MHD V Českých Budějovicích (Ilustrační foto)

MHD V Českých Budějovicích (Ilustrační foto) | foto: Jakub Jirák, MAFRA

Budějovická radnice slíbila zrychlit MHD, teď couvá a v plánech škrtá

  • 7
O Koridoru MHD, který měl zrychlit veřejnou dopravu v Českých Budějovicích, se loni hovořilo jako o hotové věci. MF DNES však zjistila, že třeba kolem autobusového nádraží se nic měnit nebude. A radní za dva týdny klidně mohou shodit celý projekt. Omezil by totiž řidiče osobních aut.

Ani v dopravní špičce je nic nezastaví a přes auty ucpanou Husovu třídu projedou bez zbytečného čekání. Novinka, která by mohla ještě letos pomoci autobusům a trolejbusům v Českých Budějovicích.

Je tu však ještě jedna překážka. Velkému projektu s názvem Koridor MHD, jenž má za úkol zrychlit veřejnou dopravu, musí dát zelenou vedení města. Radní se chystají rozhodnout už 20. března.

Ještě loni se o zásadních změnách a podpoře městské hromadné dopravy hovořilo jako o hotové věci, v tuto chvíli podle informací MF DNES ještě není nic jisté. Jedná se totiž o zásadní rozhodnutí. Pro veřejnou dopravu by vznikl vyhrazený jízdní pruh například na části Husovy třídy u výstaviště, ale také u Mariánského náměstí a v ulici Na Sadech. Provoz linek MHD mezi sídlištěm Máj a nádražím se má zrychlit o několik minut.

Na druhé straně to však bude znamenat omezení pro ostatní řidiče. Ti by už po změnách v pracovních dnech od 6 do 18 hodin třeba nemohli odbočovat z ulice Na Sadech do Husovy a Rudolfovské třídy, a právě to možná narazí u některých členů vedení města.

"Dvacátého března budeme jednat o vypsání veřejné zakázky na realizaci této akce," potvrdila náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Pokud se podaří Koridor MHD prosadit, začne se na něm pracovat už v létě. V Dopravním podniku věří, že by to časem mělo zvýšit zájem lidí. "Letos to ještě určitě nepocítíme. Cestující si vždy na novinky několik měsíců zvykají. Rozdíl bychom tedy mohli poznat až v meziročním srovnání," uvedl ředitel českobudějovického Dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Cestujících ubývá

I on si je vědom toho, že za poslední roky jezdí MHD stále méně lidí. Například v roce 2010 to bylo 40,2 milionu pasažérů, o rok později pak jen 38,6 milionu a loni 38,1 milionu lidí. Je třeba dodat, že v roce 2012 do toho výrazně zasáhla velká dopravní omezení, která napříč městem trvala přibližně půl roku.

Ale zpět ke koridoru. Pokud se ho podaří prosadit, ještě na jaře začne kampaň na jeho podporu. Město se v tomto ohledu bude muset velmi snažit. Hodně řidičů totiž na adresu projektu nešetří kritikou.

"Nevadí mi, že chce někdo podpořit MHD, ale musí pro to být podmínky, a ne, že jen prostě na úkor autobusů omezí ostatní řidiče. Kde jsou třeba odstavná parkoviště, kam bych mohl dát auto a pokračovat dál městskou," upozorňuje Marek Korejs, který pravidelně jezdí do krajského města z Písku.

Zajímavé je, že z několika zásadních změn, jež se týkaly prostoru kolem autobusového nádraží, už dokonce budějovická radnice couvla. Zahájení prací přitom bylo v plánu už v dubnu. Žižkova třída měla patřit především autobusům a trolejbusům, auta měla být odkloněna do paralelní Průmyslové ulice, která nyní není průjezdná. Teď je stav takový, že nic z toho nebude.

Věc brzdí spor o čtyři metry čtvereční

Budějovická radnice chtěla kolem autobusového nádraží přesouvat zastávky a také přidat přechody pro chodce. "Úpravy kolem nádraží se, bohužel, realizovat nebudou. Je to závislé na dohodě s Mercury centrem, které trvá na tom, aby auta mohla odbočovat z Nádražní do Žižkovy," vysvětlila Ivana Popelová s tím, že se snaží hledat řešení, ale je to obrovský problém.

"Vše visí na nutnosti vypořádání asi čtyř metrů čtverečních," dodala náměstkyně.