Motorová loď na Orlíku. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Majitelé kempů motorové čluny vítají. Rybáři ale nadšeni nejsou

  • 4
Jihočeské vodní plochy se pozvolna plní čluny a motorovými loděmi. Od dubna se uvolnila pravidla plavby, která platila 40 let. Majitelé kempů věří, že jim to přinese větší zisky.

Pětapadesátiletý Jan Záruba z Prahy si loni na podzim pořídil motorovou loď a udělal kapitánské zkoušky. V létě s ní chtěl vyrazit do Chorvatska na dovolenou. Místo toho dal teď přednost českým nádržím. O víkendu se tak plavil na Orlíku.

Od dubna je mnohem více míst, kde smějí plout. A tak se i jihočeské přehrady plní novými loděmi, na Orlíku smějí plout i neomezenou rychlostí takzvaně ve skluzu a na Lipno zase mohou malé čluny s motory do výkonu 13,6 koně.

„Orlík z lodě je naprosto úchvatný. Dá se pohodlně doplout od hráze až ke Zvíkovu. Je tu spousta různých zátočin a krásných kempů,“ pochvaluje si Jan Záruba, když v kempu Trhovky nedaleko hráze orlické nádrže na pomezí Jihočeského kraje a středních Čech přivazoval u břehu svou loď. Pořídil si kajutový člun tak, aby na vodě mohl i přespat.

Zakazující pravidla padla po čtyřiceti letech

A podobných lidí je na Orlíku spousta. Mezi plachetnicemi tak nyní proplouvají prostředkem přehrady motorové čluny. Zakazující pravidla padla po čtyřiceti letech, a s motorovým člunem se tak smí na Lipno, Orlík i třeba Malši v Českých Budějovicích.

Majitelé kempů například na Orlíku uvolnění pravidel pro lodní dopravu vítají. Věří, že jim přinese další hosty, kteří budou hledat nocleh nebo se zastaví v restauracích, bufetech či kioscích na jídlo. Většinu roku tak až dosud těžili z rybářů, kteří na přehradu jezdí.

„Když bylo hezké počasí před třemi týdny, tak už pár lidí přijelo s loděmi i jen na víkend,“ míní spoluprovozovatelka jednoho z kempů u Kovářova na Písecku Hana Stolařová.

Spolu s tím jsou už ale i první místa, kde se lidé provozu lodí brání. Například rybáři hospodařící na rybníku Bezdrev u Českých Budějovic, který Asociace lodního průmyslu také zařadila do seznamu míst, kam lodě nově smějí, se takovému výkladu brání a odmítají, že by se po hladině měly prohánět čluny.

Jejich rybník je chovný, má platné povolení pro nakládání s vodami pro chov ryb a podle vyhlášky tam, kde je vodní plocha v národním parku, chráněné krajinné oblasti nebo třeba přírodní rezervaci, nesmějí lodě se spalovacími motory plout.

„Rybník Bezdrev je v evropsky významné lokalitě Hlubocké hráze a je zahrnut do Natury 2000,“ sdělil jednatel Rybářství Hluboká Vladimír Kaiser.

Na Lipně zatím největší nápor nových lodí a člunů čekají. Zatím se objevují s čluny jen jednotlivci, většinou rybáři, kteří dosud používali lodě s vesly.
Šéf vodní záchranné služby na Lipně Milan Bukáček ale varuje, aby lidé byli rozumní a uvědomili si, že na mnoha místech jsou ve vodě plavci.

„Když budou lidé rozumní a dodržovat pravidla, pak to bude další turistická atrakce. Může se ale stát, že s motorem narazí do objektů pod vodou, poškodí jej a je potřeba myslet na to, aby v lodích měli vesla. Nejvíce nebezpečné jsou srážky s plavci, ke kterým zatím naštěstí nedošlo,“ komentoval Bukáček.

Podle něj se zatím Lipno plní čluny jen pomalu. Hlavní nápor ale čeká právě od tohoto týdne, kdy začnou k nádrži proudit i lidé na dovolené.