Celkem bude nutné porazit 238 stromů, jejichž kořeny do kanálu prorostly. Práce za peníze z fondů Evropské unie skončí na podzim. Do rekonstrukce jedné z nejzanedbanějších částí kanálu na české straně se pustila Správa Národního parku Šumava.
Schwarzenberský plavební kanálJe 44 km dlouhý a spojuje povodí řek Vltavy a Dunaje. Sloužil k zásobování Vídně palivovým a stavebním dřívím, díky němu vzniklo na Šumavě několik osad. První plavba se uskutečnila roku 1791. Na plavbu dohlíželo až 200 lidí. Posledním úsekem - Želnavským smykem, putovala polena o délce dvou a půl až tři stop do roku 1962. |
"Rekonstrukce se dočká úsek o délce 3,2 kilometru na Zadní Zvonkové, mezi potokem Pestřice a Medvědím potokem. Je to úsek, o který se od první světové války nikdo nestaral. Podle toho to kolem kanálu vypadá. Kanál je zarostlý nálety stromů a keřů," uvedl Josef Štemberk ze správy šumavského parku.
Práce se oproti původním plánům opozdily. "Stavební povolení vydal Vodoprávní úřad v Českém Krumlově již v roce 2009, ale peníze se podařilo získat až na konci minulého roku," doplnil Štemberk.
Zvelebovaný úsek navazuje na opravy, do kterých se pustili už v minulých letech Rakušané. I další správce plavebního kanálu - Lesy České republiky - v letošním roce opraví úsek od potoku Ježová na Růžový Vrch.
Na obou nově zrekonstruovaných úsecích se bude po dokončení oprav plavit dřevo jako atrakce pro turisty.
Jak plavení vypadalo, už ukazují na Šumavě při výjimečných akcích nyní. (Jejich přehled najdete tady.)
Zároveň s úpravami kanálu se opravuje cyklostezka podél Medvědího potoka ke státní hranici, která naváže na cyklostezky v Rakousku.