z řadu,“ namítá například starosta Roudného Gustav Had.

Reklama

Kromě toho, že starostové i obyvatelé žádali větší diskusi, si dnes většina z nich myslí, že jejich připomínky neměly šanci na úspěch. Stavbu totiž podporuje nejen kraj, ale i město České Budějovice, které si od ní slibuje snížení dopravní zátěže. Silnice má navázat na budoucí dálnici D3 v místě mimoúrovňové křižovatky u Roudného a propojit ji se stávající silnicí II. třídy za Novou Vsí.

Mohla by být o dva metry užší?

Jihočeský kraj i českobudějovická radnice argumentují, že tangenta po propojení s dalším okruhem uleví dopravě hlavně na západní části městské aglomerace kolem Boršova, Plané a Litvínovic.

Mezi další podmínky k souhlasu se stavbou patří i změna přemostění údolí Malše, kde místo tří mostů navrhuje odbor životního prostředí udělat estakádu s migračními cestami pro zvěř. Projektant by měl podle dokumentu také zvážit, jestli by místo silnice o šířce devět a půl metru nestačila komunikace o dva metry užší.

Kladné stanovisko platí pět let a je podkladem pro stavební povolení. Proti němu se mohou nespokojené obce odvolávat nebo podat žaloby.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

9 příspěvků v diskusi

Reklama