Bydlet u hlavní silnice je horší, než se ocitnout v pekle, shodují se obyvatelé obcí ležících na hlavním tahu z Tábora na Pelhřimov. Trápí je nadměrný hluk, který často neutichá ani v noci, i znečištěné ovzduší od výfukových plynů aut.
"Přejít v dopravní špičce silnici je vyloženě hazard se životem. Většina kamionů nějaké přechody pro chodce vůbec neregistruje," říká Hana Záleská z Chýnova.
Nové silnice v nejbližších letech nevzniknou
"Největší problém nastane ve chvíli, kdy se v Praze zablokuje okruh a náklaďáky jedoucí na Plzeň uvíznou v několikahodinových kolonách. V tu chvíli dají ostatním echo a ti sjedou u Humpolce z dálnice a jedou na Plzeň přes nás," vysvětluje senátor a starosta Chýnova Pavel Eybert.
Právě Chýnov, kterým vede hlavní silniční tah středem náměstí, má největší naději, že se v nejbližších letech dočká obchvatu. Ten by značnou část dopravy odsunul mimo centrum.
"Máme platné územní rozhodnutí, vykoupili jsme sporné pozemky a podáme žádost o stavební povolení. Když půjde vše podle plánu, mohl by se obchvat za půl miliardy korun začít stavět v roce 2012," dodává Eybert.
Podle Jaroslava Krasla z Ředitelství silnic a dálnic by po novém obchvatu auta mohla začít jezdit v roce 2016.
Obyvatelé všech ostatních obcí na trase Tábor - Pelhřimov mají smůlu. Se stavbou dalších obchvatů totiž Ředitelství silnic a dálnic v nejbližších letech nepočítá.
"Máme stopstav na jakékoliv nové akce. Ostatní obchvaty jsou sice nakreslené, ale u žádného z nich nebyla zatím zahájena příprava. Někde chybí územní plán, jinde jsou problémy s pozemky. V této oblasti jsem skeptický," dodal Krasl.
Zastavení staveb obchvatů očekával i Pavel Rothbauer, starosta Dolních Hořic, pod které spadají dvě z dotčených vesnic Kladruby a Lejčkov.
"Lidem by to hodně pomohlo, ale oba obchvaty se plánují už desítky let a zatím se nic neděje. A při dnešní ekonomické krizi zůstane všechno i nadále pouze na papíře," podotkl Rothbauer.