Více než 100 let stará secesní budova vlakového nádraží v Českých Budějovicích...

Více než 100 let stará secesní budova vlakového nádraží v Českých Budějovicích by potřebovala opravit. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Nástupiště září novotou, nádražní budova v Budějovicích zatím chátrá

  • 0
Další část modernizace železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic je hotová. Správa železniční dopravní cesty dokončila úsek do Nemanic včetně nástupišť na nádraží. Teď chce získat a opravit budovu.

Cestující vystoupí z vlaku na nádraží v Českých Budějovicích a čeká ho výprava do dvou světů. Jeden mu nabídne moderně opravené a bezbariérové nástupiště, ten druhý pak bídný stav historické nádražní budovy.

Modernizace trati Budějovice - Nemanice

částka 713,4 milionu
délka úseku 2,62 km
délka kolejí 5,24 km
rekonstruované mosty 12
rekonstruované žel. přejezdy 2
rekonstrukce podchodů 3
protihlukové stěny 1,31 km a dalších 21 protihlukových opatření
zhotovitel Eurovia CS

Úsek je součástí IV. tranzitního železničního koridoru z Děčína přes Prahu a České Budějovice na státní hranice s Rakouskem v Horním Dvořišti.

Tento týden po třech letech prací skončila modernizace části IV. železničního koridoru z Českých Budějovic do Nemanic za více než 713 milionů korun. Součástí byla i modernizace nástupišť u nádraží v krajském městě, které je nyní bezbariérové a s novým informačním systémem.

"Významnou změnou je, že v úseku přes nadjezdy ulic Skuherského a Pekárenská v Budějovicích vedou dvě koleje," připomněl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. Pro jihočeské cestující to také znamená, že je hotová další část na důležité trase do Prahy, a zástupci SŽDC potvrdili, že jsou za polovinou s celkovou obnovou a zdvoukolejněním 169 kilometrů dlouhé trasy.

"Na koridoru se navíc dál pracuje, a to na stavbě úseků Veselí nad Lužnicí - Horusice a Tábor - Sudoměřice," potvrdil Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC. Upozornil, že už za pár týdnů by správa měla podepsat smlouvu se zhotovitelem úseků z Veselí do Soběslavi a také z Horusic do Ševětína. Připravit zbývá ještě úseky Votice - Sudoměřice a Nemanice - Ševětín.

Nástupiště vlakového nádraží v Českých Budějovicích jsou stejně jako koleje nová. Opravený úsek trati do Nemanic je dlouhý přes 2,5 kilometru.

Zhruba do čtyř let by měla být většina modernizace dokončena. Cestující se pak mají podle slibů dočkat od roku 2020 rychlosti na kolejích až 160 kilometrů v hodině a cesta z Budějovic do Prahy potrvá 90 minut.

Nejnákladnější a také nejsložitější bude stavba Chotýčanského tunelu nedaleko Ševětína na Českobudějovicku, jeho délka by měla být přes pět kilometrů, začít má v roce 2016 a vyjde na 12 miliard korun. I kvůli náročnosti a ceně ještě není vyloučeno, že bude SŽDC hledat levnější variantu.

Při středečním slavnostním ukončení modernizace části do Nemanic si pak také mnozí posteskli nad neutěšeným stavem hlavního nádraží v Českých Budějovicích.

"Když se podíváme na nástupiště, která po obnově výrazně zvýšila komfort cestování, je to nepoměr s tím, co vidíme na druhé straně. Nádraží je ve velmi špatném stavu a České dráhy s tím v posledních letech mnoho neudělaly," řekl Ivan Študlar, poradce hejtmana pro dopravu. Vstupní brána do města je tak podle jeho slov ostudou. Nemuselo by to tak zůstat.

České dráhy jsou totiž ochotné převést některé budovy po republice do majetku SŽDC, která by je pak opravila. V tomto plánu je i více než sto let staré budějovické nádraží. Jeho oprava by stála desítky milionů korun.

"Jsme na převod objektů připraveni. Je pravdou, že si můžeme snáze sáhnout na evropské dotace, což by mohlo financování rekonstrukce nádraží usnadnit," vysvětlil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Také mluvčí drah Radka Pistoriusová potvrdila, že jsou na převody připraveni. "Nyní musí stát rozhodnout, zda a za jakých podmínek k nim dojde," dodala. Na řadě je teď ministerstvo dopravy, které pro vládu připraví podklady. Doposud však nejsou vyřešeny konkrétní podmínky převodů, především jejich financování.