Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama v televizi? Otec radši investuje do budov, říká junior z Madety

  8:53aktualizováno  8:53
Do Madety nastoupil hned po škole. Zpočátku se často setkával s tím, že místo získal jen jako syn majitele. Jan Teplý nyní v největším mlékárenském podniku v Česku řídí obchod, nákup a marketing.

Ředitel obchodu, nákupu a marketingu Madety Jan Teplý. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Jaká je teď aktuálně situace v Madetě vzhledem k sankcím vůči Rusku?
Pro nás je v současné době ruský trh mrtvý. Nedá se tam vyvézt vůbec nic. Alespoň tedy ne legální cestou. Hledáme náhradní trhy, zatím je omezena výroba v závodě v Českém Krumlově, kde se vyrábí niva. Pracovní týden je tam zkrácen na tři čtyři dny.

Buďte úspěšní

Najděte si práci, která vás bude bavit. Vybírejte z denně žhavých pracovních nabídek na jobDNES.cz.

Zvyšte své šance na trhu práce. Zaujměte profesionálním životopisem. Vygenerujte si jej zdarma.

Potřebujete poradit? Obraťte se na naše odborníky v poradně jobDNES.cz.

Existují i nelegální cesty do Ruska?
Mluví se o různých způsobech, Madeta je ale nikdy nevyužila a nevyužije. První z nich je přepracování ve třetí zemi. Jedno a to samé zboží se přiveze s falešným kódem, ve třetí zemi se papírově změní na správné a odtud se pak může dovézt do Ruska. Druhou možností je, že byste zboží převážel přes Rusko, což se smí, a někde po cestě by se „ztratilo“. To ale není náš styl. Dáváme si i do smluv s obchodními partnery, že nesmí dojít k exportu do Ruska. Poslední možností je dovoz pro vlastní spotřebu osobním vozem.

Jako naložit si do kufru nivu a vyrazit do Ruska? To by s vašimi 60 tunami měsíčně bylo hodně aut...
V našem objemu je to nemožné, ale takto se vozí exkluzivní potraviny pro oligarchy a nejvyšší společnost.

Jaká je tedy podle vás budoucnost? Čekat, až sankce skončí?
Hledáme alternativní trhy, což je komplikované vzhledem k trvanlivosti nivy. Na druhou stranu je to tak výrobně náročný produkt, že si ji v Rusku sami nevyrobí. Neumí to.

Jaký máte vy názor na ekonomické sankce?
Když se na to koukám z obchodního pohledu, tak náhlé změny nejsou zdravé. Na pozvolné se lze snáze připravit a přizpůsobit se jim. Z lidského pohledu ale chápu, proč se to děje. Bohužel, největším motivátorem v dějinách je ego a hysterie. Tady se projevuje obojí a ve velké míře.

V Madetě jste začal pracovat před deseti lety, když vám bylo 23 let. Jak často jste se tehdy setkával s postojem, že jste místo získal jen díky tomu, že jste synem generálního ředitele?
Kolegové, kteří makají, tohle neřeší. U těch, kteří mají čas to řešit, se snažím, aby nepracovali v útvarech, jež mám na starosti. Dostávám méně peněz než zaměstnanci na stejné úrovni v jiných firmách. Zato mám víc práce. A kdyby mě náhodou nadřízený pochválil, mohlo by to vypadat blbě.

Takže je na vás otec přísnější než na ostatní?
Ano, ale na druhou stranu jsem měl větší příležitosti. Rodinná firma si ale musí umět vyřešit, co je práce a co soukromí. To u nás funguje. Když se na rodinné oslavě začne mluvit o práci, odcházím.

Jak jste se na začátku cítil v kolektivu, kde proti vám bylo dost lidí zaujatých?
Já s tím problém neměl. Řada kolegů ale ano. Nevěděli, jak se ke mně chovat. Co mají říkat, a co ne. Měli pocit, že jsem cesta k panu generálnímu. Buď se snažili různě vetřít, nebo mě přehlíželi, aby dali najevo, že jsem protekční.

Věděl jste odmalička, že v Madetě budete pracovat? Přece jen řada lidí, kteří mají dopředu nalajnovaný život, má tendenci dělat něco úplně jiného.
Neřekl bych, že jsem měl nalajnovaný život. Mě do toho nikdo nenutil, spíš naopak. Mě Madeta baví. Děláme tu řemeslo, na které můžu být hrdý. Nepodvádíme lidi. Styděl bych se, kdybych dělal u firmy, která dělá věci, jež bych sám nejedl a nechtěl je dát svým dětem, protože bych se bál, že jim to ublíží. Druhé plus je, že rád něco tvořím a něco za mnou zůstává. Samozřejmě mám i spoustu nudné práce, nepříjemných jednání, kdy se hádám o půlprocentní bonus.

V poslední době se řada řetězců začíná podle svých vyjádření orientovat na místní produkty. Pociťujete v jejich jednání změnu?
Co se týče řetězců, je to byznys. Jsou to zahraniční firmy, které se budou vždy rozhodovat jen podle toho, co je pro ně výhodné. Jestli to bude dovoz, nebo český výrobek, je jejich majitelům jedno. Některé řetězce si však uvědomují, že když si budou lidi kupovat všechno z dovozu, místní zaměstnavatelé půjdou do kytek, nebude tu práce a pak ani zákazníci. Aby tu měli trvale udržitelný byznys, musí podporovat místní producenty. Mnozí z našich obchodních partnerů už to chápou.

Na druhou stranu, řada řetězců má finanční problémy. Některé ohlásily stažení z trhu.
Je to logické. Řetězců a prodejní plochy je tu na počet zákazníků příliš.

Počítáte s tím, že jednou Madetu po otci převezmete?
Já o to upřímně až tolik nestojím. A to myslím vážně. Nechtěl bych dopadnout jako Václav IV. Naším problémem je, že v Madetě chybí jedna generace – máme třicátníky a čtyřicátníky a pak až šedesátníky. Z toho vznikají třenice. Bude třeba ještě tak pět šest let, během kterých by změna nejvyššího vedení byla velmi nevhodná.

Jan Teplý

Narodil se 15. března 1980 v Českých Budějovicích. Absolvoval Gymnázium Jírovcova, poté ekonomiku a management na Zemědělské fakultě Jihočeské univerzity. Titul MBA získal na Sheffield Hallam University. Během studií byl na několika pracovních pobytech v zahraničí – v Jihoafrické republice, Kanadě či na Aljašce, kde škrábal lososy. „Pracoval jsem tam 100 hodin týdně a spal skoro vestoje. Člověk si pak váží své práce,“ podotýká Teplý. Do Madety nejprve nastoupil jako logistik. Pak se věnoval marketingu, poté nákupu. Dnes má v Madetě funkci ředitele marketingu, nákupu a obchodu. Je ženatý a zatím bezdětný. Jeho koníčkem je běhání a lezení po skalách i umělých stěnách.

Jaké to je, být podřízeným otce, který je znám svým ostrým jazykem?
Znám svého otce 34 let, takže jsem zvyklý. Doma jsem měl vždycky výhodu, že táta byl ten méně šikovný. A jeho to hrozně iritovalo (smích). Já jsem po mámě pořádnější a víc systémový. V práci nám to ale funguje. I když si myslím, že otec je někdy až moc bodrý. Já jsem klidnější a více analytický. On má obrovské zkušenosti, instinkt a je emocionálnější. Takže se doplňujeme. Důležité ale je, že v Madetě je pro mě generální ředitel a doma je pro mě otec. V práci se sice hádáme a dost, ale nikdy ne tak, jako bychom se dokázali hádat doma. V práci ho ctím jako nadřízeného.

On si nebere servítky a říká to, co si myslí. Jste v tom stejný?
Do jisté míry ano, ale on je větší střelec. Je v pozici, kdy si to vzhledem ke svému věku a autoritě může dovolit. Na druhou stranu, čím jsem pracovně zkušenější, tím méně mě baví chodit kolem horké kaše. 

Jednou z věcí, kterou máte na starosti, je marketing. Jaká je strategie Madety? V televizi člověk moc vaše výrobky nevidí.
Naším cílem není být v televizi, ale spíš v lednici a na talíři. Toho jde dosáhnout různými prostředky. V 90. letech do Česka nastoupily zahraniční firmy s velkým rozpočtem, padesátiletou zkušeností v marketingu a šlapalo jim to. Například Danone nebo francouzský Bongrain, který vlastní Pribinu a Sedlčany. Zatímco my se museli v oblasti marketingu všechno učit od nuly a učíme se stále. Navíc si na všechny investice musíme tvrdě našetřit. Pro mého otce jsou více odůvodnitelné investice do budov, technologií, do něčeho hmatatelného, což je další komplikace pro mediální výdaje.

Takže klasická reklama pro vás není prioritou?
My jsme zvolili cestu, že děláme poctivé řemeslo. Zachraňuje nás část Čechů, kteří hledí na kvalitu a vlastní zdraví. A ti se nám vracejí. To, že neustále rosteme, není dílem reklamy, ale že lidé vědí, že je nepodvádíme. Že se nám někdy ve výrobku objeví nějaká plíseň, je jen důkaz, že je přírodní. Prostě se to může stát. Ale my to vždy okamžitě napravujeme. Kdo ochutná poctivou produkci a vedle toho chemii, rozhodne se sám. Lidé jsou, bohužel, zvyklí jíst hrozné věci plné barviv, stabilizátorů, konzervantů. Vždyť i mrtvola se dnes kvůli té chemii rozkládá dvakrát déle než dřív.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polomy na Šumavě v okolí Nové Pece. Na snímku je silnice do Jeleních Vrchů.
Zákaz vstupu do lesů na Šumavě posvětili úředníci, může jít o život

Do známých turistických lokalit v okolí Nové Pece, Stožce ale i Horní Plané je od úterý zakázáno vstupovat. Lesy jsou nebezpečné kvůli sobotní bouřce, která v...  celý článek

Volby
Jihočeši budou v říjnových volbách vybírat z rekordních 25 stran a hnutí

Voliči i politici mají před sebou horký podzim. O křesla v Poslanecké sněmovně se hodlá v kraji utkat 25 politických stran a hnutí. V předchozích sněmovních...  celý článek

Kvůli filmařům, kteří u Lipna točili dva příběhy do seriálu Modrý kód, si...
Filmaři točili u Lipna seriál Modrý kód i s olympijským vítězem Svobodou

Filmový štáb, který točí televizní seriál z lékařského prostředí Modrý kód, vyrazil o víkendu na jih Čech. Jako komparz využil účastníky běžeckého závodu i...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.