V březnu 2009 přistál na českobudějovickém letišti vládní speciál Airbus A 319....

V březnu 2009 přistál na českobudějovickém letišti vládní speciál Airbus A 319. Jeho přílet byl součástí přípravy na summit ministrů zahraničí evropské sedmadvacítky na zámku v Hluboké nad Vltavou. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Kraj chce modernizovat českobudějovické letiště i bez dotace z Unie

  • 15
Jihočeský kraj se nevzdá projektu na rekonstrukci a modernizaci českobudějovického letiště i když přišel o dotaci 413 milionů korun, řekl to hejtman Jiří Zimola. Kraj však potřebuje najít strategického partnera a musí se smířit s tím, že některé chystané stavby z plánů vypadnou.

Rekonstrukce a modernizace letiště poblíž krajského města má vyjít zhruba na miliardu korun a zaplatit je má Jihočeský kraj. Když teď musí oželet štědrou finanční podporu z Unie, kterou stopla Evropská komise, začíná hledat chybějící peníze jinde a potřebuje strategického partnera.

"Upřednostňujeme variantu, aby náš partner byl letiště, nebo letecká společnost a aby nám otevřel cestu k jeho provozování. Nechceme banku nebo leasingovou společnost, kterou zajímá pouze kapitál," řekl Ladislav Ondřich, šéf společnosti Jihočeské letiště České Budějovice.

Moderní veřejné mezinárodní letiště na jihu Čech je podle hejtmana Zimoly z ČSSD důležité zejména pro rozvoj podnikání a cestovního ruchu.

"Navrhl jsem aktivně vstoupit do jednání s potenciálními strategickými partnery, s nimiž jsme už v minulosti absolvovali nezávazná jednání. Nyní na ně chceme navázat a zeptat se, zda tento zájem ještě trvá," řekl po pondělním jednání dozorčí rady Zimola.

Dozorčí rada zároveň uložila představenstvu společnosti zpracovat odbornou analýzu. Chce z ní zjistit, které naplánované stavby na letišti  jsou nezbytné, které jsou méně zbytné a které jsou podružné.

Stamiliony z EU se kraj snaží převést na opravy silnic

"Shodli jsme se na tom, že představenstvo vytvoří návrh redukované varianty modernizace letiště. Už teď víme, že z naplánovaných budov se nepustíme do stavby nového terminálu ani do požární zbrojnice," sdělil Ondřich.

Omezení plánované výstavby na letišti se však nedotkne pokračujícího budování navigačního vybavení ani úpravy stojánky pro velká letadla, oplocení letiště a bezpečného vstupu do areálu. Začít má i stavba nového heliportu pro leteckou záchrannou službu.

Navzdory komplikacím s výpadkem stamilionů z Unie vedení kraje i správa letiště shodně tvrdí, že termín pro proměnu regionálního letiště na mezinárodní veřejný vzdušný přístav s pravidelnými linkami pro velké boeingy a airbusy do tří let stihne.

"Redukce spočívá v tom, že budeme muset jít po postupných krocích, přičemž ty první budou směřovat k tomu, aby sem létala velká letadla. A ty navazující budou zaměřené na zlepšování komfortu pro cestující," objasnil Zimola.

Kraj však nechce přijít ani o stamiliony z EU, které nemůže využít na rozvoj letiště. Snaží se je převést na opravy silnic. Změnu však musí nejdřív schválit krajští zastupitelé.