Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lhůta vypršela. Pět let starou křižovatku u Těšovic předělají na okružní

  11:45aktualizováno  11:45
U Těšovic na Prachaticku vyroste do října okružní křižovatka. Nahradí současné křížení silnic, na kterém se od roku 2013 stalo 13 dopravních nehod, ve stejném roce i poslední smrtelná. Nové řešení má zvýšit bezpečnost a zkrátit čekací doby při odbočování z vedlejších silnic.

Křižovatka u Těšovic se na konci června začne měnit na okružní. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Na první pohled vypadá křižovatka v polích u Těšovic na Prachaticku přehledně. Ale řidiči si tam musí dávat pozor. Z vedlejších silnic hlavně ve špičce dlouho čekají na odbočení, někteří pak ztratí trpělivost a řinčí plechy.

Křižovatka na důležité trase, po níž jezdí lidé na Šumavu, vznikla před pěti lety jako součást silnice, která se vyhýbala obci Běleč. A brzy se stala místem častých dopravních nehod.

Doba, kdy do ní silničáři nesměli zasahovat, letos skončila. Křižovatka totiž vznikla za podpory evropských dotací. Využití takových peněz je ale podmíněné lhůtou, po kterou se stavba nesmí upravovat. A také průběžným hodnocením jejího stavu.

Fotogalerie

„Každý rok popisujeme podrobně stav vozovky a další náležitosti, je to poměrně náročné. Tahle povinnost ale letos končí,“ konstatuje vedoucí technicko-správního úseku z prachatického závodu SÚS Jihočeského kraje Martin Grožaj.

Stavba nové okružní křižovatky začne 27. června a podle Grožaje potrvá nejdéle do 9. října. Cílem je zvýšit její bezpečnost a plynulost dopravy.

„V situaci, kdy se křižovatka stavěla, ještě nebylo jasné, jak se bude řešit podoba dalších silnic v okolí. Zvolilo se proto tohle řešení, které bylo nejméně náročné na zábor pozemků i realizaci. Dnes je situace jiná a už například víme, že v místě nevznikne náročnější stavba s podjezdy. Okružní křižovatka je moderní řešení,“ míní vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Jihočeského kraje Jiří Klása.

V letošním roce také vypršela platnost výjimky od ministerstva dopravy, která na pět let na křižovatce povolovala kratší odbočovací pruh ze směru od Českých Budějovic. A samo ministerstvo nyní požaduje nové řešení křižovatky.

Úpravu vítají i policisté

Stavbu z 90 procent pokryjí peníze integrovaného regionálního operačního programu. Celkově bude stát přes devět milionů a zbývající peníze zaplatí ze svého rozpočtu kraj.

„Z Husince na České Budějovice projížděli řidiči často rychleji, než jak radilo dopravní značení. Naopak z vedlejších silnic byl často problém odbočit. Nové řešení obě silnice vyrovná a doprava bude plynulejší,“ tvrdí Klása.

Úpravu křižovatky vítají i dopravní policisté. „Už od počátku jsme pro tento úsek požadovali lepší řešení, křižovatku vnímáme jako nebezpečnou především kvůli tomu, že řidiči mají špatný rozhled. I když se 13 dopravních nehod může zdát za tři roky málo, jedná se pouze o ty bouračky, které nám řidiči museli nahlásit buď kvůli zranění, nebo proto, že škoda na vozidlech byla vyšší než sto tisíc korun. Víme tak i o dalších nehodách, ty ale nemáme v evidenci,“ vysvětluje policejní mluvčí Martina Joklová.

Podle Grožaje by bylo nejlepší udělat u Těšovic mimoúrovňovou křižovatku. Ale vítá i kruhovou. „Nebylo otázkou, zda se tam stane další smrtelná nehoda, ale spíše kdy,“ hodnotí Grožaj. Ten býval dopravním policistou a mnoho těžkých dopravních nehod si v místě pamatuje i z praxe. „Slýchám sice občas názory, proč křižovatku přestavovat, když ještě prakticky ani nestačila zestárnout. Ale z mého pohledu je jakékoli řešení, které zmenší počet nehod, krokem správným směrem,“ podotýká.

Křižovatka U Stopařky se předělávat nebude

Řidiči se musí připravit na dopravní omezení. Práce se nejméně dotknou těch, kteří místem budou projíždět po hlavní silnici ve směru Budějovice - Vimperk nebo opačně. Nečekají je žádné objížďky, jen drobné zdržení, protože budou projíždět stavbou. „Jen na pár dní bude křižovatka úplně zavřená, pak budou muset na objížďky,“ upřesnil Grožaj.

Horší to budou mít ti, kteří pojedou třeba z Bavorova do Prachatic. Ti budou muset jezdit už od 27. června přes Strunkovice nad Blanicí a Vitějovice.
Řidiči mířící z Prachatic na Husinec to vezmou přes hráz Husinecké přehrady. To se ale netýká kamionů nad 13 tun, které na hráz nesmí. Šoféři tak musí jet až do Vitějovic a tam se napojit na hlavní silnici a projet stavbou křižovatky.

Více namáhaná bude další problematická křižovatka u Vitějovic v místě U Stopařky. Tu chtěl Jihočeský kraj rovněž nechat přestavět na kruhovou. Nedohodl se ale s obcí Vitějovice, a to i přesto, že tohle je podle řidičů stejně nebezpečné jako křižovatka u Těšovic.

„Chtěli jsme po obci, aby kvůli stavbě změnila svůj územní plán. Zastupitelé ale na oplátku vymysleli čtyři požadavky typu výstavby chodníku na průjezdu obcí, na což jsme nemohli přistoupit. Není tedy zatím ani projektová dokumentace a nápad na změnu tohoto nebezpečného místa zatím spí,“ řekl Klása.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Parkovací dům u sportovní haly v návrhu Atelieru 8000.
Parkovací dům u haly pojme 500 aut. Stavba vyjde na 80 až 100 milionů

U českobudějovické sportovní haly začne za dva roky vyrůstat parkovací dům pro bezmála 500 aut. V další etapě pojme až 800 vozů. Radní už vybrali firmu, která...  celý článek

Petr Šimek (vlevo) s kolegou se dívají do mapy, kudy povede sobotní 16. ročník...
Historické felicie projedou Jindřichohradeckem. Sraz mají v Karvánkách

Jihočeský Felicia Coupé Club pořádá v sobotu v kempu Karvánky u Soběslavi na Táborsku sraz vozů Škoda 450 a Škoda Felicia. Nablýskané kabriolety pak pojedou na...  celý článek

Kvůli stavbě dálnice D3 uzavřeli stavbaři ve čtvrtek úsek mezinárodní silnice...
Hlavní tah na Prahu je u Budějovic zavřený. Auta musí po objížďce

Na nepříjemnou uzavírku narazí ve čtvrtek několik tisíc řidičů jedoucích po silnici první třídy z Českých Budějovic do Tábora. Až do 16 hodin bude neprůjezdný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.