Budějovická radnice chystá změny i před Mercury Centrem.

Budějovická radnice chystá změny i před Mercury Centrem. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Husova třída se změní. MHD dostane v Budějovicích přednost

  • 14
Vyhrazený jízdní pruh, nové zastávky a také velké změny u nádraží. Cestující hromadnou dopravou v Českých Budějovicích se dočkají výrazné podpory. Práce začnou o letních prázdninách.

Cestující z Budějovic potřebuje být do deseti minut v práci. Jenže je ranní špička a uvázne v trolejbusu MHD v koloně ve směru do centra za Dlouhým mostem. Určitě přijde pozdě. Na konci léta už bude mít alespoň naději. Autobusy a trolejbusy právě mezi Dlouhým mostem a Mariánským náměstím zrychlí. Budou tam mít totiž vyhrazený jízdní pruh.

Město se tak vrací k okleštěné podobě projektu s názvem Koridor MHD. Za léto a podzim chce stihnout udělat tři velké změny, které mají pomoci provozu hromadné dopravy. Kromě zmíněného BUS pruhu navíc to budou nové zastávky na rozhraní ulic Novohradská, Žižkova a Jeronýmova u městského úřadu a pak ještě úpravy kolem vlakového nádraží a Mercury Centra.

Nejdříve se začne pracovat na rozšíření části Husovy třídy. „Akce je vysoutěžená. Chceme mít o letních prázdninách hotovo. Pro řidiče to bude v době prací znamenat částečnou uzavírku, navíc asi na 14 dní celkovou uzavírku,“ upozornil náměstek primátora Petr Holický. To bude znamenat velké problémy na jedné z hlavních cest do centra.

Dopravní podnik si však od úprav hodně slibuje. „Každý vyhrazený pruh je pro nás obrovská výhra. Určitě se podaří výrazně snížit zpoždění na této trase,“ věří Slavoj Dolejš, který je pověřený řízením společnosti. Úsek je jednou z hlavních tepen hromadné dopravy v Budějovicích a vozí cestující ze sídlišť.

Navrhněte název zastávky MHD

Zástupci vedení města oznámili, že chtějí z projektu Koridoru MHD stihnout letos ještě dvě akce. Na konci Novohradské a z druhé strany Jeronýmovy ulice má v každém směru vzniknout zastávka pro celou řadu linek. Bude výhodná například pro lidi mířící na tamní městský úřad, do zdravotní pojišťovny nebo na Lannovu třídu. Název pro ni teprve budou vybírat, a tak mohou zájemci zkusit poslat svůj návrh na dopravní podnik.

Třetí a zatím poslední změnou mají být úpravy kolem Mercury Centra. „Vozy MHD by pak nově mohly odbočit ze Žižkovy ulice vlevo na Nádražní,“ upřesnil náměstek primátora František Konečný. Bude to znamenat například odstranění tamního zábradlí, které dělí silnici. V místě se mají chodci dočkat nových přechodů.

Nové zastávky budou přímo před budovou vlakového nádraží. Trolejbusy a autobusy by tím pádem nemusely jezdit přes Průmyslovou ulici, kde by naopak nově mohla projíždět auta vytlačená ze Žižkovy třídy od Mercury. Tak s tím alespoň uvažuje samotný projekt.

Letošní změny budou stát miliony korun, přesná čísla budou zřejmá až po vysoutěžení všech tří akcí. Otázkou je, co se skutečně podaří dotáhnout do konce. Podle původních plánů už měly být všechny tři úpravy hotové loni na podzim.

Koridor MHD má však zpoždění proti původnímu harmonogramu. Hned v několika ohledech totiž narazil na velkou vlnu kritiky ze strany veřejnosti i některých představitelů města v minulém volebním období.

Už dříve proto radní upustili od největších zásahů, které by omezily osobní dopravu. Týkaly se především rekonstrukcí křižovatek na Mariánském náměstí a ulic Na Sadech a Rudolfovské, kde mělo být ve špičkách autům zakázané odbočení vlevo. Naopak se má v budoucnu dostat ještě například na úpravy na Husově třídě u výstaviště.