Můstek pod Pražskou třídou se při velké vodě stává špuntem. Součástí opravy bude jeho rozšíření. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Na sedm měsíců zavřou Pražskou, po které projede denně 24 tisíc aut

  • 7
Pražská třída, jedna z nejdůležitějších silnic v Českých Budějovicích, bude neprůjezdná. Přehradí ji rekonstrukce mostu přes Dobrovodský potok. Práce za zhruba 50 milionů korun mají začít nejpozději v květnu.

Patří mezi pět nejrušnějších křižovatek v Českých Budějovicích. Už za několik týdnů však bude jedna část úplně zavřená a podle odhadů tak zůstane dlouhých sedm měsíců. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se jako investor pustí do rekonstrukce mostu přes Dobrovodský potok na Pražské třídě v blízkosti křížení se Strakonickou.

Stavby, které letos omezí dopravu v Budějovicích

- Propojení Horákové - Strakonická: zahájení duben, potrvá 13 měsíců
- Pražská tř.: oprava mostu, začátek jaro, doba stavby sedm měsíců
- Oprava okružní křižovatky u Globusu: zahájení duben, doba opravy jeden měsíc
- Pekárenská - Jírovcova: úpravy křižovatky potrvají dva měsíce, začátek zatím není stanovený
- Lidická tř. - L. M. Pařízka - Papírenská: rekonstrukce vodovodu, stavba přibližně duben až červenec
- Lidická tř.: frézování od železniční vlečky po nám. Jiřího z Poděbrad, 1,5 měsíce v červenci a srpnu
- Na Sadech - Krajinská - 28. října: prodloužení koridoru MHD, začátek stavby není zatím určený

„Vybudujeme tam úplně nový most. Akci v tuto chvíli soutěžíme,“ potvrdila Vladimíra Hrušková, ředitelka budějovické správy ŘSD. Odhadované náklady jsou 50 milionů korun. Vítěz tendru má být známý v dubnu, pokud se nikdo proti výsledkům neodvolá, začnou práce ještě tento měsíc, případně v květnu.

Hlavně v prvních dnech to bude znamenat komplikace v dopravě, než si všichni zvyknou na objížďky. Hlavní povede přes ulici Generála Píky. Silnice tam má v každém směru dva jízdní pruhy, její kapacita je dostatečná. Otázkou je, jak to bude vypadat na konci u křižovatky s Nádražní a Jírovcovou.

„Podle dopravního modelu jede po Pražské třídě až 24 tisíc vozidel denně,“ upozornil Petr Polák z magistrátního útvaru hlavního architekta. Všechna se budou muset přesunout na objízdné trasy. Část řidičů zřejmě pojede kolem Budvaru a nákupní zóny, kde však nejsou vozovky na větší zátěž stavěné.

„Akce bude mít letos patrně největší dopad na plynulost dopravy,“ domnívá se náměstek primátora František Konečný. Ujišťuje, že město na omezení upozorní veřejnost s dostatečným předstihem. Určitě se budou upravovat signalizace na semaforech na dotčených křižovatkách. Uzavírka nemá platit pro MHD.

Rekonstrukce mostu završí stavbu protipovodňových opatření na Dobrovodském potoce, který v místě při velké vodě mnohokrát vyplavil majitele desítek garáží. Most totiž funguje jako špunt. Průtok pod ním se po úpravě zvýší až na stoletou povodeň a koryto se rozšíří. Nová bude i vrchní železobetonová deska.

V Budějovicích to letos není zdaleka všechno. Krajské město čeká 15 akcí, které mohou ovlivnit plynulost dopravy. Komplikace způsobí například frézování části Lidické třídy v Rožnově, které je naplánované na léto.

Stejně tak řidiči pocítí opravu vozovky u okružní křižovatky u Globusu, kde bude částečně omezený provoz. Práce tam mají začít v dubnu a potrvají až měsíc.

A v centru se dostane na další prodloužení koridoru MHD v ulici Na Sadech, za všechny úpravy tam město zaplatí odhadem 8,5 milionu korun.

Více než 20 let čekání na spojení sídlišť Vltava a Máj skončilo. Rovněž v dubnu má začít budování silnice, která začne na konci Strakonické ulice a končit bude na křižovatce ulic M. Horákové a E. Rošického na Máji.

Novou silnici dlouhou zhruba 700 metrů postaví společnost Metrostav, která zvítězila ve výběrovém řízení. Uspěla s cenou 68 milionů korun bez DPH. Vítěze schválili jihočeští i budějovičtí radní.

„Kraj se bude podílet částkou zhruba 50 milionů korun a České Budějovice necelými 20 miliony,“ oznámil jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Především obyvatelům Máje by měla nová silnice výrazně ulehčit cestu domů. Město očekává, že se odvede část dopravy z paralelní ulice O. Nedbala. Ta dnes společně s Branišovskou slouží jako hlavní tepny ze sídlišť Máj a Šumava. Zároveň dojde k snížení provozu v Husově třídě při průjezdu Čtyřmi Dvory i nižšímu zatížení křižovatky Husova - O. Nedbala - Rošického.