Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na hrázi Orlické přehrady jezdí unikátní výtah. Uveze i třítunové lodě

  8:37aktualizováno  8:37
Na hrázi Orlické přehrady převáží lodě téměř tři sta metrů dlouhý výtah. Po úpravách během zimní sezony dokáže převézt i lodě až tři a půl tuny těžké. Díky zvětšenému přepravnímu vozíku jich letos dokáže přepravit až 1 400, což je dvakrát víc než v loňském roce.

Nově rozšířený vozík lodního výtahu může vyvézt po hrázi orlické přehrady až tři a půl tuny vážící lodě. | foto: Václav Straka

"Vozík převeze lodě do rozměrů 3 x 8,5 metru a hmotnosti 3,5 tuny. Přestože zvětšení vozíku mělo technická omezení, takže je jen o 50 centimetrů širší, umožní tato změna přepravit o 700 lodí registrovaných v České republice víc. Ty se totiž dříve kvůli své šířce do vozíku nevešly," sdělil mluvčí Ředitelství vodních cest a Povodí Vltavy Václav Straka.

Výtah podle Michaely Pohůnkové z Povodí Vltavy loni od začátku května do konce září vyvezl na sedm set lodí.

Přepravní zařízení je evropským unikátem. Překonává výšku více než 70 metrů, cesta po 277 metrů dlouhé kolejové dráze trvá bezmála 20 minut.

Výtah byl postaven při výstavbě orlické přehradní hráze a způsob přepravy lodi se od té doby nezměnil.

"Vozík je ve stanici zanořen do vody tak, aby loď do něj vjela. Následně je přivázána, takže po jeho vynoření visí na kurtech. Přeprava po kolejích se děje na sucho. V horní části dráhy je vozík vždy otočen, aby byla loď při zanoření vozíku v koncové stanici schopna pohodlně vyplout," popsal cestu lodí vzhůru Václav Straka.

Na Orlík se těší i majitelé vodních skútrů

Kromě majitelů větších lodí by mohli zamířit na Orlík i lidé jezdící na vodních skútrech. Ministerstvo dopravy totiž chystá novelu zákona, která by umožnila snazší získávání povolení pro majitele skútrů. Tím ale dobré zprávy pro ně končí.

Obce naopak říkají, že dokud bude Orlík fungovat jako žumpa kraje, turistický ruch se zde neobnoví a vodní sport na hladině tolik peněz do obcí nepřinese.

Na začátku 90. let lákala orlická nádrž české, německé i holandské turisty. Tato doba je ale pryč. "Odliv turistů byl obrovský, o Holanďany dnes u jezera nezavadíte. Zásadní je vyčistit Orlík, aby v létě nebyla voda zelená a dalo se v něm koupat," uvedl starosta Kovářova na Písecku Pavel Hroch.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Podolský most byl v roce 1942 postaven vedle staršího řetězového mostu, který...
Orlík zatopil více než pět stovek budov. Z kostelíku je hit potápěčů

Byla to malebná vesnice na břehu Vltavy. Právě tady fungoval přívoz na důležité cestě mezi Pískem a Táborem. Dnes obec Podolsko, která stávala pod Podolským...  celý článek

Šestašedesátiletá řidička Škody Fabie vjela do protisměru a střetla se s...
U Vodňan se srazilo sedm aut. Na vině je zřejmě mikrospánek řidičky

Řetězová nehoda sedmi aut výrazně zkomplikovala provoz na obchvatu Vodňan na hlavní silnici I/20 z Českých Budějovic do Písku a dále na Prahu. Celé dopoledne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.