Od 1. ledna je zpoplatněná dálnice D3 na Táborsku i pro osobní auta.

Od 1. ledna je zpoplatněná dálnice D3 na Táborsku i pro osobní auta. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Planá chce vytlačit kamiony z města. Ať jezdí po dálnici, říká starosta

  • 6
Planá nad Lužnicí znovu bojuje proti dopravě. Chce omezit počet kamionů, které projedou městem. A aut může ještě přibýt, protože dálnice D3 je od 1. ledna zpoplatněná i pro osobní vozy.

Půl roku si obyvatelé Plané nad Lužnicí a Soběslavi užívali klidu. Nový úsek dálnice D3 totiž vyhnal z obou měst tisíce aut a lidem se hned lépe dýchalo a přecházelo přes hlavní tah, který procházel jejich centry.

Jenže dálnice je od Nového roku zpoplatněná i pro osobní auta a v Plané a Soběslavi mají strach, že doprava na staré silnici z Budějovic do Tábora opět zhoustne. V Plané nad Lužnicí dokonce chtějí omezit hmotnost automobilů, které by směly městem projet.

Ve čtvrtek byl na trase celkem klid, ale po víkendu, až skončí zimní prázdniny a dovolené, se situace pravděpodobně zhorší.

"Spí se nám lépe"

Daniel Částka bydlí se svou družkou u hlavní silnice protínající Planou nad Lužnicí sedm let. Otevření nového úseku D3 velmi uvítali.

"Doprava se tu naprosto zklidnila. Dříve zde denně projížděly tisíce automobilů. Díky dálnici se konečně dá lépe spát, ale kamiony jezdí stále," říká 57letý muž a ukazuje na zašpiněnou fasádu s tím, že u tak frekventované silnice nemá smysl dům znovu natírat. Umytá okna vždy vydrží čistá nanejvýše dva týdny.

Starosta Plané nad Lužnicí Jiří Šimánek Částkova slova potvrzuje. Podle jeho statistik otevřením dálnice poklesla doprava zhruba o 40 procent, stále kamionů moc neubylo.

Na začátku listopadu v Plané projíždějící vozy sečetli. "Denně tudy projede v průměru 13 600 aut. Z toho devět set až tisíc jsou kamiony, které se vyhýbají placení mýtného," čte starosta ze statistiky.

V pondělí proto zamíří do Českých Budějovic na krajský úřad, kde chce žádat o dopravní omezení - o dopravní značky, které zakážou vjezd do města těžkým automobilům.

"Kdyby se nám podařilo vyjednat omezení vjezdu automobilům těžším než 12 tun, byli bychom spokojeni. Většina firem, kam je nutné, aby kamiony jezdily, je na okraji města u sjezdu u dálnice, přímo v centru je jen pila a výrobce oken. Vjezd zásobovačům pochopitelně nezakazujeme, ale kamiony, které tudy objíždí dálnici, nám vadí," argumentuje Šimánek.

Soběslavský starosta je skeptický

Starosta nedaleké Soběslavi Jindřich Bláha ale příliš nevěří, že by Planá se svým požadavkem uspěla. Proto jeho město se k žádosti nepřipojí.

"Městy prochází silnice I. třídy a na ní omezení tonáže nikdo nepovolí už proto, že kdyby se na dálnici stala nehoda, povede tudy objízdná trasa," komentuje skepticky Bláha.

Podle Marie Čejkové z krajského odboru dopravy bude záležet na tom, jaká stanoviska budou mít k omezení dopravy další úřady. "Zejména policie a vlastník komunikace, kterým je Ředitelství silnic a dálnic," řekla Čejková.

Jihočeský šéf Ředitelství silnic a dálnic Miloslav Ouředník naznačil, že přání Plánských nemá příliš šancí na úspěch.

"Neumím si představit, jak by se oddělovaly kamiony, které tam smí a míří třeba na Bechyni, a ty ostatní. Kromě toho ani příliš nevěřím, že by se kamiony vyhýbaly mýtnému, protože je to pro ně časově delší a nepohodlnější trasa," řekl Ouředník.