Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Vltavu vyplují lodě už za měsíc, podjedou i unikátní zvedací most

  9:23aktualizováno  9:23
Už za měsíc 11. června se pro lodě otevře nově splavněný úsek Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou. Na devět kilometrů dlouhém úseku řeky nyní technici dokončují poslední drobné úpravy.

Ve Vltavě u českobudějovického Dlouhého mostu pokračuje stavba plavebního koridoru v rámci projektu splavnění Vltavy. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

"Například u Dlouhého mostu v Českých Budějovicích vznikají dvě dalby, to jsou železné kůly, které budou pomáhat větším lodím při otáčení," popsal mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka.

Všechny velké stavby až po Hlubokou nad Vltavou jsou už ale hotové. Mezi největší patřilo přístaviště Lannova loděnice v krajském městě nebo úpravy jezu, vybudování plavební komory a mariny v Českém Vrbném. Kotvit tu může až 23 malých plavidel a minimálně dvě velké výletní lodě.

Součástí stavby ve Vrbném je i unikátní zvedací most, jenž vznikl na cestě vedoucí k jezu. "O jeho otevření požádá kapitán vysílačkou. Na silnici pak začnou blikat světla a spustí se závory. Teprve pak se mostovka zvedne," popsal Jan Bukovský z oddělení rozvoje Ředitelství vodních cest.

Úsek mezi Hlubokou a Budějovicemi bude podle něj první vodní cestou, která se v republice po 35 letech zprovozní. Za dva roky už se trasa prodlouží až k Týnu nad Vltavou a dosáhne délky 33 kilometrů.

Na řece by mohla jezdit pravidelná linka

Zatím však budou lodě končit na Hluboké. "Zde také vytvoříme malé přístavní molo pro výstup a nástup cestujících. V budoucnu se zde ale počítá se stavbou mariny," dodal Straka.

Podle senátora a starosty Hluboké nad Vltavou Tomáše Jirsy vodní cesta významně podpoří cestovní ruch na jihu Čech. "Už nyní se nám na radnici hromadí žádosti majitelů lodí o místa na kotvení," konstatoval.

Od 11. června budou Vltavu brázdit lodě Českobritské plavební společnosti. "Máme jednu velkou výletní, kam se vejde okolo 90 lidí, na další dvě menší pak po třiceti a dvaceti osobách," sdělil jednatel Štěpán Machart.

Počítá s tím, že lidi budou v plavební sezoně po řece vozit každý den. Společnost plánuje na řece zavést pravidelnou linku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podolský most byl v roce 1942 postaven vedle staršího řetězového mostu, který...
Orlík zatopil více než pět stovek budov. Z kostelíku je hit potápěčů

Byla to malebná vesnice na břehu Vltavy. Právě tady fungoval přívoz na důležité cestě mezi Pískem a Táborem. Dnes obec Podolsko, která stávala pod Podolským...  celý článek

Radek Domín pracoval deset let v české pobočce společnosti Skype.
Na vysokou nešel. Nastoupil jako jeden z prvních do české pobočky Skypu

Rodák z Českých Budějovic Radek Domín začal pracovat už při studiu na střední škole. Tu vysokou pak rovnou vynechal. Prosadil se totiž v americké společnosti...  celý článek

ilustrační snímek
Muže čeká soud. Ucpal vstupy do úlů, v nichž se upekla čtyři včelstva

Policisté prošetřují případ poškození včelích úlů na Netolicku. Dvaatřicetiletý muž je podezřelý, že ucpal česna, tedy vchody do úlů, a včely uvnitř tak kvůli...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.