Koridor městské hromadné dopravy ze sídliště Máj k nádraží má v příštích dvou...

Koridor městské hromadné dopravy ze sídliště Máj k nádraží má v příštích dvou letech výrazně zrychlit provoz MHD v Českých Budějovicích. (ilustrační snímek) | foto: Jakub Jirák, MAFRA

Koridor má sloužit lidem, ale v Budějovicích o něm jednali bez nich

  • 3
V létě se připravují úpravy zastávek u českobudějovického výstaviště, mezi nimiž vznikne přechod. Ve směru do centra by pak měly autobusy a trolejbusy dostat vyhrazený pruh. Ten však možná město odloží, aby dřív upravilo křižovatku. Lidé o tom ale příliš nevědí.

Úterní veřejné jednání o celé situaci začínalo v devět hodin ráno. Kdo v takovou chvíli může přijít? Úředníci? Ano, ti musí. Je to jejich práce. Pak se objeví zástupce investora, zaměstnanec magistrátu, zapisovatelka, a tím to téměř končí, ještě tedy redaktor MF DNES.

Přesně tak to vypadalo při jednání, které se týkalo změn u budějovického výstaviště v souvislosti s přípravou Koridoru MHD. Tedy zásadního projektu ke zrychlení veřejné dopravy, který se v krajském městě přímo dotýká tisíců lidí.
 
Jenže ti jsou v devět hodin ráno většinou v práci, takže by si museli vzít náhradní volno nebo dovolenou, to samozřejmě nikdo neudělal, a tak jednání končí zhruba za půl hodiny jen s jednou námitkou, která prý navíc s tímto řízením přímo nesouvisí.
 
Na otázku, jestli by nebylo vhodnější taková řízení dělat později, zazní od zaměstnance stavebního úřadu odpověď, že to je komplikované, protože se pak taková jednání protahují do podvečerních hodin, a to už se vlastně také zamyká budova magistrátu v Kněžské ulici a jsou s tím starosti.

V minulosti se to prý stávalo třeba při jednáních o revitalizaci sídliště Máj. Originálnější reakci si lze jen těžko představit.

Stejný úředník pak ještě pravil, že tento druh řízení už vlastně ani ze zákona není určen pro veřejnost. Je tedy divné, že redaktor byl do místnosti 313 vpuštěn a proč se informace o jednání dostala na webové stránky města do sekce "Termíny veřejných projednání".
 
Vše je o to zajímavější, že v nedávné interpelaci s primátorem Juraj Thoma napsal, že by nebylo od věci k vysvětlující kampani o Koridoru MHD připravit také referendum. "Projekt je určitě velmi kontroverzní a osobně si to umím představit," reagoval na dotaz jednoho z občanů Thoma.

Chce tedy město s lidmi mluvit, nebo ne? Možná se ukáže, že ano, ale zatím tomu mnoho nenasvědčuje.

První změny se dotknou prostoru před Výstavištěm

První dopravní změny se mají týkat prostoru před výstavištěm, kde má být podle plánů na Husově třídě nový přechod pro chodce mezi zastávkami, a především vyhrazený pruh ve směru do centra, takzvaný BUS pruh.

Jenže, úterní jednání na stavebním úřadě ukázalo, že ani tady to nebude mít projekt koridoru tak jednoduché. Jsou totiž potíže s prosazením některých změn kolem Mercury Centra, a nyní to vypadá, že se nejspíš minimálně o rok odloží také BUS pruh u výstaviště.
 
"Je to tak. Především kvůli současné situaci na křižovatce Husovy třídy a Dlouhé louky, na které by se zhoršila dopravní situace. Jednou z možností je tedy nejdříve udělat úpravy a zvýšit kapacitu křižovatky a teprve poté k ní zavést BUS pruh," vysvětlil Petr Polák, dopravní inženýr z útvaru hlavního architekta města. Dodal, že definitivní rozhodnutí však ještě nepadlo.

Vypadá to tedy, že v létě dojde u výstaviště na stavební úpravy zastávek, přechod a novou světelnou signalizaci a kraj možná přistoupí k frézování části Husovy třídy a položení nového povrchu. Řazení vozidel zůstane stejné.

Pak by měl být čas odstranit i další problém. S koridorem totiž měl přijít zákaz odbočení na výstaviště ve směru od sídlišť a nebo výjezdu doleva zpět do centra. Proti tomu už zástupci výstaviště podali námitku, protože je to v současné době hlavní cesta pro vjezd do areálu.