U sportovní haly by měla v roce 2019 začít výstavba nového parkovacího domu.

U sportovní haly by měla v roce 2019 začít výstavba nového parkovacího domu. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Dostanete šanci protestovat, hájí město zpoplatnění parkování

  • 14
Aut je moc, a českobudějovická radnice proto přichystala radikální řez, jak neutěšenou situaci řešit. Chce rozšířit zóny placeného stání. Na ně pak hodlá navázat systém odstavných parkovišť v malé vzdálenosti od centra. Jenže části obyvatel se tento plán vůbec nelíbí a protestují.

Pod peticí proti záměru radnice je na 1 300 podpisů, proti jsou i lidé, kteří do Českých Budějovic dojíždějí za prací. I jich se totiž chystané změny dotknou. Uskutečnit se mají už příští rok.

Radní na petici odpovídali a snaží se situaci uklidnit. „Celou věc teprve budeme veřejně projednávat. Předložíme podrobný projekt, jak by mělo vypadat rozšíření parkovacích zón. Řada lidí si například nedokáže představit, jak bude fungovat systém P+G, tedy systém parkovišť v docházkových vzdálenostech do centra,“ upozornil radní Tomáš Bouzek (TOP 09).

Rozšíření zón placeného stání

1. etapa

Od Mánesovy ulice na jihu po Pekárenskou ulici na severu města

2. etapa

Od ulice U Trojice a Nádražní na severu a ulicí L. B. Schneidera, Matice školské a Na Mlýnské stoce na jihu

Odpůrci i příznivci podle něj mají vyčkat. Město slibuje, že bude brát v potaz rozumné připomínky, které je připravené v konceptu zohlednit. „Jsem každopádně přesvědčen, že je to nezbytný krok. Nemůžeme nechat situaci ohledně parkování jen tak,“ pokračoval Bouzek.

Ani v radě však nemá rozšíření placeného stání podporu. Podle náměstka primátora Miroslava Jocha (ČSSD) vyvolávají změny až příliš rizikových otázek. „Jak vyřeší parkování lidé, kteří do Českých Budějovic přijíždějí za prací, když zpoplatníme parkoviště P+G?“ ptá se Joch. Do města přitom denně jede do zaměstnání 18 tisíc lidí.

Zlomový bude přelom letních prázdnin. „Do 31. července by měl být předložen kompletní plán změn, hned v srpnu se jím budeme zabývat,“ potvrdil radní Ivo Moravec (OPB). V září by se tak mohlo dostat na slibované veřejné projednání.

„Tohle je jen jiná forma zdanění obyvatel. A argumenty, které slyším z radnice, považuji za alibistické řeči. Na chystaných změnách nevidím pozitivní přínos, který by jakkoli řešil situaci,“ zdůraznil před časem autor petice Pavel Šindelíř. Žije na rohu Skuherského a Jírovcovy ulice, takže se ho změny parkovacích zón přímo týkají.

Zástupci města však reagují s tím, že rozšíření placených zón má být přínosem především pro místní obyvatele na úkor dojíždějících. Změny jim mají zaručit, že budou mít vždy místo pro svůj vůz. Na magistrátu slibují, že se změnami vzniknou i záchytná parkoviště.

„Určitě se bude muset jednat o celý balík opatření. Kromě rozšíření zón zřídíme odstavná parkoviště a vylepšíme navigační systém na ta stávající,“ potvrdila náměstkyně primátora Ivana Popelová (OPB).

Největší z nich s 500 místy by mohlo stát na konci Jírovcovy ulice u Strakonické. „Zavedeme mezi ním a centrem linku MHD, jež bude vozit řidiče do města a zpátky za cenu 20 korun včetně parkovného,“ navrhuje šéf dopravního podniku a zastupitel Slavoj Dolejš (TOP 09).