"Lanovka mi připadá jako ekologické a racionální řešení. Nicméně musí odpovídat ochraně přírody a krajiny," prohlásil Podivínský při své první návštěvě lesů na Hraničníku, kam má lanovka vést.
Lanovka má přepravovat lyžaře od Nové Pece na vrchol Hraničník do rakouského lyžařského střediska Hochficht.
Dnes tam vede jediná silnice, která z Pece měří 27 kilometrů přes hraniční přechod Zadní Zvonková. Je však úzká a v zimě obtížně sjízdná.
Lanovku jako řešení přepravy turistů z české strany do rakouského střediska, proto vymyslela před deseti lety správa národní parku. Zabrat má 13 hektarů šumavské půdy, které jsou nyní ve třetí zóně. Ovšem vrchol lanovky se má nacházet v první, tedy nejcennější zóně parku v nadmořské výšce tisíc metrů.
V místech, kde rostou staré smrky, jedle a buky. Ty by musely k zemi. Jedná se zhruba o 80 stromů.
Ministr: Není možné ze Šumavy udělat skanzenKdyž nyní vidíte přímo tady na česko-rakouské hranici na Hraničníku celou situaci a přírodu, jste pro stavbu lanovky? Můžete stavbu pustit do projednávání vlivu na životní prostředí EIA. Uděláte to? Ekologickým aktivistům ale vadí třeba také evakuační sjezdovka pod lanovkou. Mají obavy, že se bude využívat pro běžné lyžování. Souhlasíte s těmito obavami? |
"Jestliže jde o osmdesát stromů a kůrovec tu za poslední roky sežral tři miliony stromů, pak je to pro mě nepoměr. A i pro přírodu, když si představím tisíce automobilů, které projedou přes Zadní Zvonkovou," prohlásil Podivínský.
Ředitel parku byl spokojený, ekologičtí aktivisté nikoliv
Svým jasným vyjádřením ministr překvapil všechny, kteří lanovku dlouhodobě prosazují. Ačkoliv úřednická vláda nedostala důvěru a Podivínský má před sebou zřejmě jen tři měsíce práce, může za tu dobu lanovku "posunout" do řízení o jejím vlivu na životní prostředí. Z toho pak vzejde konečná varianta, která bude nejšetrnější pro přírodu.
"Konečně vítězí zdravý a normální rozum nad extremistickými názory," poznamenal po návštěvě ministra starosta Horní Plané a bývalý předseda Svazu šumavských obcí Jiří Hůlka.
Výsledek návštěvy ministra si pochvaloval i ředitel šumavského parku Jiří Mánek. "Je to racionální přístup k ochraně přírody. Nejsem ani zarytým příznivcem ani odpůrcem lanovky, ale je třeba dát na stůl jasná fakta," řekl Mánek.
Tedy třeba to, že za loňskou zimu po silnici přes Zadní Zvonkovou projelo v automobilech 80 tisíc lyžařů. Na druhou stranu má však u lanovky být i evakuační sjezdovka, která vadí ekologickým aktivistům. Důvod je prostý: obávají se, že bude využívána pro běžné lyžování.
"Plánované řešení sjezdovky neodpovídá jejímu pouhému nouzovému využití," upozorňuje Edvard Sequens ze sdružení Calla na to, že v plánech se hovoří i o umělém zasněžování nebo osvětlení sjezdovky.
Lanovku jako takovou kritizuje i britský ekolog Toby Aykroyd, který loni zorganizoval dopis 72 ředitelů národních parků, v němž vyjádřili nesouhlas se stavbou.
"Lanovka by přerušila migraci rysů a losů a zničena by byla hnízdiště tetřeva. Toto je v Evropě jedinečné místo," uvedl Aykroyd.