Železniční most přes dálnici D3 je součástí úseku Sudoměřice - Tábor, který...

Železniční most přes dálnici D3 je součástí úseku Sudoměřice - Tábor, který bude hotový příští rok. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Moderní koleje do Prahy. Letos přibude 11 kilometrů u Veselí a Ševětína

  • 11
S půlročním předstihem skončí modernizace železničního koridoru do Prahy mezi Ševětínem a Horusicemi, následovat bude část z Veselí do Soběslavi. Padnout má i rozhodnutí o miliardovém tunelu u Chotýčan.

V rychlostním souboji při cestě z Českých Budějovic do Prahy autobusy stále porážejí vlaky. Podle jízdních řádů o 18 minut. Letos by se mohl rozdíl ztenčit. Později se vyrovná a nakonec závod železnice ovládne.

Ale popořádku. Na ostře sledované modernizaci IV. železničního koridoru mezi hlavním městem a Budějovicemi letos skončí práce hned na dvou částech s celkovou délkou 11 kilometrů. „Úsek Ševětín - Horusice bude hotový k 31. květnu, úsek Veselí nad Lužnicí - Soběslav pak do 1. září,“ potvrdil Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Oba se podaří dokončit s několikaměsíčním předstihem oproti původním odhadům. Vlaky pak budou moci na části trati mezi Ševětínem a Táborem dosahovat rychlosti až 160 kilometrů za hodinu.

SŽDC za obě zmíněné stavby za vydatné podpory evropských dotací zaplatí dohromady 2,5 miliardy korun. Nejzásadnější je přidání druhé koleje, ale cestující se dočkají i dalších změn. Třeba zmodernizovaného nástupiště v Soběslavi, součástí jsou i úpravy stanic Dynín a Horusice.

Mezi Ševětínem a Horusicemi bude sloužit most pro křížení biokoridoru u Horusických blat. Na většině míst zmizí železniční přejezdy a nahradí je mimoúrovňové křížení, což ocení i motoristé.

Zajímavé je porovnání s dálnicí D3 a navazující silnicí vedoucí do Prahy, které se s koridorem na mnoha místech potkávají. Zatímco stavba dálnice stojí už rok a půl, na železnici se kromě zmíněných úsecích pracuje ještě na dalších dvou místech. „Konkrétně to jsou Horusice - Veselí, kde je termín dokončení v lednu 2016, a Tábor - Sudoměřice, jenž bude hotový v dubnu téhož roku,“ pokračoval Illiaš.

Skončí modernizace v roce 2018?

Na celé trase poté budou zbývat modernizovat části, které jsou z hlediska stavby nejnákladnější a nejsložitější. Ze Sudoměřic do Votic, ze Soběslavi do Doubí a ze Ševětína do Nemanic v Českých Budějovicích.

„V úseku Soběslav - Doubí pokračuje proces změny územního řízení, ve kterém se odvolaly dvě dotčené obce. Rozhodnutí stavebního úřadu nelze předjímat,“ doplnil mluvčí. Pro úsek Nemanice - Ševětín je zpracována vyhledávací studie, kterou připomínkuje třeba Ministerstvo dopravy. Její podrobnosti proto zatím SŽDC nezveřejnila.

Studie se určitě týká především stavby chotýčanského tunelu nedaleko Ševětína na Českobudějovicku. SŽDC se v minulosti netajila tím, že by ráda našla i levnější variantu. Tunel má mít přes pět kilometrů a stát až 12 miliard korun. Stal by se tak nejnákladnějším železničním projektem za poslední tři desetiletí a by byl to zároveň nejdelší železniční tunel v Česku.

Celá modernizace železnice má být podle nejsmělejších plánů hotová v roce 2018, reálnější je rok 2020. „Po jejím dokončení pojedou vlaky z Prahy do Budějovic 90 minut, nyní jsou to zhruba dvě a půl hodiny. Železnice se pak stane konkurentem silniční dopravy,“ předpokládá Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.