Zmodernizované vozy, které budou obsluhovat šumavské tratě, už jezdí na trati Mariánské Lázně - Karlovy Vary.

Zmodernizované vozy, které budou obsluhovat šumavské tratě, už jezdí na trati Mariánské Lázně - Karlovy Vary. | foto: CZ Loko

Na šumavské tratě vyrazí RegioSprintery. Na většině úseků zlevní jízdné

  • 42
Na třech tratích v Jihočeském kraji začne od 10. prosince 2017 cestující vozit společnost GW Train Regio. Nasadí 15 modernizovaných vlaků a slibuje levnější jízdné a platby bezkontaktní kartou.

Trvalo to dlouho, soutěž řešil i soud, ale nakonec České dráhy ustupují a v Jihočeském kraji ztratí na železnici svůj monopol. Za dva týdny začne jezdit na jih Čech Arriva se svým expresem, za rok pak obsadí hned tři tratě společnost GW Train Regio. Hejtman Jiří Zimola s nimi v pátek uzavřel smlouvu za dvě a čtvrt miliardy korun na dalších 15 let.

Znamená to, že GW Train Regio (GWTR) začne vozit cestující za rok a dva týdny s uvedením jízdních řádů pro rok 2018. Obsluhovat bude takzvané pošumavské lokálky, tratě Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary.

„Chystáme se nasadit patnáct repasovaných vlaků. Základní výhodou by mělo být, že to budou klimatizované vozy s posuvnými sedačkami a wi-fi připojením. Následují elektrické zásuvky a možnost platby bezkontaktní kartou. Předpokládáme, že se komfort pro cestující vylepší,“ vyjmenoval Robert Krigar, generální ředitel skupiny Jihotrans, do které GWTR patří.

Očekává, že za nákup, úpravu vlaků a další investice zaplatí v průběhu let stovky milionů korun. „Nebudou to nové jednotky, ale modernizované. Ponesou název RegioSprinter, jezdíme s nimi už na Karlovarsku. Jsou to vozy z Německa, které čeká kompletní modernizace v české společnosti CZ Loko,“ upřesnil Krigar.

Garantuje, že základní jízdné bude ve většině úseků levnější, než mají dnes České dráhy (ČD). „Slevy také nabízíme třeba formou předplatních kuponů. Na našich tratích ale nebudou platit in-karty Českých drah,“ upozornil Krigar.

Se zrychlením nelze příliš počítat, vlaky sice dokážou jet přes sto kilometrů v hodině, ale na vysoutěžených pošumavských tratích není téměř nikde možné tuto rychlost vyvinout.

GW Tran Regio nabídne práci zaměstnancům drah

Dopravci mezi sebou prozatím neuznávají své jízdenky. Pro cestujícího to však nebude mít takový dopad. „Umím na mém vlaku prodat jízdenku z Českého Krumlova do Prahy s tím, že s naší společností pojede člověk do Budějovic a do Prahy s ČD. My si pak ty jízdenky mezi sebou umíme rozklíčovat. Stejně by to mělo fungovat i naopak, máme na to s drahami platnou smlouvu,“ konstatoval Krigar.

Šumavské lokálky

Tratě, které obslouží GW Train Regio
Trať č. 194: České Budějovice - Černý Kříž, délka 88 kilometrů
Trať č. 197: Číčenice - Volary - Nové Údolí, délka 70 kilometrů
Trať č. 198: Strakonice - Volary, délka 71 kilometrů

Vybavení vozů GW Train Regio:
- Připojení k internetu přes wi-fi
- Zásuvky 220 V
- Sedadla s opěrkou hlavy (s výjimkou sklopných a vyjímatelných sedadel)
- Polohovací sedadla
- Variabilní uspořádání prostoru (možnost vyjmutí nejméně 8 sedadel pro přepravu vozíčkářů či kol)
- Velkoprostorové WC s možností přebalování kojenců
- Optický informační systém pro cestující uvnitř i vně vozidel
- Klimatizace
- Jízdenkový automat ve vozidle
- Ovládání dveří vstupní – tlačítkové, vnitřní – tlačítkové nebo na fotobuňku

Společnost GW Train Regio teď bude muset spěchat, aby se za rok stihla na zahájení provozu připravit. Chce oslovit také zaměstnance ČD, kteří dostanou nabídku, aby zůstali na své pozici a pouze změnili zaměstnavatele. „Pokud z jejich strany bude zájem, uvítáme to. Jsou zkušení,“ dodal generální ředitel.

Co se týká kompletního uznávání jízdenek, měla by brzy nastat změna. „V prvním čtvrtletí roku 2017 očekáváme spuštění Integrovaného dopravního systému (IDS) pro oblast Českobudějovicka. I do něj chceme nového železničního dopravce zařadit,“ potvrdil jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Podle jeho poradce pro oblast dopravy Ivana Študlara se navíc vstupem do tarifů IDS zajistí, že dopravce nebude moci v budoucnu zdražovat jízdné, jak se mu zlíbí.

„Jinak je to tak, že my hradíme určitou částku jako kompenzaci, doposud se tomu říkalo prokazatelná ztráta. Pokud dokáže dopravce vydělat něco navíc, pak je to jeho zisk, pokud naopak bude prodělávat více, musí si s tím poradit,“ vysvětlil Študlar. Díky soutěži kraj v následujících 15 letech ušetří 300 milionů korun. GWTR totiž požadovalo výrazně nižší částku za jeden ujetý kilometr než České dráhy.

„Respektujeme výsledky soudu“

V tendru nazvaném Provozní soubor Šumava uspěla společnost GW Train Regio už vloni na jaře před dalšími dvěma uchazeči. ČD se pak pustily do boje proti výsledkům, ale i průběhu výběrového řízení. S námitkami se obrátily na antimonopolní úřad a následně se věcí zabýval i Krajský soud v Brně. Ani u jedné instituce však neuspěly.

„Čtvrtého listopadu byla všechna předběžná opatření na zákaz uzavření smlouvy mezi Jihočeským krajem a vítěznou firmou zrušena,“ zdůraznil Zimola.

ČD nechtěly celou věc příliš rozebírat. „Řekl bych, že České dráhy v souvislosti s Provozním souborem Šumava nějakým způsobem reagovaly na celý průběh nabídkového řízení. Respektujeme výsledky soudního verdiktu. Přes média nebudeme Jihočeskému kraji nic vzkazovat. Je to náš partner, se kterým nás čekají další jednání a spolupráce,“ reagoval Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu.