Tak bude vypadat přemostění dálnice D3 s navazující estakádou přes údolí za

Tak bude vypadat přemostění dálnice D3 s navazující estakádou přes údolí za železniční zastávkou Chotoviny. | foto: SŽDC

Na upravované trati u Tábora postaví mosty a tunel za 1,5 miliardy

  • 6
Na jedenáctikilometrovém úseku Tábor - Sudoměřice začala modernizace IV. železničního koridoru. Hotovo bude na jaře 2016. Do té doby se cestující musejí připravit na výluky a omezení.

Přípravné práce už začaly a zatím to neznamená žádné omezení, na ta se však dostane už v květnu. Celá akce bude stát necelých 1,5 miliardy korun, když původně to mělo být skoro o jednu miliardu více.

Koridor v číslech

160 kilometrů: délka IV. železničního koridoru z Českých Budějovic do
Prahy (celý se táhne z Děčína až do Horního Dvořiště a Summerau). Zmodernizováno je zatím 52 kilometrů.
2016-2018: první údaj je oficiálním termínem dokončení modernizace
koridoru, hovoří se však také o termínu o dva roky později.
1,5 miliardy korun: tolik bude stát úprava úseku Tábor - Sudoměřice.
430 metrů: tolik bude měřit tunel na právě modernizovaném úseku.
1871: v tomto roce byl zahájen provoz na trati České Budějovice - Praha.

"V době, kdy se dělaly projektové odhady, měly firmy dostatek práce a ceny byly uměle vyšroubované, dnes jdou s cenami dolů," vysvětlil Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Součástí prací je vybudování druhé koleje, ale také rekonstrukce nebo stavba celkem 13 železničních a silničních mostů a 430 metrů dlouhý tunel. Modernizace se dočká i železniční stanice Chotoviny a společnost OHL ŽS, která vyhrála tuto zakázku, postaví ještě novou zastávku Sudoměřice u Tábora.

Stavba je součástí modernizace čtvrtého železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic a Horního Dvořiště. Potrvá 37 měsíců, tedy do poloviny dubna 2016. Mezi první práce bude patřit zakládání druhé traťové koleje ve směru od Tábora. Zajímavostí je i to, že se celý úsek zkrátí o necelého půl kilometru.

Obdivovatele železnice zaujmou mosty, po nichž trať překoná mělké údolí u obcí Moraveč a Rzavá. Křižování koridoru s dálnicí D3 u Chotovin zajistí dvojkolejný ocelový most. Délka jeho nosné konstrukce bude přes sto metrů.

Po skončení prací v roce 2016 by se mnohdy přehlížení Jihočeši konečně měli dočkat modernizace vlaků na trase do Prahy. Potvrdil to před časem Jiří Kafka, ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah.

Sudoměřický tunel bude měřit 430 metrů. U jeho jižního portálu bude šikmo stoupající schodiště.

"Na tuto důležitou trasu by se měly dostávat modernizované soupravy od roku 2016. Teď se je snažíme nasazovat na trasy, které jsou plnohodnotné a bez výluk, aby byly plně využité, což na trase z Budějovic do Prahy není v tuto chvíli možné," konstatoval Kafka.

Kromě části u Tábora pak pokračuje také modernizace tří kilometrů koridoru z Českých Budějovic do Nemanic. Tady se podle oficiální dokumentace počítá s dokončením už příští rok na jaře.

Poté by měl následovat úsek z Nemanic do Ševětína dlouhý 17,8 kilometru, kde mají vyrůst mimo jiné dva dvojkolejné tunely Hosínský a Chotýčanský o délce přes 3,1 respektive 4,8 kilometru. Přesný termín zahájení této stavby však ještě není známý.

Modernizovaný úsek trati Tábor - Sudoměřice měří 11 kilometrů.

Modernizovaný úsek trati Tábor - Sudoměřice měří 11 kilometrů.