Observatoř na Kleti zdobí meteorit Muonionalusta nalezený ve Švédsku

Při výstupu na Kleť si můžete sáhnout i na unikátního posla z vesmíru. Novinkou na kleťské observatoři je letos vystavený šedesátikilogramový meteorit.

Železný meteorit zapůjčil český cestovatel a sběratel Jiří Šimek. Ten jej nalezl ve Švédsku pod povrchem země. | foto: Jana Tichá

Nový přírůstek na výstavě nazvané Dotkněte se asteroidu se nazývá Muonionalusta.

„Jedná se o železný meteorit, který zapůjčil český cestovatel a sběratel Jiří Šimek. Ten jej nalezl ve Švédsku pod povrchem země. Je pozůstatkem jednoho z největších pádů meteoritů, který se udál před necelým milionem let," vysvětlila ředitelka Jana Tichá z českobudějovické hvězdárny, k níž patří i Observatoř Kleť.

Během prohlídky se zájemci dozvědí více o práci jihočeských astronomů, o planetkách objevených na Kleti, o nebezpečích, která mohou blízkozemní planetky způsobit, prohlédnou si výstavu fotografií planetek, komet a dalších objektů sluneční soustavy.

Za jasného počasí mohou pozorovat Slunce a sluneční skvrny největším čočkovým dalekohledem u nás.

Kleťští astronomové objevili první planetku v roce 1978 a nazvali ji Kleť. Následovaly stovky dalších objevů. Z toho 1 010 planetek bylo objeveno na Kleti, což řadí tuto pozorovatelnu celosvětově mezi dvacet nejúspěšnějších observatoří.

"Jméno planetky navrhuje objevitel. Nechává se inspirovat domovem, osobnostmi či pohádkovými a filmovými postavami. A tak se ve sluneční soustavě pohybují například Jižní Čechy, České Budějovice, Malše, Cílek, Zdeněkmiler, ale i Asterix, James Bond či planetka Vepřoknedlozelo," popsala Tichá.

Autor:

„Věda není žádná věda“, Techmania Science Center
Budějovice představily velkolepý plán. Postaví vědecké centrum

Na výstavišti v Českých Budějovicích by mohlo vyrůst vědecké centrum za stovky milionů korun. Do města může přilákat desetitisíce návštěvníků. Do akce se...  celý článek

ilustrační snímek
Muže čeká soud. Ucpal vstupy do úlů, v nichž se upekla čtyři včelstva

Policisté prošetřují případ poškození včelích úlů na Netolicku. Dvaatřicetiletý muž je podezřelý, že ucpal česna, tedy vchody do úlů, a včely uvnitř tak kvůli...  celý článek

Čepel nože, kterou útočník bodl poškozenému do břicha (březen 2017).
Soud řeší loupež s nožem, napadený říká o útočníkovi, že je dobrý člověk