Autobusy v Budějovicích budou mít na křižovatkách přednost před auty a chodci. (Ilustrační snímek)

Autobusy v Budějovicích budou mít na křižovatkách přednost před auty a chodci. (Ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MF DNES

Budějovičtí přijali nový koncept hromadné dopravy s rozpaky

  • 40
Vedení Českých Budějovic představilo občanům nový koridor MHD. Na radnici se ve středu dvě hodiny diskutovalo mimo jiné i o celkové dopravní situaci ve městě. Úpravy mají podle studie zrychlit spoje hromadné dopravy. Lidé však mají obavy z plánovaného upřednostnění autobusů před chodci a auty.

Nezhorší nový koridor pro městské linky dopravu v dalších přetížených ulicích? Neohrozí přednostní jízda autobusů na křižovatkách ostatní auta a chodce? A pomůže vůbec novinka kolabující dopravě v krajském městě? Pro odpovědi na tyto a podobné otázky si přišli občané do zastupitelského sálu radnice.

Cílem studie je zrychlit veřejné spoje pomocí preferenčních pruhů pro městské autobusy, omezením počtu ostatních aut v přetížené ulici Na Sadech, ale také vzniku nových semaforů, zastávek a přechodů . A to nejdřív od výstaviště do centra, následně z velkých sídlišť Máj a Šumava až k nádraží.

"Dnešní rychlost městské dopravy nás řadí na chvost měst v republice. Linka číslo 3 má dojet podle jízdního řádu z Máje na nádraží za 19 minut, ale ve špičkách urazí tento šestikilometrový úsek za 30 minut. To je cestovní rychlost 11 kilometrů za hodinu," popsal Daniel Šesták ze společnosti Mott MacDonald, která koridor připravila.

Upřesnil, že po zprovoznění celé vylepšené trasy dorazí busy i ve špičkách na nádraží podle jízdního řádu, čili požadovanou rychlostí 18 kilometrů za hodinu.

Přetíženým místům se má ulevit

Mezi nejvíc přetížená místa ve městě patří ulice Na Sadech. Část aut z ní má zmizet po instalaci značek, které tu zakážou v pracovních dnech od 6 do 18 hodin odbočení vlevo do Rudolfovské a na křižovatce na Mariánském náměstí vlevo do Husovy třídy.

"Když řidiči nebudou moci odbočovat ze Sadů na Husovku, spousta jich začne hledat co nejkratší cestu, aby se vrátili zpátky na Husovku. Tudíž začnou jezdit kolem bývalého kina Vesmír a taškařit kolem internátu a pracáku, kde je situace už dneska kritická. Když tam dopravu ještě navýšíte, tak to dorazíte," podotkl jeden z občanů.

Schéma změn MHD v Českých Budějovicích.

Dopravní inženýr Šesták se však nových zkratek neobává - celá tato oblast má být upravena pomocí jednosměrek, podobně, jako to už funguje v historických uličkách okolo hlavního náměstí.

Nakonec se však ve více než dvouhodinové debatě ukázalo, že lidi nezajímají jen detaily, které mají přinést zrychlení městských spojů. Chtěli se dozvědět víc o celé dopravní koncepci města.

"Lidé by se měli na náměstí setkávat"

Navíc se tu zřejmě poprvé ve veřejné diskusi protnuly názory obyvatel, kteří nechtějí preferovat auta na úkor života ve městě, s názory těch, kteří jezdí autem hodně.

"Jde o to, aby se lidé na náměstí setkávali, měli si kde sednout, byla tu zeleň a něco se dělo. A ne, že náměstí patří autům a člověk musí čekat, než ho pustí, aby mohl přejít," nadnesla žena středního věku.

Nejaktivnějším diskutujícím v publiku byl projektant Radek David, který nakonec odcházel se smíšenými pocity.

"Z hlediska městské dopravy to může být přínosné, ale celkově to dopravu spíš zhorší. Už jen kvůli tomu, že řidiči se za 20 let nenaučili jezdit přes křižovatky, a tady má mít prioritu autobusová doprava," shrnul.