Křižovatkou u výstaviště projede denně 56 tisíc vozidel.

Křižovatkou u výstaviště projede denně 56 tisíc vozidel. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Nejrušnější úsek v Budějovicích dostane nové pruhy, nebo kruhový objezd

  • 24
V ranní špičce projede za patnáct minut křižovatkou u českobudějovického výstaviště přes dva tisíce aut. Místo se ucpe a řidiči stojí v dlouhých kolonách. Problém mohou vyřešit nové odbočovací pruhy, nebo velká kruhová křižovatka.

Pětikilometrovou trasu od bývalé sodovkárny do Českého Vrbného lze autem po čtyřproudové silnici obvykle ujet za pět minut. Ale ve špičkách to rozhodně neplatí. Cesta se protáhne na půl hodiny i déle, protože křižovatka u výstaviště bývá totálně ucpaná. Už příští rok se ale možná dočká přestavby.

Denně místem projede 56 tisíc vozidel a z úseku to dělá dopravně nejvytíženější lokalitu v Českých Budějovicích a pravděpodobně i v Jihočeském kraji. Vůbec nejhorší je čtvrthodina před osmou ráno.

Dvě varianty řešení

Nyní existují minimálně dvě varianty, jak zlepšit průjezdnost. První je levnější -  jednalo by se o podobnou změnu, kterou prošla křižovatka Mánesovy a Lidické.

Pak je tu výrazně dražší, jež by umožnila autům projíždět rovně po Dlouhé louce bez zastavení. Hlavní tah by se částečně "zařízl" do země a nad ním by vyrostla mimoúrovňová kruhová křižovatka.

Větší šanci má v tuto chvíli levnější varianta. "Do konce roku bychom měli mít k dispozici studii, která prověří, zda a jaké úpravy křižovatky jsou vhodné, aby se zvýšila její kapacita," uvedla náměstkyně primátora Ivana Popelová.

V současné době se podle ní řeší varianta, kdy by vznikly takzvané by-passy, tedy vyhrazené odbočovací pruhy, které umožní rychlejší opuštění křižovatky. Křížení ulic Lidická a Mánesova se takto podařilo upravit za 25 milionů korun.

Stavba mimoúrovňové křižovatky by byla určitě dražší. Přesnější rozpočet zatím není k dispozici, ale cena by se pohybovala mezi 150 až 300 miliony podle rozsahu prací.

"Taková stavba by pomohla vyřešit problém s kolonami a především by zásadním způsobem urychlila přesun z jednoho břehu Vltavy na druhý," domnívá se například David Lataj, člen krajského dopravního výboru.

Jenže právě řeka znamená komplikaci. Pokud by musela část silnice na Dlouhé louce pod stávající úroveň, hrozilo by její zaplavování, i když existují technologie, které tuto hrozbu umí eliminovat.

Není jisté, k jaké variantě se Budějovice přikloní, ale bude to pravděpodobně ta levnější. Navíc město nebude mít poslední slovo, rozhodne Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), pod které křižovatka spadá.

Peníze by mělo dát Ředitelství silnic a dálnic

Dnes již bývalý ředitel ŘSD David Čermák s úpravou a zvýšením kapacity na Dlouhé louce souhlasil.

"Na jednání tehdy řekl, že máme dodat projekt a ŘSD vloží investici do balíku peněz určených pro zajištění větší bezpečnosti silničního provozu," potvrdil první náměstek budějovického primátora Miroslav Joch.

Sám však okamžitě dodal, že Čermák už ve vedení není, což může pohled na celou věc změnit. Aktuální stanovisko ŘSD se nepodařilo sehnat, na dotaz MF DNES nereagovalo.

Řidiči by ale uvítali jakoukoli snahu o zlepšení. "Někdy je to hrozné ve směru z Dlouhého mostu, jindy zase od Krumlova. Z centra to ještě chápu, ale představoval bych si, že Dlouhá louka bude sloužit přece jen trochu jako obchvat," dodal řidič z povolání Stanislav Havel.

Pokud by příprava rychle pokročila a ŘSD uvolnilo peníze, mohlo by se na úpravy dostat příští rok. Je třeba počítat i s neúspěchem, o změnách se na magistrátu hovořilo už v minulém volebním období, a nic se nezměnilo.