Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Na seznamu chystaných silničních staveb chybí důležitá dálnice D3

  • 19
Nový úsek z rychlostní silnice z Čimelic do Mirotic, obchvat Lišova, Strakonic nebo Pištína či Chýnova. Všechny tyto jihočeské komunikace se podle plánu ŘSD začnou stavět v letech 2013 až 2017. V zatím tajném seznamu chystaných staveb, který MF DNES získala a který má nyní schválit ministerstvo dopravy, ale některé důležité jihočeské silnice chybí.

Nové cesty v Jihočeském kraji by vyšly na 5,3 miliardy korun. "Všechny tyto stavby jsou naší prioritou. Většinu už připravujeme tak, aby se mohly v roce 2012 zahájit. Záležet bude už jen na penězích," řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Českých Budějovicích Josef Pešl.

plánované silnice

R4 Čimelice – Mirotice
stavba 2014–2017
cena 2,3 mld. Kč
I/34 Lišov
stavba 2013–2016
cena 0,6 mld. Kč
I/22 Strakonice
stavba 2013–2014
cena 0,5 mld. Kč
I/20 Pištín – Č. Vrbné
stavba 2014–2016
cena 1,5 mld. Kč
I/19 Chýnov obchvat
stavba 2016–2016
cena 0,4 mld. Kč
D3 Středočeský kraj
stavba 2019–2024
cena 31,37 mld. Kč

V seznamu, která má schválit ministerstvo dopravy, však chybí velmi důležitá cesta - dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic. Původně se přitom měla stavět už v roce 2012 za pomoci veřejných a soukromých peněz.

Ještě hůře to vypadá s jejím pokračováním v podobě rychlostní silnice R3 z krajského města do Rakouska – ta ze 'Superstrategie' plánující až do roku 2025 vypadla úplně.

O trochu lepší vyhlídky mají Jihočeši ohledně dálničního spojení s Prahou. Dokument počítá s tím, že ve středních Čechách by se s výstavbou dálnice D3 začalo v roce 2019. Po pěti letech by se první řidiči projeli po 60kilometrovém úseku.

"Je to zbytečné odsunutí, a to v tom smyslu, že když si dáváme malé cíle, plníme je s menším úsilím," reagoval Pavel Eybert, předseda Sdružení pro výstavbu dálnice D3.

Podle něj by se mohlo teoreticky začít stavět do roku 2015, pokud by vše dopadlo dobře a byly by peníze. "Veškeré odhadování je ale na křišťálovou kouli. Například vykupování pozemků může trvat rok i deset let," podotkl Eybert.

Další důležitý úsek vyroste brzy mezi Čimelicemi a Miroticemi – jde o rychlostní silnici R4 vedoucí od Písku do Prahy. Už loni byla otevřena část mezi Miroticemi a Třebkovem a v roce 2014 plánuje ŘSD stavět další 8,5 kilometru dlouhý úsek, který povede západně od Čimelic.

Obchvat Strakonic je na seznamu staveb poprvé

Na mapě nových staveb se vůbec poprvé jako priorita objevil severní obchvat Strakonic, který město na papírech plánuje už od 50. let minulého století.

Silnice převede po severním okraji města veškerou dopravu od Prahy směrem na Plzeň. Stavět by se měl začít v roce 2013. Ve stejném roce by měl přijít na řadu i obchvat Lišova na Českobudějovicku.

Obchvatu by se měli dočkat i obyvatelé Chýnova na Táborsku. Třiapůlkilometrový úsek by se měl začít stavět v roce 2016.

Pohodlnější by měla být i cesta z Českých Budějovic na Písek. Doprava by se měla vyhnout obcím Pištín, Češnovice a Dasný. "Obchvaty povedou vpravo mimo obce ve směru z Budějovic na Písek," komentoval Pešl.

V porovnání s jinými kraji podle návrhu ŘSD jižní Čechy v investicích zaostávají. Například do Jihomoravského kraje má jít od roku 2014 do roku 2025 téměř 13 miliard korun, do Královéhradeckého kraje pak dokonce 23 miliard.