Hlavní ranvej letiště je dlouhá 2,5 kilometru a široká 80 metrů.

Hlavní ranvej letiště je dlouhá 2,5 kilometru a široká 80 metrů. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Letiště trpí. Kraj mu hodlá poslat stovky milionů na navigaci a halu

  • 19
Jihočeské letiště České Budějovice potřebuje moderní navigaci a odbavovací halu. Rozhodující je postoj vlastníka - Jihočeské kraje. Sociální demokraté jsou pro jeho rozvoj a z rozpočtu pro příští rok chtějí dát minimálně 100 milionů na investice.

Konec nejistoty a přešlapování na místě. Letiště České Budějovice v Plané dostane takřka jistě zelenou. Nasvědčují tomu informace, které se podařilo získat MF DNES. Podle nich by mělo být v rozpočtu Jihočeského kraje pro příští rok vyčleněno 100 až 200 milionů korun, které umožní především nákup navigačního systému.

Modernizace letiště

V roce 2009 zástupci Jihočeského kraje otevřeně hovoří o ­modernizaci Jihočeského letiště České Budějovice. Jihočeský kraj je ­spolu s­ městem České Budějovice zakladatelem společnosti Jihočeské letiště České ­Budějovice a také vlastníkem ­celého areálu. Velkolepý projekt by měl stát více­ než jednu miliardu korun a ­počítá se s­ přibližně 400milionovou dotací z ­EU. Kraj i město si od rozvoje slibují, že ­letiště zásadním způsobem pomůže regionu, kterému chybí spojení s dálnicí i moderní železnicí.

První etapa modernizace začala v ­prosinci 2009. Zahrnovala zasíťování areálu, rekonstrukci jednoho z bývalých armádních objektů na administrativní budovu a rekonstrukci řídicí věže. V roce 2010 dostává projekt první­ trhliny. Dotace je údajně vypsána tak, že na ni nedosáhne nikdo jiný než právě Letiště České ­Budějovice, což odporuje unijním pravidlům. Na začátku roku 2012 Evropská komise zamítla dotaci ROP Jihozápad ve výši 413 milionů korun na modernizaci letiště. Jihočeský kraj přitom s projektem uspěl ve 12. výzvě ROP. Na začátku 2013 se začíná otevřeně hovořit o úsporné variantě modernizace letiště. Náklady se­ snížily na 500 milionů korun.

Českobudějovické letiště tak výrazně nakročí k tomu, aby se stalo otevřeným mezinárodním přístavem, kam budou moci létat třeba i Boeingy 737 či Airbusy A 320.

"Společnosti, které používají tyto stroje, projevily o naše letiště zájem už v letošním roce. Jenže my jim bez navigace nedokážeme zaručit, že u nás přistanou, a to je rozhodující faktor, který je posléze odradí," zdůrazňuje ředitel letiště Ladislav Ondřich.

Upozorňuje, že pokud se nezačne s modernizací areálu, nemůže se společnost dále pohnout dopředu a získávat další zákazníky. "Jsme na hranici výkonů. Když se nic nestane, budou výsledky hospodaření v podstatě totožné," pokračuje Ondřich. To znamená ve ztrátě několika milionů korun.

Letošní podzim bude zlomový. Sociální demokraté chtějí do krajského rozpočtu pro rok 2014 prosadit peníze na nákup zmíněné navigace a stavby heliportu pro vrtulníky, především pro záchrannou službu. Pokud se na bodu shodnou s koaličními partnery z KSČM, což by neměl být problém, rozvoj letiště se pohne výrazně kupředu.

Navíc je zřejmě zaděláno i na získání strategického partnera. "Osobně jednám se zájemci a myslím, že jsme na dobré cestě," nastínil hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Podle MF DNES se jeden z možných partnerů rýsuje v Rusku a zajistil by značný přísun letadel s turisty na jih Čech.

Současná varianta hovoří o tom, že letiště potřebuje 511 milionů korun. Vedení kraje uvažuje, že by je mohlo v rozpočtu najít v následujících třech letech.

Podle ředitele Ondřicha může být výsledná částka díky výběrovým řízením ještě řádově o desítky milionů korun nižší. Například terminál je možné postavit za zhruba 80 milionů korun, navigace stojí přes 100 milionů.

"Po modernizaci budeme do pěti let soběstační," tvrdí ředitel letiště Ladislav Ondřich. Koncepci celého areálu představil také na nedávném krajském zastupitelstvu. Opíral se například o data, kdy by mělo pro úspěšné fungování letiště stačit 80 tisíc cestujících ročně, což je podle něj reálné zajistit.

V tomto ohledu například lídr hnutí ANO 2011 Radka Maxová upozornila, že si nelze namlouvat, že budějovické letiště bude v oblasti civilní dopravy moci konkurovat letištím ve Vídni, Praze či Linci.

Takový cíl ale podle Ondřicha ani v Budějovicích nemají. "My vycházíme z čísel letišť v Karlových Varech či Pardubicích. Počet jejich cestujících za poslední rok výrazně vzrostl. V Pardubicích jich bylo 125 tisíc. V tomto ohledu budeme konkurenceschopní. Menší regionální letiště jsou úspěšná díky nižším nákladům," vysvětluje ředitel.

Náměstek budějovického primátora a krajský radní Miroslav Joch (ČSSD) upozornil, že je nutné udělat definitivní rozhodnutí.

"Za posledních pět let kraj a město přispěly na provoz a některé investice částkou přibližně 200 milionů korun a stále přešlapujeme. Už bychom měli najít odvahu a rozhodnout, co dál," domnívá se Joch. Myslí si, že je možné začít provozovat letiště bez strategické podpory ze soukromého sektoru s tím, že právě po důležitých investicích začnou důležití partneři přicházet, což je i idea vedení letiště.