Pracovníci společnosti Čevak opravují prasklé potrubí a musí odstraňovat i led...

Pracovníci společnosti Čevak opravují prasklé potrubí a musí odstraňovat i led ze Samsonovy kašny v Českých Budějovicích. | foto: Čevak

Mrazy trhají potrubí. Od začátku roku už bylo v kraji sto havárií

  • 1
Vodohospodáři na jihu Čech mají v posledních dnech napilno. Kvůli prasklému potrubí bylo v Táboře 28 domů šest hodin bez pitné vody.

Ranní dopravní špičku v českobudějovické Nádražní ulici u křížení s Novou ve středu komplikovalo jezero vytvořené z prasklého vodovodního řadu. Vodohospodáři museli kvůli opravě částečně zabrat i jeden jízdní pruh rušné ulice a odstranit z něho asfalt.

„Lidé v okolí nezůstali bez vody, přivedli jsme ji z druhé strany. V tomto počasí je i komplikované přistavovat cisterny s náhradní vodou, protože zamrzají,“ uvedla mluvčí společnosti Čevak Jitka Kramářová s tím, že prasklý vodovod v Nádražní se podařilo opravit během středečního dopoledne. Část silnice však ještě zůstala uzavřená kvůli chybějícímu asfaltu.

Od začátku roku už vodohospodáři na jihu Čech odstraňovali stovku poruch na vodovodní síti. Jen o víkendu a v pondělí zasahovali v krajském městě čtyřikrát - o víkendu u základních škol v ulicích Bezdrevská a Emy Destinnové, v pondělí v ulici J. Dietricha v Mladém a v křižovatce ulic Žerotínova a Libničská.

„Také v Táboře jsme opravovali čtyři poruchy, dvě z toho na Budějovické ulici. V neděli se tam ocitlo bez pitné vody na šest hodin 28 domů, v pondělí čtrnáct,“ řekl provozní ředitel společnosti Čevak Lubor Tomanec a dodal, že vodovodní potrubí popraskala i v ulici Kpt. Jaroše a na Čekanické.

Po dvou mírných zimách v řadě mají vodohospodáři napilno od začátku roku každý den. Čevak se jenom v Budějovicích stará o 330 kilometrů vodovodních sítí. Nejstarší pochází z dob první republiky, jsou v širším historickém centru a měří 20 kilometrů. Průměrné stáří vodovodní sítě v krajském městě je 35 let. Obnovu má na starosti město, které ji vlastní.

„Městu České Budějovice platíme roční nájemné ve výši přes 200 milionů korun včetně DPH. Čevak jako provozovatel hradí i opravy vodovodní sítě,“ sdělila Kramářová.

Jenže radnice investuje do modernizace vodovodních a kanalizačních potrubí jen část z nájmu. „Letos zaplatíme za modernizaci technologie čistírny odpadních vod 28 milionů, dalších 23 máme připraveno na rekonstrukci kanalizací. Spolu s modernizací sítí při opravě několika ulic a stavbě nových v ulici Otakara Březiny to dělá celkem 86,5 milionu korun,“ vypočítal náměstek primátora Petr Podhola.

Při čištění cisteren mrzne voda

S mrazivým počasím se potýkají i řidiči Madety. „Svozové cisterny na mléko jezdí v noci a to hlavně po silnicích nižších tříd, které nejsou upravené. Zemědělci, od kterých odebíráme mléko, jsou ale naši kamarádi a v případě potřeby naše vozy tahají zpátky na cestu traktory,“ popsal ředitel logistiky Madety Jiří Trousil s tím, že při současných mrazech bývají problémy se zamrzáním vody v tunelech a potrubích cisterny na mléko při jejím čištění.

Dálkoví řidiči, kteří rozvážejí zboží do řetězců, jsou vybaveni polštářem a peřinou. Ty se jim hodí třeba na dálnici, když je po nehodě zavřená, nemohou pokračovat v jízdě a musí čekat.

„Zimou však netrpí. V kamionech funguje nezávislé topení, takže třeba teď o víkendu bylo na parkovišti na severní Moravě minus třicet stupňů, ale v kabině plus pětadvacet,“ doplnil Trousil.

Temelínu mrazy svědčí

Jaderné elektrárně Temelín mrazivé počasí pomáhá k vyšší výrobě. „Dohromady za víkend vyrobila elektřinu, která by stačila 30 tisícům českých domácností na celý rok,“ sdělil mluvčí elektrárny Marek Sviták.

Při nízkých teplotách se lépe ochlazuje voda v chladicích věžích. Díky tomu pak turbogenerátor může dosáhnout vyššího výkonu.

Například rozdíl mezi zimním a letním obdobím představuje denně ve výrobě řádově desetitisíce kWh elektřiny. „Na druhou stranu s mrazy souvisí častější kontroly pomocné technologie, které je potřeba provádět,“ doplnil Sviták.