Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči kamionů si pomáhají magnety. A pak jedou i 15 hodin v kuse

  11:55aktualizováno  11:55
Jihočeští celníci za poslední dny odhalili hned tři případy, kdy řidiči kamionů podváděli s tachografy. Na snímače umístili magnety, díky nimž zařízení přestane měřit. Pak to vypadá, že šoféři dodržují povinnou přestávku na odpočinek, oni však přitom najíždějí další stovky kilometrů.

Řidiči nákladních aut zkouší "obelhat" tachografy tím, že umístí magnet na čidlo převodovky. Na snímku je motor s magnetem litevského šoféra. | foto: Celní úřad pro Jihočeský kraj

Jihočeští celníci dvakrát rozdávali stotisícové pokuty, přesněji kauce, které propadnou Krajskému úřadu Jihočeského kraje. Naposledy ve čtvrtek při jedné z kontrol zastavili rumunského řidiče, který se následně pokusil magnetu zbavit, a dokonce ho ze zařízení strhl. Pozornosti celníků to ovšem neuniklo a muž se pak ke všemu přiznal.

"Další případ se stal v pondělí v noci, kdy se hlídka zaměřovala na pátrání po zboží uniklém celnímu dohledu. Kolegové zkontrolovali samozřejmě i kartu řidiče a tachograf a objevili nesrovnalosti. Čísla totiž ukazovala, že kamion už dvě hodiny stojí. Řidič se pak po krátké době přiznal, že jede a má magnet na snímači tachografu," popsal událost Petr Malec z Celního úřadu pro Jihočeský kraj.

Pak nechali tahač s návěsem odpojit a magnet odstranili. Řidič cizinec, který pracoval pro rakouskou firmu, musel zaplatit kauci 100 tisíc korun.

"Souhlasil a ještě v noci jeho kolega z Rakouska peníze přivezl. Částku jsme předali na odboru dopravy krajského úřadu, který tyto případy zahraničních řidičů řeší," pokračoval Malec. Třetí případ se stal minulý týden a byl podobný těm již popsaným.

Po 15 hodinách přijde mikrospánek

Malec doplnil, že se celníci původně domnívali, že umisťování magnetu kvůli fingovaným přestávkám je ryze česká záležitost, ale ukázalo se, že trik používají šoféři napříč Evropou.

"Nejhorší je, že řidič je utahaný, jede třeba 15 hodin v kuse, pak může snadno přijít mikrospánek nebo nepozornost a stane se tragédie," zdůraznil.

Ještě upozornil, že dřív například do Španělska jeli v kamionu dva zkušení řidiči a střídali se. Navíc měli na cestu třeba osm dní a o víkendu někde stáli. Dnes jede pouze jeden šofér a najíždí stejné nebo i větší počty kilometrů než dříve dva.

"Místo například šesti set kilometrů za den jich najede tisíc a je 12 až 14 hodin za volantem," spočítal Malec.

Podle něj jsou za tímto tlakem samotní dopravci, ale pravděpodobně i velké obchodní řetězce, které tlačí na rychlost dopravy. Kromě vysokých pokut pak hrozí mužům za volantem také zákaz řízení až na jeden rok.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Voda v Budějovicích zůstane Čevaku. Má zakázku na dalších deset let

Další desetiletí se bude starat o dodávku pitné vody v Českých Budějovicích společnost Čevak. Vyhrála koncesní řízení, vše ještě musí schválit zastupitelé....  celý článek

(Ilustrační snímek)
E-receptů odbavují lékárny málo. Od 1. ledna budou povinné

Do velké českobudějovické nemocniční lékárny přinesou pacienti za měsíc 16 tisíc receptů. Elektronických je mezi nimi zatím jako šafránu. Od 1. ledna je budou...  celý článek

Volby
Jihočeši budou v říjnových volbách vybírat z rekordních 25 stran a hnutí

Voliči i politici mají před sebou horký podzim. O křesla v Poslanecké sněmovně se hodlá v kraji utkat 25 politických stran a hnutí. V předchozích sněmovních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.