Obchodní ředitel společnosti Wozabal Michal Vaněk.

Obchodní ředitel společnosti Wozabal Michal Vaněk. | foto: Petr Lundák, MAFRA

Každý náš povlak na polštář má čip, říká šéf superprádelny

  • 1
Deset tun prádla denně vyperou v českobudějovické pobočce rakouské společnosti Wozabal. Na první pohled člověk ani nepochopí, že vstupuje do prádelny. Zdejší provoz spíše připomíná laboratoř.

Při přecházení z jedné části do druhé si návštěvník musí vyměnit šedý plášť za bílý, umýt si ruce, použít dezinfekci. Samozřejmostí je síťka na hlavě, aby mu náhodou do čistého prádla neupadl vlas. Každý kus prádla tu má čip, celý proces je z velké části automatizovaný.

Společnost Wozabal je rodinnou firmou, současný jednatel je již čtvrtá generace. Celkem má skupina 900 zaměstnanců, v české pobočce v Budějovicích jich pracuje přes 50. Prádelna pere a pronajímá hotelové prádlo, prádlo ze zdravotnických a potravinářských provozů. Od letoška také prádlo z domovů seniorů.

Nabízíte i pronájem pracovních oděvů. Čím je to pro firmu výhodné, oblékat zaměstnance do cizího?
Například u potravinářských provozů patří prádlo mezi kritické oblasti. Musí se mu věnovat velká péče. Firmy jsou nuceny k tomu, aby své prádlo nechávaly prát. Velké firmy jako Vodňanská drůbež, Madeta, Záruba to tak dělat v podstatě musí. Někde si nakupují prádlo a my jen pereme. Trend je pronájem a komplexní servis. Firmy jsme schopni vybavit veškerými pracovními oděvy - od strojírenství po potravinářství.

Co když firma chce nějaké specifické oblečení. Třeba zvláštní barvu nebo mít tam svoje logo?
Máme standardní kolekci od našich dodavatelů. Nicméně jsme schopni přizpůsobit barvu, střih či typ. Pro velké klienty máme kolekce v jejich barvách i s logem.

Michal Vaněk

Narodil se v Jindřichově Hradci. Základní školu absolvoval ve Veselí nad Lužnicí, poté šel na střední školu elektrotechnickou v Sezimově Ústí. Následně vystudoval vyšší odbornou školu ekonomickou v Českých Budějovicích a Soukromou vysokou školu ekonomických studií v Praze. Rok pracoval v Londýně jako hotelový recepční. Po návratu do Česka pracoval v několika firmách jako manažer prodeje. Od roku 2009 pracuje ve firmě Wozabal, letos v březnu se stal obchodním ředitelem české pobočky. Je ženatý, má dvouletého syna. Jeho velkým koníčkem je motocykl, se kterým rád jezdí na okruhy.

Vy v podstatě snadno vidíte, zda Češi tloustnou. Roste zájem o větší velikosti?
Já tu nejsem tak dlouho, takže to asi nemohu zhodnotit. Je ale pravda, že pracovníci v kuchyních mají obecně větší velikosti, než je průměr. Ale v zásadě není příliš rozdíl mezi Čechy, Rakušany a Němci.

Prádlo pro nemocnice je zřejmě nejsložitější. Určitě musí splňovat přísné hygienické standardy.
V nemocnicích jsou čtyři druhy prádla. Ložní prádlo, na kterém pacienti leží. K tomu patří i ručníky a další věci. My tomu říkáme rovné prádlo, které se zpracovává v mandlu. Pak jsou pracovní oděvy, inkontinenční podložky a poslední skupinou jsou opakovatelně použitelné operační sety. Ty v Budějovicích nezpracováváme, na to máme specializované centrum v rakouském Ennsu. V tuto chvíli ovšem není v Česku jediný zákazník, který by od nás tuto službu využíval. Tady se využívají jednorázové sety.

Pro kolik jihočeských nemocnic perete?
Ani pro jednu. Snažíme se poohlížet jinde a naše teritorium, kde získáváme zakázky, jsou Čechy. Pereme i pro některé německé nemocnice. V zahraničí každá nemocnice pere externě, tady v jižních Čechách si to dělají samy.

Jak se liší praní pro nemocnice oproti domovům pro seniory?
V seniorských domech se zabýváme i klientským prádlem, tedy oblečením seniorů. To je velmi náročné, protože lidé mají k prádlu citový vztah. Mnohdy je to oblečení, které jim dal třeba zesnulý partner. Takže my musíme postupovat maximálně opatrně. Každý kus je jiný, musí se to pečlivě třídit.

Kteří klienti jsou pro vás nejdůležitější? Jsou to spíše firmy, nebo hotely?
Nás živí hlavně ubytovací zařízení. Jsou to hotely typu Clarion Congress Hotel, Grand Hotel Zvon, Marina Lipno, Lázně Aurora. Historicky byla tato prádelna budovaná jako hotelová. Trend ale směřuje hlavně ke zdravotnickým zařízením, domovům pro seniory a k pracovním oděvům. Z nich totiž chodí celoročně stabilní počet prádla. Ubytovací zařízení jsou sezonní a dochází k výkyvům. V létě je to dvakrát tolik než mimo sezonu.

Kolik toho vůbec zvládáte vyprat?
Nyní máme kapacitu na jednu směnu okolo deseti tun prádla. Váha jednoho ložního setu - tedy povlak na polštář, deka a prostěradlo - je 1,7 kilogramu. Deset tun je tedy 5 700 vypraných postelí, takže čtrnáctkrát převlečený celý hotel Clarion Congress Hotel v Českých Budějovicích. Z toho je patrné, jak je pro nás důležitá a složitá i logistika.

Je to to nejtěžší v prádelnictví?
V podstatě ano. My máme logistiku na velmi vysoké úrovni, řekl bych, že jsme špičkou na trhu. Využíváme inovativní technologie. Každý kus prádla má čip a my jsme schopni sledovat pohyb prádla v oběhu. Přesně víme, kdy jsme komu ten či onen povlak na polštář půjčili a kdy nám ho vrátil.