"Je velmi smutné, že jsme se o ukončení provozu lokálky dověděli až z neoficiálních zdrojů. Připadá nám to jako za minulého režimu: 'o nás bez nás'. Příznačné je i to, že se tím skutečně vracíme do doby před 20 lety, i co se týká jízdních řádů a dopravní dostupnosti Netolic," uvedl netolický starosta Oldřich Petrášek.
O tom, že má lokálka skončit, se dověděly obce po prázdninách. Přitom ještě začátkem května zahajovali v Netolicích turistickou sezonu spolu s oslavami 115. výročí zahájení provozu na Netolické dráze.
kolik stála lokálkaKraj ročně doplácel na provoz lokálky 5 milionů korun. Průměrně jezdilo v každém vlaku pouze kolem pěti lidí. Jeden kilometr vlaku s pěti lidmi stojí kraj 113 korun, zatímco kilometr autobusu 25 korun. |
"Snaha ušetřit v tom není. Stačily by nám tři páry vlaků s dobrým jízdním řádem, aby se jimi dalo cestovat do práce a do škol. Teď jich tu sice jezdí sedm, ale jejich jízdní řád skoro nikomu nevyhovuje," řekla netolická referentka Jana Steinocherová, která dojíždí denně do práce v Budějovicích. Ráno už však vlakem vůbec nejezdí, protože první spoj tam je v 7.28, ale to už musí být hodinu v práci.
"Budějovice mají městskou dopravu, na tu se taky doplácí. Ale vesnice jsou vždycky až na druhém místě. Že tu máme špatné spoje a o víkendu už musí lidé jezdit do práce do krajského města auty a nemají tam ani kde zaparkovat, nikoho nezajímá," popsala starostka Dívčic Milada Pokorná.
Navzdory protestům lidí z Netolic, Malovic, Libějovic i Dívčic jsou však zřejmě dny pravidelné osobní dopravy na lokálce sečteny. "Dráha se ruší na základě žádosti ministerstva dopravy. My jsme ji akceptovali, protože vlaky jsou tam dlouhodobě nevyužité," potvrdil vicehejtman pro dopravu Martin Kuba.
Lokálka bude mezi Netolicemi a Dívčicemi jezdit jen do března příštího roku. |