Z Kanovnické ulice v Českých Budějovicích se má stát pěší zóna.

Z Kanovnické ulice v Českých Budějovicích se má stát pěší zóna. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Revoluce v budějovické dopravě. Z rušné Kanovnické vznikne pěší zóna

  • 5
Kanovnická ulice je podle počtu chodců druhou nejrušnější ulicí v Českých Budějovicích. Radnice z ní hodlá udělat pěší zónu, vytlačit motoristy a zklidnit i prostor podél katedrály, kde zruší parkoviště. Do Lannovy třídy sloučí přechody. Vše má být hotové nejpozději v roce 2019.

Promenáda by tak vedle pro pěší od vlakového nádraží až do centra na náměstí Přemysla Otakara II.

Původní myšlenka už má svou konkrétní podobu a vizualizace. Celý záměr zástupci magistrátu podrobně představili veřejnosti v pondělí večer na nádvoří radnice.

„Výsledkem úprav by mělo být zklidnění celého území i například nový režim pro Kněžskou ulici, která se kříží s Kanovnickou. Parkoviště u katedrály bychom zrušili, nahradil by ho promenádní prostor se stromy,“ naznačil některé ze změn hlavní architekt města Jan Němec. Historicky tam parkoviště nebylo, vzniklo v 90. letech minulého století. Ani příliš neslouží církvi, ale pronajímají si ho mnohdy manažeři bank.

Pro potřeby provozu katedrály a děkanství by pak vzniklo místo na vjezdu z ulice U Černé věže. Ta má zůstat průjezdná ze Sadů na náměstí i po úpravách a auta nezmizí ani ze samotné Kanovnické.

„To samozřejmě není možné z důvodu dopravní obsluhy tamních obchodů a také obyvatel, kteří tam žijí,“ konstatoval náměstek primátora František Konečný. Letos by chtěl s autory dokumentace přípravu projektu dokončit. Vše má být hotové příští rok, nebo spíš v roce 2019. Balík změn totiž musí nejdříve získat všechna potřebná povolení.

Proměna začne už na konci Lannovy třídy. Ta je co do počtu chodců jednoznačně nejrušnější v celých Budějovicích. Zatímco dnes tudy lidé proudí přes dva přechody, po přestavbě se mají sloučit v jeden. To je řešení, které už před několika lety naznačili architekti z budějovického sdružení CBArchitektura. S dalšími úpravami to má výrazně zpřehlednit situaci pro všechny účastníky provozu – chodce, cyklisty i řidiče.

Z Kanovnické ulice se neprojede do Kněžské

Pak následuje jeden z nejbolestivějších bodů celého projektu. Tím je podle městského architekta Němce přemostění Mlýnské stoky a místo před konzervatoří. „Tam dochází k disharmonii a území nemá svou funkci,“ upozornil Jan Němec.

Vizualizace tak ukazují možné proměny této lokality a otevření a spojení s ulicí. Tím by před konzervatoří vzniklo náměstíčko, kde by se mohly pořádat i menší kulturní akce.

Projekt ještě není definitivní, a tak může doznat změn. Někteří přítomní na pondělní akci na návrhu našli nedostatky, které by se podle nich měly odstranit.

„Nevím, proč je v Kanovnické i po úpravách dál navržený chodník a silnice tak, že jsou od sebe výškově oddělené obrubníkem. Mělo by to být v jedné rovině, jinak to není plnohodnotná pěší zóna,“ reagovala jedna ze zúčastněných.

Zásadní pak má být i to, že auta z Kanovnické neprojedou do Kněžské ulice. „V části Kněžské bychom pak zrušili jednosměrný provoz, aby se dalo dál zajíždět zezadu do hotelu Zvon,“ doplnil Konečný.

Pokud se lokalitu podaří zklidnit, je potřeba, aby tam všichni nová opatření respektovali. Opačný příklad je dobře vidět v Krajinské ulici. Chodci a cyklisté tam sice mají přednost před auty, ale ulice je přesto pravidelně nacpaná zaparkovanými vozy. Strážníci tam řeší stovky přestupků měsíčně, přesto to některé řidiče neodradí. Někteří zkoušejí štěstí a do Krajinské vjíždějí i mimo dobu povolenou pro zásobování.

„Každá část města potřebuje alespoň základní dopravní obsluhu. Podle mého názoru není nutné vytvářet pěší zóny, ale spíše zklidněné obytné ulice. To znamená regulovat počet aut, které tudy projíždějí, a vytvářet veřejný prostor tak, aby ho lidé samovolně využívali jiným způsobem,“ řekl architekt Mirek Vodák.