Nový úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé...

Nový úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé projeli 28. června. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Než vjedete na dálnici, naplňte si nádrž. Na D3 zatím chybí pumpy

  • 18
Dálnice D3 nyní měří 45 kilometrů. Najdete na ní zatím ale jen jednu čerpací stanici. Ředitelství silnic a dálnic má vybraných několik míst, kde mají vyrůst pumpy a parkoviště s toaletami.

Pokud řidiči minou při cestě po D3 do Budějovic čerpací stanici u Mezna, čeká je bezmála 70 kilometrů bez jediného odpočívadla či možnosti natankovat.

V budoucnu se to má změnit. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje vytvoření několika míst k odpočinku či doplnění paliva. Nejdříve však za několik let.

Celkem by měly podél D3 a budoucí R3 vzniknout dvě nové čerpací stanice a jedno menší odpočívadlo s toaletami. ŘSD je plánuje vytvořit vždy v páru - tedy v obou směrech dálnice.

„Připravuje se odpočívka na D3 u Chotýčan. V rámci úseku R3 Kaplice nádraží - Nažidla se projektuje odpočívka Suchdol. Na obě bude veřejná soutěž na nájemce,“ řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. „Menší odpočívku, kde bude jen WC provozované ŘSD, plánujeme mezi Meznem a Chotýčany, kde je dost velký úsek bez možnosti zastavení,“ dodala.

Tato malá odpočívadla by mohla podle ŘSD vzniknout do pěti let. Celá koncepce rozmístění má být potvrzena v prvním čtvrtletí příštího roku.

Podle předsedy Sdružení pro výstavbu D3 a R4 a senátora Pavla Eyberta je plánovaný počet benzinek a odpočívadel dostatečný.

„Platí tu určité normy, které říkají, v jaké vzdálenosti mají odpočívky a pumpy na dálnici být. Původně se na D3 počítalo ještě s jedním párem čerpacích stanic, ty se ovšem do norem nevešly. Měl být u Kozího Hrádku, aby se odtud mohla památka navštěvovat, ustoupilo se od toho ovšem hned na začátku,“ řekl Eybert.

V Německu je síť čerpacích stanic na dálnicích řidší

„Tento počet opravdu stačí. Je třeba si uvědomit, že vzdálenost mezi začátkem dálnice u Mezna, kde je odpočívka a pumpy, a Chotýčany ujede řidič za půl hodiny. Zatím se nám to nezdá, protože jsme zvyklí na pomalejší provoz na silnicích první a druhé třídy. V Německu je síť odpočívadel a benzinek na dálnicích mnohem řidší,“ připomněl Eybert.

Podle něj je dobře, že se žádné odpočívadlo nebo čerpací stanice neplánuje přímo na budoucím obchvatu Budějovic. Městu by to podle něj uškodilo.

„Budějovice budou mít minimálně tři sjezdy. Ve městě je benzinek dost. Vytvářet alternativní odpočívadlo na obchvatu mi přijde zbytečné, protože by to lidi odlákávalo od návštěvy města,“ poukázal Eybert.

Ředitelství silnic a dálnic nyní nabíhá nový systém pronájmu odpočívadel. V minulosti bylo kritizováno za nevýhodné smlouvy s provozovateli pump. Například za dvě pumpy na začátku dálnice D1 v Újezdu u Průhonic dostává stát za roční pronájem pozemku pro odpočívky dohromady 561 tisíc korun. Smlouva je přitom uzavřená až do roku 2042.

Nyní je stanovena maximální doba nájmu na osm let. Pozemky, na kterých pumpy vyrostou, zůstanou v majetku ŘSD. Na rozdíl od předchozích smluv bude ovšem muset veškeré stavební práce zaplatit vysoutěžený nájemce. „Čerpací stanice se následně po skončení nájemní smlouvy bezplatně převede na ŘSD,“ dodal mluvčí ŘSD Jan Studecký.

U pump budou i restaurace

U plánovaných čerpacích stanic pravděpodobně vzniknou i doplňkové služby jako rychlé občerstvení či restaurace. „Pro nás jsou teoreticky všechna místa na dálnicích a rychlostních silnicích perspektivní. Co se týče přímo těchto dvou, zatím rozhodnuti nejsme,“ nastínil provozovatel pěti restaurací McDonald’s na jihu Čech Michal Mládek.

Tomu je jasné, že otevřením dálnice počet zákazníků v restauraci na Strakonické, kterých je několik tisíc denně, klesne. Jejich významnou část tvoří řidiči, kteří Budějovicemi jen projíždějí.

Podobná situace nastala i v Táboře po otevření nového úseku D3 před dvěma roky. „Ovšem byli jsme příjemně překvapeni, že propad nebyl tak velký, jak by se dalo čekat,“ uvedl Mládek.

Proto doufá, že podobná situace nastane i v Českých Budějovicích. „Podobný efekt máte vždy, pokud otevíráte novou restauraci, jejíž spádová oblast nebo okruh zákazníků se do určité míry prolíná. Někteří naši zákazníci přestanou pravděpodobně jezdit přes město a využívat tak naši restauraci,“ konstatoval.