Společnost Lesy a rybníky města České Budějovice spravuje i rybník Černiš na...

Společnost Lesy a rybníky města České Budějovice spravuje i rybník Černiš na severním okraji města. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Lesy a rybníky mají rok nové vedení. Šéf není vidět, ale chválí si úspěch

  • 1
Odstřel deseti tisíc kachen, úspěšná sklizeň i větší zájem o prodejnu ryb a zvěřiny. Nové vedení Lesů a rybníků města České Budějovice má za sebou rok fungování po bouřlivém odvolání bývalého šéfa.

Neslušné, podivné, pochybné. Taková slova padala od opozice přesně před rokem, když radní odvolali šéfa Lesů a rybníků města České Budějovice Josefa Schoře.

Na jeho místo pak navíc dosadili hned dva nové jednatele Karla Trůbla a Daniela Hovorku, kteří měli začít pečovat o majetek v hodnotě kolem 65 milionů korun. To způsobilo další poprask a kritiku. Panoval strach, že se začne kvůli ziskům ve velkém kácet nebo rozprodávat majetek. Nic z toho se zatím nestalo.

Kritika časem utichla, a tak MF DNES zjišťovala, co se ve společnosti za rok změnilo a jestli se daří snižovat ztráty a tvořit zisky. Liché byly například představy části koaličních politiků, že bude možné ve velkém prodávat ryby do škol. Děje se to v menším rozsahu.

Lesy a rybníky města České Budějovice

  • Společnost s 50 zaměstnanci hospodaří s majetkem přes 64 milionů korun.
  • Vlastní ji město a firma spravuje majetek (lesy, rybníky, pole, louky, chov), který má v nájmu, a za rok 2014 zaplatila do rozpočtu města 1,5 milionu korun.
  • V roce 2014 z městských lesů nechala vytěžit 6 697 kubíků dřeva za 14,36 milionu korun a prodala 212 tun ryb.
    Zdroj: Výroční zpráva za rok 2014

„Zájem zákazníků je tak veliký, že převyšuje možnosti naší nabídky. Určitě je lepší, když kapra zpeněžíme v naší prodejně, než kdyby šel pod cenou do zařízení veřejného stravování. Rybu chováme čtyři až pět let, což něco stojí,“ upozornil Hovorka.

Právě s jeho nástupem do funkce se odmítla část zastupitelů smířit. Dřív byl vlivným členem hnutí ANO. Ale třeba už v roce 2008 se představil primátorovi Juraji Thomovi (Občané pro Budějovice) jako marketingový stratég, který měl zájem o vstup do Lesů a rybníků. Tehdy jeho záměr nevyšel.

Za celý letošní rok se pak Hovorka i přes opakované výzvy nedostavil na zastupitelstvo, aby představil svou marketingovou vizi v městské společnosti.

„Ono už je pak trapné, když se máte každý měsíc ptát, kdy pan Hovorka přijde. Stále ale platí, že bychom ho rádi slyšeli a zeptali se ho na jeho strategii, jako se to bez potíží odehrálo u jeho kolegy, jednatele pana Trůbla,“ konstatoval zastupitel Ivo Moravec z opozičního hnutí Občané pro Budějovice.

MF DNES tento týden Hovorka informace poskytl a představil některé své kroky. Upozornil, že zatímco v minulosti byla například ztráta prodejny v Haškově ulici kolem 200 tisíc korun ročně, letos by se mohla dostat až k nule.

„Určitě se povedl výlov Šindlovského rybníku, který jsme uspořádali jako společenskou akci. Budeme z něj chtít udělat tradici. Brzy začne fungovat webový portál, na kterém nabídneme naše produkty,“ sdělil mimo jiné. Nové prostory pro prodejnu nehledá, spíš podle něj pomohlo například otevření v pátek přes poledne a úprava vzhledu.

Zlepšení je podle primátora Jiřího Svobody (ANO) patrné i v dalších oblastech. V pondělí mu představovali jednatelé dílčí výsledky a on sám je prý spokojen. Kompletní čísla budou až po skončení roku 2016, kdy je mají dostat k dispozici i zastupitelé.

„Kromě prodejny se vydařila sklizeň, v myslivosti byl úspěšný rok u lovu kachen. O sto procent více oproti předchozímu roku se investovalo do strojů a zařízení,“ reagoval Svoboda. Znamenalo to milion korun navíc do investic.

Rostly také platy. Zmíněný lov kachen byl letos rekordní a podařilo se střelit asi 10 tisíc kusů, předtím to bylo třeba sedm až osm a půl tisíce kusů. Naopak společnost omezila odstřel bažantů.

„To cítím jako problematické a bude třeba s tím ještě něco udělat,“ soudil Hovorka.

Příští rok bude podle primátora stěžejní úprava skladu dřeva za budějovickým Kauflandem a pořízení linky na štípání dřeva. „To začneme prodávat a věřím, že budeme konkurenceschopní,“ dodal Svoboda. Řešit chce i strukturu firmy a upravit ji tak, aby mohla dosáhnout na některé dotace.

Už nějakou dobu má vlastní webové stránky Bažantnice Černiš a lesy tam prezentují i ostatní revíry a oboru s informacemi, za jakých okolností je možné lovit. Lesy a rybníky města České Budějovice mají i své facebookové stránky, které jsou sice pravidelně aktualizované, avšak mají pouhých 100 fanoušků.

„Na celkové hodnocení si musíme počkat na výsledky hospodaření roku 2016. Ale když pozoruji marketing společnosti zvenčí, tak mi přijde dost tristní. Třeba nové logo společnosti se vůbec nepovedlo,“ konstatoval Moravec.