Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Z krajského úřadu v Budějovicích dělají pevnost. Lidi pouští přes turniket

  • 6
Do budov Jihočeského kraje se veřejnost dostane až po prohlídce. Některým lidem to vadí, jiní to vzhledem k dění ve velkých evropských městech vnímají jako potřebné. MF DNES porovnala opatření s dalšími kraji. Zjistila, že na jihu jsou nejpřísnější.

Jsme otevřený a vstřícný úřad. Touto větou se jako zaklínadlem prezentuje nejeden úřad. Na tom jihočeském ovšem před pár dny u vstupu pořádně přitvrdili.

Z důvodu zvýšení bezpečnosti tam návštěvu pustí jen po kontrole občanského průkazu. Teprve pak zájemce obdrží kartičku, pomocí které se dostane přes turnikety, a pak se teprve může volně pohybovat po budově.

Část veřejnosti to považuje za zbytečnost, jež především zdržuje. Pro druhé je to opatření, které pomůže v současné vyhrocené době zvýšit bezpečnost a zamezí tomu, aby se kdokoli toulal po krajských budovách.

Občanku tam lidé museli začít předkládat už před rokem, od poloviny března však přibyly ještě turnikety. Zavedení bezpečnostních opatření vyšlo na 3,8 milionu korun.

Na některých úřadech návštěvy vůbec nekontrolují

Jihočeši přicházející na úřad změnu hodně řeší. MF DNES proto zjišťovala, jak to funguje v jiných krajích České republiky. Ten Jihočeský vychází jako nejpřísnější s největší kontrolou.

Například na úřadech Pardubického a Středočeského kraje se mohou lidé volně pohybovat úplně bez kontroly. Stejné je to ostatně i na českobudějovickém magistrátu. V Olomouckém, Libereckém či Královéhradeckém kraji je potřeba nahlásit se na recepci, ovšem bez nutnosti předložení občanského průkazu. Někde stačí zápis jména do knihy návštěv, ohlášení úředníkovi z recepce a po předání visačky lze jít dál.

„Návštěvník vchází do úřadu přes recepci, kde se ohlásí. Poté je podle druhu požadavku odbaven. Úředníci návštěvníky buď vyzvednou, nebo je pracovníci recepce nasměrují, pokud mají schůzku sjednanou,“ upřesnil Martin Holek z odboru kanceláře hejtmana Královéhradeckého kraje.

Rozdělené to mají v kraji Ústeckém. „Pouze v budově, kde je podatelna, pokladna a odbor správních činností, je přístup bez omezení. Do těchto míst chodí veřejnost nejvíce. Do ostatních částí hlavní i dalších budov je pak nutné se nahlásit na informacích a vyčkat, až si vás příslušný zaměstnanec úřadu vyzvedne,“ přiblížila mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

V Jihočeském kraji si za nově nastavenými změnami stojí. Jejich zkušební provoz skončil minulý týden. Od pondělí začal fungovat naplno. Ředitel krajského úřadu Milan Kučera ujistil, že vstřícnost úředníků a otevřenost je stále to, o co usilují, a zavedení turniketů to nijak nemění.

„Jsme si vědomi komplikovanosti. Nikdo z nás nemá radost ze zavádění rozšířených bezpečnostních opatření. Na druhou stranu ale všichni žijeme v reálném světě. Bezpečnostní situace v některých oblastech světa je vyhrocená,“ upozornil Kučera. To, co se odehrává ve Francii, Belgii a dalších zemích Evropy, nemůže podle něj zůstat stranou pozornosti ani na úřadě.

Kraj se tak zachoval podle usnesení Ústředního krizového štábu z listopadu 2014 k vyhlášení I. stupně bezpečnostní ochrany objektů státní správy na území České republiky.

„Doba je složitá, je těžké to hodnotit. Určitě jsou důvody, proč tohle zavedli. Důležité je, jestli se každý dostane tam, kam potřebuje,“ domnívá se jihočeský zastupitel a starosta Hluboké Tomáš Jirsa.

U recepce se občas tvoří fronty

Turnikety měly po zavedení také problémy a občas nefungovaly. Některým lidem vadilo, že se u recepce tvoří fronty.

„O občasných organizačních problémech kapacitního rázu víme, snažíme se je řešit,“ reagoval ředitel Kučera. Na úřadě každopádně chtějí mít přehled o přítomnosti osob v areálech, ať už v ulici U Zimního stadionu, nebo B. Němcové.

Samotným úředníkům opatření příliš nevadí. Už předtím museli používat čipové karty. „Alespoň se tady nebude někdo jen tak potulovat, aniž by to kdokoli věděl,“ myslí si jedna ze zaměstnankyň.

Opatření budou na kraji vyhodnocovat. Podle Kučery budou rádi, když je bude možné postupně rušit. Vzhledem k tomu, že stála bezmála čtyři miliony korun, rychlou změnu očekávat nelze.

Na magistrátu v Českých Budějovicích podobná opatření nechystají. „S ničím takovým nepočítáme, pokud to nebude nařízeno centrálně. Pohyb obyvatel po magistrátu je hodně rozsáhlý a asi bychom to velice zkomplikovali,“ reagoval primátor Budějovic Jiří Svoboda. Pro zvýšení bezpečnosti zaměstnanců na radnici opatření také udělali, ta ovšem nejsou veřejná.