Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

V Jihočeském kraji chybějí stovky řidičů. Za volant usednou i studenti

  • 5
Jihočeští dopravci přispívají na získání řidičských a profesních průkazů až desítky tisíc korun. Přesto je o nové zaměstnance nouze. Mladí často odejdou do zahraničí nebo Prahy.

Nabízí nejrůznější bonusy. Výhodnější volání, levné cestování pro příbuzné i slušné platové podmínky. Přesto většina dopravců v Jihočeském kraji zoufale postrádá řidiče a jen velmi těžko se daří za volant přilákat nové lidi.

Špatná situace je daná celkově velmi nízkou nezaměstnaností, kdy už v podstatě není kde brát. Mnozí řidiči jsou navíc v důchodovém věku, nebo k němu mají namířeno a na mladé není vždy takové spolehnutí, jak by si zaměstnavatelé představovali. Potvrdil to Karel Holan, personalista společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice.

„Když přijde zkušený muž, tak ho vítám s otevřenou náručí. U mladých je problém, že se u nás zaškolí, my jim výrazně přispějeme na profesní i řidičský průkaz a oni nám pak utečou do Prahy nebo zahraničí. Neříkám, že je to tak u všech, ale stává se to,“ konstatoval Holan.

On a jeho firma hledají až desítky nových lidí. Nejhorší v kraji je podle něj situace na Prachaticku. „Je to asi dané tím, že je to odtud nejblíže za prací za hranice,“ pokračoval. Někdy se přihlásí řidič, který už má potřebná oprávnění a chybí mu třeba jen profesní průkaz, ten je pak firma ochotná proplatit celý. Někdy ale přispívá i desítky tisíc na pořízení řidičských průkazů.

Platy i kolem 25 tisíc

„Je to hodně drahá záležitost, může to stát kolem padesáti tisíc, ale i sedmdesát, když přijde o práci žádat úplně nezkušený člověk,“ spočítal Holan. Pak společnost nabídne na začátku proplacení až celé částky a po nástupu se dohodnou například na splacení poloviny. Zároveň chtějí, aby se nový zaměstnanec zavázal, že zůstane několik let, ne vždy se to však podaří. Problémy s nedostatkem řidičů řeší dopravci už více než dva roky a zatím se z nich nepodařilo dostat.

Podobné je to i u dalších dopravců. Také skupina Jihotrans nabízí zacvičení zájemců bez praxe, ale i nejrůznější sociální programy. Podle dostupných zdrojů se platy řidičů pohybují i kolem 25 tisíc korun hrubého včetně bonusů. To je však ta horní hranice. Jinak jsou většinou nižší. I úřad práce (ÚP) eviduje velkou poptávku.

„Jen na Českobudějovicku nabízeli zaměstnavatelé k 31. červenci prostřednictvím úřadu 418 míst pro řidiče v nákladní a osobní dopravě,“ upřesnil Jiří Beran, z krajské pobočky ÚP v Budějovicích.

Třeba Dopravní podnik města České Budějovice si hodně vypomáhá smlouvami s brigádníky.

„V současné době u nás pracuje 195 řidičů na hlavní pracovní poměr plus dalších 97 brigádníků. Někteří z nich jezdí častěji, jiní méně až výjimečně. Každý u nás má smlouvu jako řidič MHD bez rozlišení, zda je za volantem autobusu, či trolejbusu. Všichni musí mít oprávnění k řízení autobusu, naopak oprávnění k řízení trolejbusu má jen přibližně polovina z nich,“ zmínil Radek Filip, vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy dopravního podniku.

Personální stavy se tam snaží doplňovat průběžně. Brigádníky zaměstnávají formou dohody o pracovní činnosti. Směny jim přidělují dle domluvy a volného času. Někteří tak odpracují větší množství směn, jiní jezdí spíše výjimečně.

„Jsou mezi nimi také lidé, kteří v naší firmě pracují v jiných profesích a ve svém volnu mohou řídit autobus nebo trolejbus. Oproti kancelářské práci to může být vítaná změna,“ upozornil Filip, který také někdy usedne za volant.

Za něj se může dostat i velmi mladý zájemce. Nedávno tak u českobudějovického dopravního podniku nastoupila jako brigádnice i mladá řidička, které je teprve 21 let a v krajském městě studuje vysokou školu.