Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD)

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Kraje připlatí úzkokolejce. Ale upozorňují, že ji dotují z nostalgie

  • 5
Jihočeský kraj a Vysočina se dohodly s Jindřichohradeckými místními drahami na navýšení ceny za ujeté kilometry. Vedení úzkokolejky na jednu stranu hlásí spokojenost s výsledkem jednání a označuje ho za historický průlom, na druhou stranu říká, že za danou částku se jezdit nedá. Kraje říkají, že víc nedají.

„Budeme hradit 61,029 koruny za jeden vlakokilometr. Část je hrazena krajem a část z dotace ze státního rozpočtu,“ představil změnu jihočeský krajský radní Antonín Krák. Ročně to bude 21 milionů korun.

Došlo tak k navýšení o 0,5 procenta, tedy o inflaci, jak stanovila původní smlouva z prosince roku 2009, která vyprší v roce 2019. S tím přitom JHMD ještě na začátku března nebyly spokojené a chtěly víc. Teď hovoří jinak.

„S výsledkem jednání jsem velmi spokojen. Myslím, že jsme udělali důležitý krok pro lidstvo v Jihočeském kraji a na Vysočině,“ uvedl předseda představenstva JHMD Boris Čajánek. Vzápětí ale naznačil, že dohodnutá částka 61,029 koruny za kilometr není dostatečná. Vlaky úzkokolejky ročně urazí přibližně 340 tisíc kilometrů.

„Pokud se mě ptáte, jestli se základní dopravní obslužnost dá dělat za tuto částku, řeknu vám, že doteď to dotovali akcionáři,“ konstatoval.

Dříve se hovořilo o tom, že JHMD požadují 140 korun za každý kilometr. „V tom výpočtu jsme pokročili mnohem dál. Částku vám ale nepovím,“ dodal Čajánek.
Vedení úzkokolejky nemá v podstatě jinou možnost, než na částku přistoupit. Na kraje už neplatí ani hrozba, že by se provoz na kolejích mohl zastavit.

„Pokud za tuto částku jezdit nedokážou, ať nejezdí. Jestli to předchozí vedení dokázalo za tyto peníze bez problému a dneska to najednou nejde, pak nebude problém v ceně, ale jinde. Podívejte se, kolik je tam ředitelů. Možná to je ve mzdách, možná v přehnaných investicích,“ konstatoval náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl.

Oba kraje mají proto přichystané krizové plány

Před třemi lety totiž v JHMD došlo k rozsáhlé změně vedení. Původní skupina železničních nadšenců, která úzkokolejku zachránila, po neshodách s akcionáři odešla a vedení převzal tým okolo Borise Čajánka. Později se JHMD dostaly do finančních problémů a jednu chvíli byly i v insolvenci.

Oba kraje mají proto přichystané krizové plány, kdyby se provoz na tratích mezi Jindřichovým Hradcem a Obrataní a Hradcem a Novou Bystřicí skutečně zastavil. „V případě problému máme připravený autobusový koncept včetně spojů a jízdního řádu,“ potvrdil Joukl. „Když to řeknu hodně ošklivě, vydělali bychom na tom, protože autobusy jsou o dvě třetiny levnější. Úzkokolejku dotujeme z nostalgie a proto, že je to zajímavá turistická atrakce.“

Vedení JHMD však tvrdí, že problémy má již za sebou. „JHMD smlouvy plnily, plnit budou a předpokládáme, že v budoucnu upevníme náš vztah s kraji, abychom po roce 2019 mohli být platným subjektem základní dopravní obslužnosti na úzkokolejce, která je svým způsobem unikátní,“ dodal Čajánek.