Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turisty nalákají lavičky se Švejkem a velké akce, radí Budějovicím komise

  9:11aktualizováno  9:11
Velké akce, které nalákají do města tisíce lidí, a stálá atrakce, jež trvale oživí České Budějovice. Členové komise pro cestovní ruch působící při českobudějovické radnici pro radní připravili hned několik nápadů, jak pro turisty zvýšit atraktivitu města.

Akce Město lidem, lidé městu přitáhne do centra Budějovic tisíce lidí. Snímek je z loňského ročníku. | foto: Marek Podhora, MAFRA

„V samotném centru navrhujeme rozmístit několik takzvaných fotolaviček či soch, popřípadě soch známých osobností a laviček. Vybídnou návštěvníky nejen k usednutí, ale i ke společné fotografii,“ doporučuje jedenáctičlenná komise, v níž jsou odborníci na cestovní ruch i zástupci radnice.

Členové komise si uvědomují, že centrum Budějovic je poměrně malé, alespoň jeho turisticky atraktivní část. Navíc spousta návštěvníků se tu zdrží jen krátce a míří do atraktivnějších a známějších míst. Fotolavičky by je mohly udržet déle, třeba jako se to daří pravidelné výstavě Umění ve městě, kdy se u jednotlivých děl lidé také často fotí a projdou větší část Budějovic.

Jak turisté vnímají České Budějovice

Celkově si návštěvníci z různých zemí spojují Budějovice nejvíce s náměstím Přemysla Otakara II. (19 procent).

Němci, Rakušané a Britové je mají spojené hlavně s pivem.

Koh-i-noor a tužky se vybaví Čechům a Rakušanům.

Masné krámy a Samsonovu kašnu znají pouze Češi.

Největší zájem je o návštěvu Černé věže a Budvaru.

Co zde turisté vyhledávají?
Návštěva památek 79 %
Nakupování 44 %
Ochutnávka místních produktů 41 %
Kulturní akce 22 %

Zdroj: Cestovní ruch v regionu, aktuální výzvy a přístupy. Petr Štumpf, Viktor Vojtko a kol.

„Instalací laviček či soch lze upozornit na historickou hodnotu místa, ukázat, k jakým postavám se váže, a nenásilně doplnit příběh skrytý za osobností,“ pokračuje komise.

Vše by mohlo být propojené v jednu stezku podpořenou propagačním letákem s mapkou. Návštěvníci by se tak dostali i do míst, kam by se sami nevydali, což by podle komise přispělo k rozvoji turistického ruchu. Z osobností se nabízejí třeba Jaroslav Hašek a jeho Josef Švejk, Přemysl Otakar II. či herec Jiří Císler a zpěvačka Marta Kubišová.

Projekt by mohl vzniknout třeba formou sochařského sympozia či díky ročníkovým pracím studentů uměleckých škol. „Jsme na začátku, důležité bude vytipovat vhodná místa a bude záležet, kolik budeme mít peněz, ale nápad je to dobrý,“ reagoval náměstek primátora pro cestovní ruch Jaromír Talíř.

V minulosti už s podobnou myšlenkou přišly studentky. V jedné soutěži uspěly s návrhem na vznik stezky s rozmístěním tabulek s historickými kuriozitami Budějovic. Reakce minulého vedení města byla nejdříve nadšená, jenže s dobrým nápadem už pak na radnici dál nikdo nepracoval a stejný osud potkal třeba i myšlenku vzniku designových či architektonicky poutavých zastávek hromadné dopravy.

Centrum oživí akce Město lidem, lidé městu

„Dále jsou hodně důležité velké nosné akce, mohla by být vždy jedna pro každé čtvrtletí. V zimě jsou to například vánoční trhy, z vlastní zkušenosti vím, jak moc se to projeví třeba na návštěvnosti restaurací a hotelů,“ zdůraznil Petr Šalda, jeden z členů komise a generální manažer Grandhotelu Zvon. Ideálně funguje půlmaraton, který je navíc termínově v souhře s pivními slavnostmi.

Naopak chybí slavnosti města. Loni na podzim při oslavách 750 let Českých Budějovic se podařilo uspořádat první ročník, ale na tradici zaděláno není. Letos už nebudou, protože nezbyly peníze v rozpočtu, přestože si je na radnici pochvalovali a měly úspěch i u veřejnosti.

Na druhé straně třeba už v pátek a sobotu bude v centru čtvrtý ročník úspěšné akce Město lidem, lidé městu, která vyláká tisíce lidí do Krajinské, Piaristické a České ulice třeba za dobrým jídlem.

„A právě gastronomie je velkým tahákem, proto se snažíme tuto oblast podpořit. Je škoda, že náměstí Přemysla Otakara II. nehostí opravdu velký gastrofestival, který by mohl být jednou z těch nosných akcí,“ říká Šalda.

Komise pro cestovní ruch má letos na podporu akcí 1,15 milionu korun, méně než dříve. I proto požádala o navýšení pro rok 2017 na 2,5milionu. Nárůst je podle ní důležitý i z pohledu odborných průzkumů dlouhodobých dopadů cestovního ruchu. Z každých sto korun utracených turistou v místě návštěvy se zhruba 40 vrací zpět do veřejných rozpočtů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cyklisté v Českých Budějovicích. ilustrační snímek
Budějovičtí radní chtějí dostat sedm procent řidičů na kola a do MHD

Motoristů má v krajském městě po stovkách ubýt na úkor cyklistů, chodců i cestujících v MHD. Celkem to má být o sedm procent méně jízd autem než dnes....  celý článek

Farář Jan Thir si nechal v polovině 20. let minulého století postavit kapli na...
Ve Vranově je na prodej kaple z minulého století. Stojí 800 tisíc korun

Netradiční položku na svém seznamu nabízí jihočeská realitní kancelář. Prodává kapli z 20. let minulého století, kterou si nechal postavit farář. Stavba je na...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Založil ekofarmu, pak penzion a přemýšlel, co dál. Tak otevřel minipivovar

Milan Jungwirth přišel do Horních Chrášťan na Prachaticku před deseti lety a začal tam podnikat v zemědělství. Pak otevřel penzion a uvažoval, co dál. Rozhodl...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
MEDICÍNSKÝ REPREZENTANT (JIP)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.