Vladimíra Hrušková, ředitelka českobudějovické správy Ředitelství silnic a...

Vladimíra Hrušková, ředitelka českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Jihočeské ŘSD řídí žena. Musíme dost zrychlit stavbu silnic, říká

  • 2
Doba bezvládí skončila. Ředitelství silnic a dálnic má v Českých Budějovicích po roce a půl zase své vedení. Novou šéfkou je Vladimíra Hrušková. Čeká ji velký úkol: co nejrychleji vykoupit pozemky pro obchvat krajského města.

Bouřka jí zrovna spálila počítač. I tak se nová ředitelka českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková usmívala. „Naštěstí zůstaly všechny důležité materiály, na kterých jsem pracovala,“ oddechla si energická žena před rozhovorem pro MF DNES.

Za necelý měsíc a půl v nové funkci se stihla rozkoukat a teď říká: „Musím přitvrdit. Spousta věcí tady stála a je třeba je hodně rychle rozhýbat, dokud jsou na dopravní stavby peníze. Až se zavře kohoutek, bude pozdě.“

Na magistrátu v Českých Budějovicích jste byla skoro 20 let vedoucí odboru správy veřejných statků. Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodla odejít? Navíc do poměrně horkého křesla.
Bylo to hodně těžké rozhodnutí. Nějak jsem ale cítila, že jestli ještě mohu udělat velkou změnu v zaměstnání, tak je to právě teď. Jinak jsem byla klasicky poptaná a zúčastnila se výběrového řízení.

Vladimíra Hrušková

V Českých Budějovicích vystudovala provozní ekonomiku na Zemědělské fakultě Jihočeské univerzity. V letech 1985 až 1991 pracovala jako projektantka ve společnosti Agrostav. Od té doby až do letošního jara působila na magistrátu v Českých Budějovicích, od roku 1996 byla vedoucí odboru správy veřejných statků. Na začátku dubna se stala ředitelkou českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic. Je vdaná, má dvě dospělé dcery a dvě vnoučata.

Na radnici už se vám nelíbilo?
Naopak, teď tam je dobrý tým. Z tohoto pohledu jsem neodešla v pravý čas. Uvědomovala jsem si, že v nové funkci to bude složité a čeká mě hodně práce. Lákalo mě, že přede mnou bude problém, který je potřeba řešit.

Problém?
Ano. Budějovická správa ředitelství šla vždy příkladem těm v ostatních regionech. Ale personální situace v poslední době to změnila. Plno lidí odešlo a hodně práce se dělalo jinak než se dělat mělo.

Máte tedy ráda výzvy?
Tohle slovo bych úplně nepoužila. Prostě jsem měla chuť na změnu. Sešla jsem se s generálním ředitelem ŘSD, který na mě moc dobře zapůsobil. Je to velmi chytrý člověk, který ví, co chce a jak toho dosáhnout. I to pomohlo v mém rozhodování. Odešla jsem nicméně z klidného rybníčku mezi peřeje.

V nové funkci jste od března. Změnil se váš pohled na silnice?
Kudy jedu, tak si všímám stavu vozovky. Je to podobné jako dřív, kdy jsem si při cestách po Budějovicích zapisovala, kde, co a v jakém stavu je. Ale zatímco dříve jsme měli 80 mostů, teď jich je 250 a také objem peněz na údržbu je nepoměrně větší. Přibližně 600 milionů.

Jak velký tým vedete?
Mám zde čtyřicet lidí.

Jste asi první žena na této pozici. Měl s tím někdo problém?
Ničeho takového jsem si nevšimla. Ale zatím je to velké oťukávání. Nicméně, dobrovolně to nepůjde. Je znát, že tady chybělo oficiální vedení. Křičet jsem ještě nemusela. Stále více si ovšem uvědomuji, že některé personální změny budou nutné.

A do čeho jste se pustila nejdříve?
Do velkého úklidu. Byl tady nepořádek jak uvnitř, tak kolem budovy. Řešíme tady zásadní dopravní stavby, a přitom jsme neměli ani opravenou příjezdovou komunikaci k naší budově. Brzy bude hotová.

Veřejnost vnímá především problémy s obchvatem Budějovic. Bude to vaše hlavní priorita?
Priorita je to ze všech stran. Máme k tomu rozhodnutí vlády, jsou připravené peníze. Přípravné práce se ale hodně zpozdily. A to není jen u obchvatu. Když se podívám na pět let staré dokumentace, tak se plno strategických staveb nikam nepohnulo. Musíme zrychlit, a to dost.

Předpokládám, že hlavně s výkupy pozemků. Kolik jich třeba máte pro úsek obchvatu z Úsilného do Hodějovic?
Je tam celkem 204 listů vlastníků, vykoupeno je 46. Už na tom pracujeme a odesíláme majitelům dopisy s podrobnými informacemi o odkupech. Do konce roku bych chtěla mít všechny pohromadě a věřím, že je to reálné. Snad tomu pomůže, že už můžeme za půdu zaplatit více peněz, než bylo podle platné legislativy do září 2014. I když ideální to stále není. Ideální by bylo mít pevnou cenu stanovenou cenovou mapou pro liniové stavby. Předešlo by se mnoha problémům.

Teď asi trávíte v práci více než osm hodin denně, že?
Je to spíš dvanáct, třináct hodin. Dcery mám ale dospělé, a tak mi to doma zatím tolerují.

Na druhou stranu, nastoupila jste i do příjemného období. Začala stavba dvou úseků dálnice D3, pokračuje stavba R4 u Dubence.
To je samozřejmě příjemné. Také určitě nechci, aby to vypadalo, že je tady toho hodně špatně. Spousta věcí funguje a běží. Do konce roku by navíc mohla začít stavba dalších úseků dálnice.

Když budete vykupovat pozemky potřebné pro obchvat Budějovic, dostane se i na výkupy půdy nutné pro sjezdy?
Ano, je to tak.

A bude to pro pět sjezdů, nebo pro tři?
V pátek 17. dubna bude v Budějovicích ministr dopravy Dan Ťok a možná do toho vnese více světla. My ale budeme stavbu připravovat tak, aby se daly kdykoli postavit všechny sjezdy.

Vy osobně preferujete jakou variantu?
Já jsem byla ráda, že je pět sjezdů. Roky jsem žila v tom, že bude obchvat sloužit jako náhrada některých komunikací ve městě. Tudíž, čím více přivaděčů, tím bude snazší odvést dopravu. Norma ale říká něco jiného, do kilometru nemohou být dva sjezdy a oni zrovna takto připravené jsou. Ale je lepší oželet přivaděč, než třeba nemít tunel Pohůrka. Ale už se vše tolikrát změnilo. Uvidíme, jak to bude, až se začne skutečně stavět.

A to by mohlo být kdy?
Na začátku stavební sezony 2017 bychom mohli zahájit práce. V roce 2020 by mělo být hotovo.

Jsou ale i jiné stavby než obchvat a dálnice. Jak jsou na tom?
I ve spolupráci s Budějovicemi připravujeme stavbu Severní spojky. Ta je hodně důležitá. V podstatě propojí dálnici se silnicí vedoucí od Písku.

A mimo krajské město?
Věřím, že bude pokračovat stavba rychlostní silnice R4, podaří se postavit obchvat Čimelic a Mirotic, které s tím souvisí. Stejně tak by se mohlo dostat na obchvat Dasného a Češnovic u Budějovic a na druhé straně od krajského města obchvat Lišova a Štěpánovic. To jsou už delší dobu hodně problematické úseky. Ještě letos začneme stavět obchvat Strakonic.

To vše bude chtít určitě stálé vedení na všech vedoucích funkcích.
Přesně tak. Příliš často se měnili ministři dopravy i ředitelé na ŘSD. To by ještě tak nevadilo, kdyby mnozí z nich nechtěli vždy přinést něco svého a neustále neměnili strategii. Pak příprava staveb vázne. V tom je rozdíl třeba proti Rakousku, proto jsou s dopravními stavbami také úplně jinde. My teď máme chuť stavět, máme peníze i strategická rozhodnutí, tak proto musíme všichni udělat maximum, než se tato příznivá konstelace změní.